10 راه برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ

438123 388 خبر مرکزی

سرطان روده بزرگ نوعی سرطان شایع است که در تعداد زیادی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان نقش دارد. علل سرطان روده بزرگ عبارتند از کمبود فیبر در رژیم غذایی، مصرف بیش از حد چربی، گوشت فرآوری شده، ورزش ناکافی، چاقی، سیگار کشیدن و مصرف الکل.

اگر نگران سرطان روده بزرگ هستید، این گزارش را بخوانید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دنبال کنید.

از کشیدن سیگار خودداری کنید

تنباکو می تواند باعث انواع سرطان شود زیرا حاوی مواد شیمیایی است که به DNA آسیب می رساند. بنابراین، اگر سیگار می کشید یا تنباکو می جوید، در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید.

تنباکو نیز بسیار اعتیادآور است و ترک سیگار را بسیار دشوار می کند. با این حال، محصولات زیادی وجود دارند که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند. به عنوان مثال، می توانید از برچسب های نیکوتین یا آدامس برای کمک به ترک سیگار استفاده کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید

برخی افراد دوست دارند الکل بنوشند تا به آنها کمک کند مشکلات را فراموش کنند، اما مصرف منظم الکل می تواند منجر به مشکلات دیگری شود که یکی از آنها افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

اگر نمی خواهید به سرطان روده بزرگ مبتلا شوید از الکل خودداری کنید. اگر به الکل معتاد هستید، به پزشک خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند این نوشیدنی مضر را برای همیشه ترک کنید.

مدیریت وزن

افرادی با شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون اولیه هستند. اگر طبق استانداردهای پزشکی اضافه وزن دارید، تمام تلاش خود را بکنید تا BMI خود را به کمتر از 25 کاهش دهید. این می تواند خطر ابتلا به سرطان های دیگر را نیز کاهش دهد.

  تحویل قطعات استاندارد و با کیفیت، تعهد SNA به صنعت حمل و نقل عمومی است

یک رژیم غذایی کامل را دنبال کنید

اگر یک رژیم غذایی کامل داشته باشید، کنترل وزن راحت تر خواهد بود. یک رژیم غذایی کامل شما را کمتر مستعد ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ می کند. یک رژیم غذایی کامل شامل غلات فرآوری نشده، میوه ها، سبزیجات، غلات، آجیل و پروتئین های بدون چربی مانند ماهی یا گوشت سفید است.

فیبر اضافی بخورید

هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، روده شما منظم تر خواهد بود. تخلیه منظم روده به طور منظم از قرار گرفتن آنها در معرض بیماری جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و سایر مواد غذایی با فیبر بالا، مانند آجیل و غلات کامل است. غلات کامل، لوبیا، کلم بروکلی، ذرت بو داده، سیب و میوه های خشک سرشار از فیبر هستند.

از غذاهای چرب پرهیز کنید

اگر مقدار زیادی چربی های حیوانی یا روغن های گیاهی اشباع شده مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است.

این افزایش خطر به این دلیل است که چربی اضافی تعادل اسیدهای صفراوی را در طول فرآیند گوارش تغییر می دهد. این عدم تعادل منجر به ترشح هورمون هایی می شود که باعث رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ می شود. بنابراین باید مراقب میزان گوشت چرب مصرفی خود باشید. در هفته بیشتر از یک یا دو وعده گوشت چرب مصرف نکنید.

از خوردن گوشت فرآوری شده خودداری کنید

مصرف بیش از حد گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. گوشت های فرآوری شده شامل بیکن، سالامی، سوسیس، گوشت گاو، هات داگ و گوشت های مورد استفاده در غذاهای لذیذ است.

  Omicron پنهان؛ یافته هایی برای سویه جدید

فرآورده های گوشتی فرآوری شده حاوی نیترات هستند و پس از مصرف، بدن شما نیترات های موجود را به مواد شیمیایی تبدیل می کند که باعث سرطان می شوند. اگر می خواهید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، محصولات گوشتی فرآوری شده را به ندرت مصرف کنید یا به طور کلی از آنها اجتناب کنید.

اگر در مورد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جدی هستید، باید گیاهخوار یا «وگان» شوید. هرچه گوشت کمتری بخورید، سلامت روده بزرگ شما بهتر خواهد بود.

ورزش منظم

وقتی به طور منظم ورزش می کنید می توانید وزن خود را مدیریت کنید. اگر شاخص توده بدن شما در محدوده طبیعی باشد، خطر ابتلا به سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، کاهش می یابد. ورزش منظم همچنین میزان آنتی اکسیدان ها را در جریان خون افزایش می دهد و DNA را بازیابی می کند. اگر نمی خواهید به سرطان مبتلا شوید، باید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

معاینات منظم

اگر می خواهید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، باید به طور مرتب کولونوسکوپی کنید. معاینات منظم به ویژه برای افراد چهل و پنج ساله یا بزرگتر مهم است. اگر شما بین 45 تا 75 سال سن دارید، تصمیم عاقلانه ای است که هر 5 تا 10 سال یک بار غربالگری انجام دهید. غربالگری منظم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در مراحل اولیه تشخیص می دهد و شانس زنده ماندن شما را افزایش می دهد.

شاد زندگی کن

پیروی از دستورالعمل های این مقاله یک چالش خواهد بود. برای داشتن یک سبک زندگی سالم در دنیایی پر از وسوسه، به مقدار قابل توجهی اراده و نظم شخصی نیاز دارید. بنابراین منطقی است که سبک زندگی خود را تغییر دهید.

  نگذار دیگران بدانند من تاج دارم؟!

کارهایی که انجام می دهید بیهوده نخواهد بود. با انجام اقدامات صحیح برای کاهش شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها، احتمال زندگی طولانی، شاد و بدون درد و مرگ در سنین بالا افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید