فرادید| اگر خود را فردی نامنظم میدانید، ممکن است از خود بپرسید که چرا اصلاً یک فرد معمولی هستید؟ اما باید توجه داشته باشید که تفاوت بین یک فرد معمولی و یک فرد نامنظم در این است که فرد عادی بر اموال و دارایی های خود کنترل دارد و به جای اینکه عکس العمل نشان دهد (بپرسد فلان چیز کجاست؟) پیشگیرانه عمل می کند (یعنی همه چیز را از دست نمی دهد). . .).
به گزارش فراد، لیزا وودراف، مدیرعامل و موسس Organize 365، میگوید: «سازماندهی به شما زمان بیشتری را میطلبد و هرچه زمان بیشتری داشته باشید، استرس کمتری خواهید داشت.
ما با 1500 مرد و زن که در ایالات متحده کارهای خانه انجام می دادند مصاحبه کردیم. هشتاد و شش درصد معتقدند که نظم و انضباط مهارتی است که آموخته می شود و وقتی از آنها پرسیدیم که نظم و انضباط چه حسی دارد، اکثر زنان گفتند که احساس رهایی می کنند.
اما برای داشتن نظم از کجا شروع کنیم؟ کارشناسان می گویند که تجدید نظر در مورد خود، تغییر نگرش ها و البته داشتن استراتژی های نظم و انضباط می تواند به شما کمک کند در خانه و زندگی خود فرد منظم تری باشید.
در اینجا برخی از نکات آنها آمده است:
1 سبک نظم و انضباط خود را بشناسید
انباری در آشپزخانه با ردیفهایی از قوطیهای زیبا که روی هم چیده شدهاند و غذای خشک هم زده شده تا همه چیز عالی باشد، منظره زیبایی است. اما همه نمی توانند از روش های یکسانی برای تنظیم زندگی خود استفاده کنند.
کنساندرا آرسن، کارشناس خانه، میگوید: «این دستور دستورالعملهای یکسانی برای همه ندارد. مردم سعی می کنند از روش هایی که در رسانه ها می بینند تقلید کنند، اما اگر این روش ها برای شما مناسب نیست، به این معنی است که زمان و هزینه خود را از دست داده اید.
او می گوید: «هدف این است که سبکی از نظم و انضباط را دنبال کنید که مناسب شخصیت شما باشد تا بتوانید سیستم خود را به همان شیوه ای که مغزتان به طور طبیعی تنظیم می کند، بسازید. به این ترتیب دیگر وقت و پول خود را هدر نمی دهید.»
آرسن می گوید: با این سوال شروع کنید.
«آیا شما یک سازماندهنده بصری هستید یا یک سازماندهنده پنهان؟» اگر یک سازماندهنده بصری هستید، ترجیح میدهید همه اقلام و لوازم جانبی خود را در معرض دید قرار دهید و به طبقهبندیهای باز، ظروف شفاف و آویز برای آویزان کردن اشیا علاقه دارید. از طرف دیگر، سازمان دهنده پنهان دوست دارد اشیا را در کشو بگذارد و لباس ها را در کمد آویزان کند تا از دید پنهان شوند.
همچنین باید بدانید که آیا طرفدار هستید (کمال گرایان این ویژگی را دارند) یا به سیستم های نظارتی ساده علاقه مند هستید. به سیستم های نظارتی پایبند باشید که برای شما کار می کنند، نه علیه شما.
2. از اتاق خواب خود شروع کنید
اتاق خواب اولین جایی است که چشمانتان را باز می کنید و آخرین جایی است که قبل از رفتن به رختخواب می بینید. آرسن می گوید: «اتاق خواب شما باید مکانی آرام و مرتب باشد تا روز را با احساسی خوب شروع کنید و به پایان برسانید. آرسن می گوید: اولین قدم در چیدمان اتاق خواب مرتب سازی است.
اما مرتب سازی به معنای رفتن به کمدها و دور انداختن لباس ها و چیدن آنها در سه مکان مجزا مانند لباس های دور ریختنی، کادویی و نگهداری نیست – زیرا احتمالاً باید همه کارها را انجام دهید. آن را به همان شکل برگردانید.
