70 هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی شهرستان های تهران اضافه می شود

جامعه 24 – مسعود بهرامی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران درباره افزایش مهاجرت خانواده ها از تهران به شهرستان های این استان و اقدامات این اداره کل برای آمادگی در برابر مقابله فرهنگی مهاجران و شهروندان در مدارس گفت. ، که در ادامه به تفصیل در مورد آن خواهید خواند.

چالش کمبود نیرو در آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی است که بارها مطرح شده و البته اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است. از این چالش در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و راهکارهای اتخاذ شده برای حل این چالش بگویید.

یکی از مهم ترین چالش های ما در مدیریت مدارس در شهرستان های استان تهران مدیریت منابع انسانی است. این چالش یک شبه ایجاد نشد و ما می خواهیم با یک استراتژی و راه حل یک شبه آن را حل کنیم. کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش سال هاست که در سراسر کشور مورد بحث بوده و شهرستان های استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تغییر در برخی از آمار فعلی کمبود نیروی کار بستگی به نتایج رویدادهایی دارد که هفته آینده به ما اعلام خواهد شد. مثلاً بحث جابجایی کارکنان می تواند بخشی از این کمبود نیروی انسانی را تغییر دهد. حدود 5000 نفر از همکاران فرهنگی در سامانه نقل و انتقالات درخواست خروج از استان کرده اند و از سوی دیگر تعدادی از همکاران در سایر استان ها نیز برای انتقال به شهرستان های استان تهران اقدام کرده اند. یادآور می شوم که تمامی اختیارات واگذاری از ادارات کل سلب و به سامانه واگذاری منتقل شده است، این سامانه با در نظر گرفتن تمامی شرایط خاص مانند ازدواج، فرزند، عوارض پزشکی و غیره. بنابراین اولین نکته برآورد میزان کمبود نیروی کار است. باید نتایج واگذاری ها وارد شود تا بتوانیم ورودی ها و خروجی های منابع استان را حساب کنیم.

وضعیت نیروی انسانی در مدارس شهرستان های استان تهران

نکته دیگر مربوط به نتیجه آزمون ماده 28 است که سازمان سنجش آموزش کشور هفته آینده آن را اعلام می کند و سپس می توان ارزیابی کرد که چه میزان نیروی انسانی در آموزش و پرورش به کار گرفته شده است و می توانیم در استفاده از آنها از طریق جدید مفید باشیم. سال تحصیلی از فرصت های آنها استفاده کنیم، از طرفی همکارانی هستند که بازنشسته می شوند و تا پایان مرداد ماه درخواست این همکاران را دریافت خواهیم کرد و پس از تایید نتایج این سه مولفه اصلی، به نتیجه دقیق تری خواهیم رسید. ارزیابی نیازها و آمار کمبود نیروی انسانی

البته اینها سه مولفه اصلی هستند و مولفه های دیگری مثل مرخصی زایمان خانم ها، معلمان سربازی که یا به جمع ما اضافه می شوند یا اخراج می شوند، مرخصی بدون حقوق، از کارافتادگی و… اما این سه مولفه است که گفتم. اجزای آن در سطح نیروی کار ما هستند.

  فاز اول طرح مسکن، تفریحی و گردشگری سیرجان/ ایجاد 50 شغل مستقیم و غیر مستقیم در فاز اول افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: 65 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی شهرستان های تهران اضافه می شود


در مورد وضعیت نیروی انسانی مدارس شهرستان های استان تهران چه زمانی به جمع بندی می رسید؟

نتایج این موارد تا پایان مرداد ماه مشخص می‌شود و تا اول شهریور ماه می‌توانیم در مورد وضعیت نیروی انسانی خود برای سازماندهی مهرماه نتیجه‌گیری کنیم. البته یک نکته مهم را یادآوری می کنم؛ همکاران ما با در نظر گرفتن تجربیاتی که از سال های گذشته دارند و فرصت هایی که بر اساس جذب و انتقال و … فراهم می کنند، تمرینی را در اول مهر، پایان تیر و ابتدای مرداد انجام دادند که بر اساس آن منابع انسانی در تمام مناطق ما مبتنی بر فرضیات است. ما بررسی کرده ایم که چقدر نیروی انسانی داریم، چقدر حق تدریس باید داشته باشیم، چقدر ظرفیت خدماتی وجود دارد و … یک بار بین ما و منطقه 21 ما انجام شده است و به نوعی می دانیم که وضعیت کارکنان چگونه است. برای سال تحصیلی جدید است، اما تا زمانی که مولفه هایی که ذکر کردم مشخص نشود، نمی توانیم تحلیل دقیقی از وضعیت کارکنان در سال تحصیلی جدید داشته باشیم.

