یادگیری مجازی از جیب معلمان

وی افزود: نزدیک به سه سال است که معلمان با موبایل، لپ‌تاپ و تبلت در کلاس‌های مجازی حضور پیدا می‌کنند و در کلاس‌های مجازی تدریس می‌کنند و اگر در این مدت ابزار آنها فرسوده، تخریب یا به سرقت رفت، وزارت آموزش و پرورش وارد عمل می‌شود. هزینه و تسهیلات نمی پردازد و آن طور که مسئولان وزارتخانه می گویند، برنامه ای برای پرداخت ندارند.

اکنون معلمان مانده اند، موبایل ها و لپ تاپ ها فرسوده و حتی از رده خارج شده اند و آموزش مجازی که در کنار آموزش های حضوری دنبال شده، برای همیشه ادامه خواهد داشت.

خرداد ماه 1395 بود که آمار سه میلیون دانش آموز محروم از تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت مورد نیاز آموزش مجازی توسط وزیر آموزش و پرورش وقت ارائه شد و آگاهی عمومی نسبت به محرومیت فزاینده دانش آموزان افزایش یافت که موج بی شماری را به راه انداخت. کمک های مالی بیاورید این زمینه; کمک‌ها عمدتاً مردمی بود و دولت تلاش خاصی برای ارائه این ابزارهای آموزشی هوشمند انجام نداد.

ابزاری است که به قیمت ارز در ایران بستگی دارد و توسعه اقتصادی در سال های اخیر دسترسی به آن را برای اقشار ضعیف و حتی طبقه متوسط ​​سخت کرده است. اما در این میان، مدیران آموزش و پرورش درباره ارائه این ابزار به معلمان سکوت کرده و آن را به خود معلمان واگذار کرده اند.

ما نمی توانیم گوشی جدید بخریم

آمار معلمانی که به ابزارهای آموزشی مجازی مانند گوشی هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ دسترسی ندارند، مشخص نیست و معاونان آموزشی وزارت آموزش و پرورش می‌گویند در دو سال گذشته اطلاعاتی را استخراج نکرده‌اند، اما گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که برخی معلمان برای ارتقا و تعویض تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت خود درمانده نیستند، در حالی که دیگران نگران از دست دادن تلفن همراه و لپ تاپ خود به دلیل استفاده مداوم و بیش از حد هستند.

مردم شریفی، معلم کلاس سوم مدرسه ابرار تهران، یکی از معلمانی است که این روزها برای حضور در کلاس های مجازی با مشکلات زیادی مواجه است که مهم ترین آن نبود گوشی هوشمند است:

  داستان زنی که 3 فرزندش را کشت

«دو هفته پیش هنگام تدریس تلفن همراهم را گم کردم و صفحه نمایش آن شکست. قبل از کرونا، باتری موبایلم مدام رو به اتمام بود و حتی با تعویض باتری هم تعمیر نمی شد. وقتی برای تعمیر صفحه به بازار موبایل رفتم، گفت چون گوشی شما قدیمی است سی دی نمی آید و باتری آن در دسترس نیست.

واقعیت این است که من توانایی خرید یک گوشی جدید را ندارم، زیرا ارزان ترین گوشی موجود در بازار با کیفیت متوسط ​​حداقل حدود هفت میلیون تن است. مشکل را با مدیر مدرسه و معاون منطقه در میان گذاشتم اما آنها گفتند که هیچ کمکی به من نمی کنند.

انتقاد شریفی این است که چرا معلمان باید از تلفن شخصی خود برای تدریس استفاده کنند و چرا وزارت آموزش و پرورش ابزارهای آموزش الکترونیکی را در اختیار آنها قرار نمی دهد یا حداقل امکاناتی در این زمینه برای معلمان فراهم نمی کند؟

معلمی که حقوقش پنج میلیون تن است و هزینه های بی شماری در زندگی دارد، چگونه می تواند برای خرید گوشی موبایلی که قیمت آن در چند سال اخیر سر به فلک کشیده و اکنون کالایی لوکس محسوب می شود، پول خرج کند؟ چرا این ابزارها برای معلمان در اختیار مدارس قرار نمی گیرد؟

بسیاری از معلمان به لزوم آموزش با دستگاه های هوشمند خود معترض هستند. آنچه آنها می گویند این است که کدام موسسه هزینه استهلاک آن ابزار شخصی را که برای کار استفاده می کند پرداخت می کند؟ محمدرضا نیک نژاد معلم و فعال صنفی می گوید: «چرا معلمان باید خودشان هزینه کنند؟

آیا این وسیله ای است که در بازار بسیار گران است و تهیه یا تعمیر آن معادل یک ماه یا چند ماه حقوق است؟ آیا سایر مقامات دولتی نیز به طور مرتب از وسایل شخصی خود استفاده می کنند یا تسهیلاتی برای آنها فراهم می کنند؟

  تظاهرات در اعتراض به سفر بایدن + فیلم

مثلاً آیا مقامات دولتی برای رفت و آمد از این اداره به اداره دیگر یا حضوری از ماشین شرکتی استفاده می کنند؟ یا در صورت نیاز به ابزاری برای پروژه های تحقیقاتی، آیا کارفرما باید آن را تهیه و در اختیار آنها قرار دهد یا خودشان تهیه کنند؟

جالب است بدانید که معلمان در پروژه آموزش الکترونیکی نزدیک به دو سال است که از تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت خود استفاده می‌کنند و فقط هزینه استهلاک را از جیب خود می‌پردازند.