در عوض، فکر خود را به چیزهای خوب در زندگی منحرف کنید. فقط باید با کمکی که به دیگران می کنید تبعیض آمیزتر باشید.
ممکن است هنگام چیدمان کمد با چیزهایی برخورد کنید که در مورد آنها مردد باشید. گاهی اوقات احتمالاً با خود فکر می کنید که “چیزی” ممکن است روزی کار کند. در چنین مواقعی، آرسن به شما پیشنهاد می کند که از خود یک سوال بپرسید و با توجه به پاسخی که خودتان می دهید، درباره این موارد تصمیم بگیرید.
از خود بپرسید، “اگر آن را نداشته باشم، آیا می توانم دوباره آن را بخرم؟” اگر نه، در از دست دادن این لحظه تردید نکنید. این روش برای هر شی و وسیله ای در هر فضایی از خانه، از انباری گرفته تا گاراژ و زیرزمین اعمال می شود.
3. ذهن خود را روی کاغذ بیاورید
این اختلال چیزی نیست که فقط با چشم غیر مسلح دیده شود. وودراف گفت: “گاهی اوقات فکر می کنیم که این اختلال ما را آزار می دهد.” اما در واقع دلیل آن بار روانی است که با خود حمل می کنیم. او اشاره می کند که چگونه فراموش می کنیم کارهایی را که باید هر روز، هر هفته یا هر ماه انجام دهیم را به خاطر بسپاریم. بنابراین زمانی که نیاز دارید چیزی را به خاطر بسپارید، آن را در یک نوت بوک، لپ تاپ یا تلفن یادداشت کنید.
آنچه را که از این فرآیند آموخته اید یادداشت کنید. اینها شامل تعویض فیلترها، خرید مواد غذایی یا مراجعه به پزشک است. وودراف توصیه میکند در آخر هفتهها به این فهرست نگاه کنید و اولویتهای هفته آینده را تعیین کنید.
4. برای هر دستگاه یک “خانه” داشته باشید
این داستان برای شما آشناست: از بیرون وارد خانه می شوید، کلیدها و موبایلتان را روی پیشخوان آشپزخانه می گذارید. اما گاهی اوقات می توانید آنها را روی کاناپه در اتاق نشیمن قرار دهید. گاهی اوقات می توانید آنها را در جایی در اتاق خواب رها کنید. شاید یکبار آنها را در یخچال گذاشته باشید.
آرسن توصیه می کند در جایی از خانه ای که به طور طبیعی به آنجا می روید، یک مکان یا خانه مخصوص برای ابزار و وسایل خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر عادت دارید وقتی به خانه می رسید وسایلی را در کمد قرار دهید، بهتر است یک سبد یا جعبه روی کمد بگذارید و این وسایل را در آن قرار دهید.
نه تنها مرتبتر به نظر میرسید، بلکه دیگر مجبور نیستید به اتاقها نگاه کنید و وقتی میخواهید از خانه خارج شوید، به دنبال کلید خانه یا کلید ماشین بگردید.
5. لیست کارهای خود را کوتاه کنید
وودراف فهرست کارهای شب قبل را روی یک تکه کاغذ یادداشت کرد تا لغزش را حذف کند. برش های کاغذ به اندازه تلفن همراه او است، بنابراین می تواند به راحتی آن را با تلفن همراه خود در دست بگیرد و در مواقع نیاز موارد را با تقویم هماهنگ کند.
اما دانستن اینکه چه کارهایی را باید در لیست کارهای خود قرار دهید به خودی خود یک هنر است. او میگوید: «لیست کارها، فهرست آرزوهای من نیست. تمام این کارها باید تا پایان روز بعد انجام شود. این بدان معناست که شما نباید توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی کنید یا از خود انتظار بیشتری داشته باشید.
اکثر افراد می توانند بین 3 تا 4 کار در روز انجام دهند، اما برای برخی حتی بیش از 30 کار در روز است. وودراف میگوید: «وظیفه ما در زندگی این نیست که فهرستهای طولانی از کارهایی که باید انجام دهیم برای افزایش بهرهوری تهیه کنیم. “وظیفه ما این است که هر روز دو کار مهم انجام دهیم و از زندگی پس از مرگ لذت ببریم.”