یکی از چالش های آموزش و پرورش در شهرستان های استان تهران بحث مهاجرت است اما شاید نکته مغفول در این چالش مهاجرت از شهر تهران به شهرهای اطراف باشد. آیا درباره این نوع مهاجرت و علل آن تحقیق کرده اید و آیا در این زمینه با چالش هایی مواجه هستید؟

برای ما مهاجرت در معنای عام به معنای جمعیتی است که به استان تهران اضافه می شود که تعدادی شهروند و برخی هم هموطنان ما هستند که از استان های همجوار در استان تهران آمده اند، اما سوال اینجاست که آیا شهروندان یا هموطنانی که از شهرهای دیگر می آیند به استان تهران مهاجرت می کنند، نمی گویم 100 درصد اما معمولا در شهرستان های استان تهران ساکن می شوند. مشکل دیگر هموطنانی است که به دلیل شرایط کار، کار و زندگی و … از مرکز تهران به حاشیه مهاجرت می کنند.

از آنجایی که ما آماری از سیستم های مسکن و غیره نداریم، نمی توانیم آمار دقیقی در مورد این نوع مهاجرت ارائه کنیم، اما می دانیم که از میزان ثبت نام در سوابق دانش آموزان ما هنگام ثبت نام در مدارس نیز این اتفاق می افتد، که نشان می دهد سال قبل در تهران و سال بعد در یکی از شهرستان های استان تهران ثبت نام کرد.

پیش بینی شده برای 1400 کلاس درس با ورود دانش آموزان جدید

در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم حدود 70 هزار دانش‌آموز به کل دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران اضافه شوند که تعدادی شهروند، تعدادی مهاجر داخل یا خارج از استان و تعدادی نیز فرزندان ساکن شهرستان‌های تهران هستند. استانی که وارد کلاس اول می شوند. البته در کلاس دوازدهم هم خروجی داریم. این تعداد دانش آموز ورودی حدود 1400 کلاس درس را به ما اضافه می کند که باید برای آنها برنامه ریزی کنیم و پیش بینی های اولیه را هم انجام داده ایم تا در اول مهر کمترین چالش را داشته باشیم.

  پخش زنده مسابقات فوتبال و ورزشی امروز 20 اردیبهشت 1401

آیا این پذیرش دانشجو نسبت به سال های گذشته افزایش یا کاهش داشته است؟

تعداد دانشجویان ورودی افزایش یافته و امسال افزایش دانش آموزان بیشتر از افزایش سال گذشته است.

آیا در ابتدای مهر برای این تعداد ورودی با این حساب مشکل خواهید داشت؟ درستش کردی؟

می دانیم که در سال جدید 70000 دانش آموز اضافه داریم و طبق تقسیم بندی های انجام شده تعدادی در کلاس های موجود و برای برخی باید کلاس جدید تشکیل شود که همان 1400 کلاسی است که قبلاً گفتم. از این تعداد کلاس نیاز بخشی از سوی همکاران ما در معاونت نوسازی و تجهیز مدارس تهیه و بخشی از آن تامین شده است. در آموزش و پرورش در هر استان دو واحد داریم. ما سازمانی هستیم که آموزش محسوب می‌شویم و مسئولیت منابع انسانی، آموزش، کلاس‌های درس و … را بر عهده داریم. دستگاه دیگری هم به موازات ما وجود دارد که زیر مجموعه ما محسوب نمی شود و هیچ تداخلی با آن نداریم. این سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است که مسئولیت ساخت و تجهیز، نوسازی و بهسازی مدارس را بر عهده دارد. ما به سادگی بهره برداری می کنیم و نیاز را اعلام می کنیم و آنها تحویل می دهند.

توجه به مقوله چندفرهنگی به دلیل روند رو به رشد مهاجرت

آیا در جریان افزایش مهاجرت به شهرهای استان تهران و ایجاد فضای چندفرهنگی و تقابل فرهنگ های مختلف با یکدیگر این موضوع جزو چالش های شماست و برنامه و توجهی به آن دارید؟

موضوعی که مطرح کردید مهم است و هفته گذشته جلسه ای در این زمینه برگزار کردیم و میزبان تعدادی از جامعه شناسان و فعالان عرصه مسائل ملی حتی شهروندانی بودیم که به نوعی فعال اجتماعی بودند و در مورد موضوعات مختلف صحبت کردیم. از جمله ثبت نام ، فرم حمایت آموزشی که فرمانداری باید برای شهروندان صادر کند و… گفت و گوی اولیه داشتیم و اتفاقاً از تفاوت های فرهنگی با خبر هستیم اما به هر حال این شرایط شرایطی است که ما بازی نکردیم. نقشی در ایجاد به عنوان مثال، جنگی که در افغانستان شروع شد و چالش هایی که در مرزها به وجود آمد مواردی بود که آموزش نقشی نداشت، اما با همه محدودیت ها و چالش هایی که درگیر آن هستیم، دوست داریم مراقب این نکته مهم باشیم.