ادامه آموزش مجازی با چه امکاناتی؟

زمانی که کرونا در همه جا فراگیر شد، پیش‌بینی اولیه این بود که آموزش الکترونیکی در نهایت یک سال بعد به پایان می‌رسد و دانش‌آموزان به مدرسه بازمی‌گردند، اما ادامه آموزش الکترونیکی در سال تحصیلی جدید و احتمالا سال‌های آینده مشکل ابزارهای هوشمند مورد نیاز معلمان را در آموزش الکترونیکی یک بحران وجود دارد.

حسین یازرلو، معلم فیزیک در شهر رباط کریم می گوید که برخی از معلمان مجبور شده اند برای خرید گوشی یا لپ تاپ پول قرض یا قرض کنند.

آموزش مجازی

«قیمت یک تلفن همراه یا لپ‌تاپ با کیفیت به قدری بالاست که اکثر معلمان هرگز توانایی خرید آن را ندارند. به همین دلیل در دوره ای که آموزش ها مجازی شد با مشکلات زیادی مواجه شدند که هیچکس ندید.

به عنوان مثال، پس از هر امتحان مجازی بیش از 100 برگه دانش آموزان از کلاس های مختلف برای ما ارسال می شود. در حالی که اکثر ما معلمان حافظه گوشی کم داریم و برای گرفتن کارت بچه ها مدام مجبوریم عکس های شخصی را حذف کنیم.

یا همکارانی داریم که برای ارتقای لپ تاپ خود باید بیش از سه میلیون هزینه می کردند تا بتوانند محتوای آموزش الکترونیکی تولید کنند. جالب اینجاست که مدیران آموزش و پرورش از ادامه آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری برای همیشه صحبت می کنند.

پس با چه امکانات و تجهیزاتی؟ حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که با برخی تعمیرگاه ها یا مغازه ها برای تعمیر لپ تاپ و تلفن همراه قرارداد ببندید تا معلمان با هزینه کمتر یا اقساط از خدمات آنها بهره مند شوند.

  کووت بلند مدت؛ تا کجا پیش خواهیم رفت؟!

ما مسئول نیستیم

در وزارت آموزش و پرورش هیچکس مسئول «ارائه وسایل کمک آموزشی هوشمند برای معلمان» نیست. به عنوان مثال، گودرز کریمی فر، مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره امکاناتی که این وزارتخانه در اختیار معلمان برای تهیه موبایل و لپ تاپ قرار داده است به همشهری گفت:

«دولت ما در این زمینه مسئولیتی ندارد و معاون وزیر باید درباره طرح جهت‌گیری ایجاد شده برای تامین تجهیزات آموزشی هوشمند در تاج توضیح دهد.

سید جواد حسینی قائم مقام وزیر در طرح ارشاد; فردی که بارها با ارائه آماری از دانش آموزان محروم از تبلت و تلفن همراه و هدایت کمک های مردمی به تهیه این ابزار سعی در تحریک افکار عمومی داشته است. وی همچنین در این باره به همشهری گفت:

وی ادامه داد: ما فقط مسئولیت اهدای تبلت به دانش آموزان را بر عهده داشتیم و هیچ مسئولیتی در قبال معلمان به ما داده نشد، اما ظاهراً صندوق ذخیره فرهنگیان و صنایع آموزشی در این زمینه برای معلمان تسهیلاتی فراهم کردند که مفید بود.

وقتی با کارکنان صنعت آموزشی و اعضای هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان تماس گرفتیم، اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند که با چنین امکاناتی آشنایی ندارند. محمدرضا نیکونژاد از فعالان صنفی معلمان گفت:

«اصلاً چنین تسهیلاتی از سوی صنعت آموزش و پرورش یا صندوق ذخیره فرهنگیان در اختیار معلمان قرار نمی گیرد و ما اطلاعی نداریم. «چنین حرفی درست نیست و اگر به معلمان وام داده اند به آنها بگویید کجا و چند معلم و چند؟

آموزش مجازی همچنان ادامه دارد و به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، برخی از دوره ها برای همیشه از این طریق ارائه می شود. «الان معلم‌ها، گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های فرسوده و قیمت ابزارهای نو هستند که هر روز با افزایش قیمت ارز در بازار ایران بالاتر و بالاتر می‌رود.

منبع: همشهری

دیدگاهتان را بنویسید