6. انواع 50 دقیقه ای را امتحان کنید
آرسن می گوید: «یکی از بهترین عادت هایی که می توانید شروع کنید، تمیز کردن اتاق به مدت 5 دقیقه در روز است. لباس ها را در کشو قرار دهید، لباس های خشک شده را در کمد آویزان کنید، لیوان کثیف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. آرسن می گوید: «خانه داری روزمره کلید موفقیت بلندمدت است. وقتی هر روز 5 دقیقه را صرف مرتب کردن خانه کنید، کم کم تبدیل به یک عادت می شود و آن وقت یک زندگی بدون شلختگی و بی نظمی خواهید داشت.
7. انرژی خود را دنبال کنید
برنامه ریزی برای تمیز کردن انبار و گاراژ در آخر هفته سریع ترین راه برای ایجاد انگیزه و نادیده گرفتن است. وودراف توصیه می کند که پروژه های نظافتی را با شروع و پایان مشخص برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، شما تصمیم می گیرید فقط قفسه های انبار یا حتی یک قفسه خاص را مرتب کنید.
شما باید وظایفی را که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید. اگر گاراژ یا انباری آنقدر شلوغ است که حوصله شما سر می رود و ترجیح می دهید بقیه روز را به تمیز کردن کشو بگذرانید، معطل نکنید. انجام کار مشابه. از انرژی خود استفاده کنید و روز خود را آنطور که می خواهید تمام کنید.
8. روی فضا تمرکز کنید
در طول همه گیری، خانه به مکانی برای زندگی، کار و مدرسه تبدیل شد. اگر از راه دور شروع به کار کرده اید، احتمالاً متوجه شده اید که در همه جای خانه (گاهی روی میز آشپزخانه، گاهی روی تخت و غیره) کار کرده اید. اما بسیار مهم است که سایت های شما دارای مکان مشخصی باشند و مکان هایی را برای کار، تحصیل و … آماده کنند.
پس گوشه خانه را مطالعه بنامید و آن را با وسایل مرتبط پر کنید. می توانید در این مکان میز کوچکی قرار دهید و برای استفاده از وسایل کار یک سیم موبایل در نظر بگیرید. واراف می گوید: «استفاده هدفمند از فضا به شما این امکان را می دهد که بهتر کار کنید و البته تجهیزات خود را بهتر سازماندهی کنید.
9. آنها خطوط قرمزی دارند که قابل مذاکره نیست
هر روز فهرستی از کارهای ظرفشویی و لباس تهیه کنید و به خود بگویید که هرگز نباید آن را لغو کرد.
آرسن گفت: «قاضی و لباسها میتوانند خیلی سریع از کنترل خارج شوند، بنابراین باید هر روز آنها را بشویید. اگر ظروف را برای مدت طولانی رها کنید، شستن آنها دشوارتر می شود، زیرا چربی روی ظروف خشک می شود و باید زمان بیشتری را برای تمیز کردن آنها صرف کنید.
چیدمان لباسها به شما این امکان را میدهد که زمان بیشتری را صرف اتو کردن، خشک کردن و تا کردن کنید. آرسن میگوید: «زمانی که به یک لباس نیاز دارید، 50 دقیقه طول میکشد تا تا شود، اما جمعآوری لباسها تا پایان هفته شما را مجبور میکند تا 1 ساعت وقت صرف کنید تا لباسها را مرتب کنید.» بنابراین اگر خانواده پرجمعیتی دارید و لباس های زیادی دارید، هر روز لباس های خود را بشویید.
10. آشپزخانه را به صورت کاربردی طراحی کنید
هنگام طراحی مبلمان از یک سیستم “شهودی” استفاده کنید. شهود در طراحی به معنای قرار دادن چیزها در جایی است که فکر می کنید باید طبیعی باشند، بنابراین مجبور نیستید زیاد فکر کنید و کارها را به طور خودکار انجام دهید. آرسن می گوید: مثلاً ظروف باید بالای ماشین ظرفشویی قرار بگیرند تا بتوانیم با کمترین زمان و انرژی آنها را از ماشین ظرفشویی خارج کنیم و در جای خود قرار دهیم. این سیستم کار را راحت تر می کند.
منبع: خانه برای یک خانواده خوب
ترجمه: سایت فرادید