تعداد مدارس غیردولتی در شهرستان های استان تهران چقدر است و آیا از الگوی آموزشی مصوب پیروی می کنند و نظارت می شوند؟

مدل شهریه در مدارس غیردولتی بر اساس سیستم تحت نظارت سازمان مدارس غیردولتی تعیین می شود و با مولفه ها و درصدهای افزایش اجاره بها، افزایش کارمندی و … تعیین می شود. مدارس غیردولتی این رقم را اعلام می کنند و به هیئت نظارت استان و سپس به شورای سیاست گذاری مدارس غیردولتی کشور می رسد و شهریه نهایی تصویب و ابلاغ می شود و این شهریه بسته به امکانات هر مدرسه و ما متفاوت است. همکاران بر این موضوع نظارت دارند و تاکنون در شهرستان های استان تهران نکته خاصی در این زمینه نداشته ایم.

  تخریب دانشگاه آزاد نجف آباد توسط نماینده مجلس؟!

معمولا مدارس غیردولتی در شهرستان های استان تهران از آن دسته ای نیستند که بخواهند شهریه بالایی بگیرند. در حال حاضر حدود 800 مدرسه غیردولتی در مقاطع مختلف در شهرستان های استان داریم که به خانواده ها خدمات ارائه می دهند.

آیا نسبت این تعداد مدرسه غیردولتی نسبت به مدارس دولتی رعایت شده است؟

حدود 8 تا 9 درصد دانش آموزان استان تهران در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند. از 70 هزار دانش آموزی که امسال وارد مدرسه می شوند، همان 8 تا 9 درصد در مدارس غیردولتی ثبت نام می کنند. به اندازه ای که مدارس دولتی تاسیس کنیم قطعا یک یا دو مدرسه غیردولتی ایجاد می کنیم و این نسبت 8 به 9 درصد دانش آموزانی که در شهرستان های استان تهران در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند سال هاست اتفاق می افتد. بنابراین در شهرستان های استان تهران این مشکل را نمی بینیم که در برخی موارد کمبود مدارس دولتی خانواده را مجبور به ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی کرده است؟

تأسیس مدرسه غیردولتی تابع قوانین مصوب شورای اسلامی است. اینطور نیست که به مدارس غیردولتی در یک شهر یا مقطع آموزشی خاصی که مشکل فضای آموزشی وجود دارد، مجوز بدهیم یا رد کنیم. بحث تامین فضای آموزشی و ساماندهی مدارس ما در آموزش و پرورش ربطی به اساسنامه و قوانین مدارس غیرانتفاعی ندارد. بر اساس این اساسنامه در صورت دارا بودن شاخص های مورد نظر مؤسس می تواند برای دریافت مجوز تأسیس مدرسه غیردولتی اقدام کند. اینطور نیست که بگوییم منطقه از نظر سرانه آموزشی خوب یا بد است.

بلکه هر موسسه ای که دارای شاخص و استاندارد پیشنهادی باشد می تواند برای دریافت مجوز اقدام کند. دیگر اینکه فضایی که موسس برای راه اندازی مدرسه غیردولتی در نظر گرفته است باید شاخص های خاصی داشته باشد و همکاران بازسازی و تجهیز مدرسه ما از فضا بازدید می کنند و بر اساس آن فضا ظرفیت مدرسه تازه تاسیس را می دهند. این امکان وجود دارد که مؤسسه ای با شرایطی مشابه با مؤسسه دیگری در همان شهر، سهمیه 90 دانش آموزی را با توجه به ساختمانی که برای مدرسه در نظر گرفته است، دریافت کند و مؤسسه دیگری با فضای متفاوت، ظرفیت پذیرش 120 دانش آموز را دریافت کند. بنابراین تأسیس مدارس غیردولتی تابع قوانین خودش است و ربطی به ظرفیت مدارس دولتی و … ندارد.

2022-08-01 06:12:51

دیدگاهتان را بنویسید