گران ترین لیموزین دنیا با رضا شاه!

جواد نوایان رودسری| اطلاعات ما از وضعیت اقتصادی از زمان رضاشاه تاکنون کامل نیست. آمار رسمی از سال 1315 به بعد موجود است.

به همین دلیل بر بررسی این موضوع تاریخی بر اساس اطلاعاتی که در اسناد، گزارش سفارتخانه ها و البته اسناد موجود در بانک ملی به بیرون درز کرده است، تکیه می کنیم.

در این دوره درآمدهای ایران معمولاً از طریق سهم این کشور در معاهده نفتی دارسی و سپس در معاهده 1933 به دست می آمد. البته در این بین درآمدهای مالیاتی و همچنین درآمدهای صادراتی، گمرکی و… وجود داشت که نسبت به پول سهم نفت قابل توجه تلقی نمی شد.

محمدعلی همایون کاتوزیان در کتاب اقتصاد سیاسی ایران طبق اسناد موجود بودجه 10 وزارتخانه فعال را در سال 1310 معادل 374 میلیون ریال (معادل 37 میلیون و 400 هزار تن) اعلام کرده است (وزارت جنگ با بيش از 17 ميليون تن، بالاترين بودجه و وزارت راه و خيابان و وزارت فلاحت هر كدام با 100 هزار تن كمترين بودجه سالانه را به خود اختصاص دادند.

این بودجه در حالی بین وزارتخانه ها توزیع شد که نرخ برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا طبق نامه ای که تیمورتاش وزیر مقتدر رضا در سال 1310 به نخبگان اقتصادی ایران ارسال کرد و متن آن در کتاب «خارجی اسناد مبادله و انحصار تجارت خارجی در دوره رضاشاه 1311-1305 «درج شده بود، معادل 33/18 قرآن، معادل 3/318 تومان.

این در حالی است که دستمزد روزانه یک کارگر معمولی مانند کارگری که در اداره راه و خیابان کار می کند، سه قران بوده و اگر تمام ماه را بدون تعطیلی جمعه کار می کرد، حقوقش حدود 9 تومان (90 قران) می شد. شما می رسید احتمالاً از خود می پرسید که با این آمارها قصد داریم چه کنیم و از آنها چه خواهیم آموخت. اگر کمی حوصله دارید، در متن زیر موضوع اصلی بحث ما را پیدا خواهید کرد.

  خطاهای شنوایی عجیب در مغز!

این خبر موضوع یک تحقیق تاریخی شد

اول آبان ماه بود که خبر افتتاح موزه ملی خودرو بین کیلومتر 10 و 11 جاده تهران – کرج منتشر شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این موزه 11 هزار متر مربع مساحت و چهار تالار دارد. 61 خودروی منحصر به فرد را در خود جای داده و رولزرویس با 21 خودرو به عنوان بزرگترین گنجینه و مجموعه تاریخی این خودرو در جهان شناخته می شود.

اما در میان این خودروهای منحصربه‌فرد یکی وجود دارد که از همه بی‌نظیرتر است. لیموزین Pierce Arrow Towncar که هم از نظر ساخت و هم از نظر قیمت متمایزترین نمونه لیموزین است. این ماشین ماشین رضا شاه است. همان ماشینی که در مراسم رسمی رانده شد.

اولین لیموزین پهلوی در سال 1930 در آمریکا ساخته شد. رضاشاه به دنبال خودرویی متفاوت بود و پیرس ارو در ازای دریافت مبلغی هنگفت خودرویی بسیار ویژه برای آن ساخت. یک ماشین 30000 دلاری معادل 900000 ریال (90000 تومان) در آن زمان از هر لیموزینی گرانتر بود. خبر تولید این خودرو به قدری مهم بود که حتی نیویورک تایمز نیز به آن پرداخت.

گران ترین لیموزین جهان

ماشین غرق شده در طلا

در آوریل 1930 لیموزین رضا شاه که به رنگ سفید طراحی شده بود در نیویورک به عموم مردم عرضه شد.

نیویورک تایمز در گزارش مفصل خود از این نمایش که بخش هایی از آن اخیرا توسط بی بی. سی منتشر شد و لیموزین رضاشاه را « مجلل‌ترین ترکیب طاووس‌های تاریخ» نامید. تجهیزات این خودرو شامل سپر، درپوش، دستگیره، چراغ، کولر و … با روکش طلا تزئین شده بود.

  عکس/ تشییع پیکر زنده یاد پروین بهمنی

زیرسیگاری داخل ماشین تماماً از طلای خالص با چند الماس ساخته شده بود. بدنه خودرو کاملا دست ساز است; Pierce Arrow آن را از یک شرکت صنعتی معتبر به نام Brown & Partners سفارش داده است. این شرکت در تولید چنین خودروهایی تخصص ویژه ای داشت.

تودوزی این خودرو که دارای موتور هشت سیلندر بود از بهترین ابریشم فرانسوی و کف آن از پشم مرغوب روسیه ساخته شده بود. این خودرو در آوریل 2010 از نیویورک به ایران بارگیری شد.

البته رضاشاه پس از دیدن لیموزین خود از رنگ آن خوشش نیامد. دستور داد رنگ آن را عوض کنند و قرمز کنند و به این ترتیب اولین لیموزین پهلوی همان چیزی شد که امروز در موزه ملی اتومبیل می بینید. پس از فرار رضاشاه از ایران، محمدرضا پهلوی نیز مدتی از خودرو استفاده کرد و سپس آن را رها کرد.

بودجه یک ساله وزارت راه برای خرید خودرو!

در مورد لیموزین رضاشاه، علاوه بر موارد فوق، دو نکته مهم و کلیدی دیگر را می توان در نظر گرفت؛ اولاً در زمان سلطنت وی خودروهای لوکس جایگاه زیادی در بین ثروتمندان و متمولان کشور نداشت و به طور کلی تعداد خودروهای معمولی در ایران و حتی پایتخت زیاد نبود و این خرید یک خرید سنگین و بسیار خاص محسوب می شد. برای زمان خودش خرید کنید

ثانیاً، مبلغی که برای خرید لیموزین صرف شده است، مبلغ قابل توجهی بوده است. همین بس که قیمت این خرید یعنی. 90000 تن تقریبا برابر با بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی (وزارت راه و شهرسازی امروزی) بود که باید با بودجه 100000 تنی راه های ایران را توسعه می داد، حقوق کارمندان و البته او. همچنین تعمیر و نگهداری راه های کشور را که بیشتر آن ها آسفالت بوده و نیاز به تعمیر دائمی داشتند، بر عهده داشت.

  برنده جایزه نوبل ادبیات داستانی غیرعادی ارائه کرد. راوی استخوان مردگان

یا وزارت فلاحت که باید با بودجه 100 هزار تنی هزینه های خود را تامین می کرد. از سوی دیگر، اگر درآمد ماهانه یک کارگر در سال 1310 را معادل 9 تومان فرض کنیم، قیمت در نظر گرفته شده برای خرید لیموزین پهلوی اول برابر با حقوق ماهانه 11 هزار و 60 کارگر عادی بوده است. یعنی کارگر عادی باید بیش از 921 سال کار می کرد و البته برای خرید ماشینی مثل ماشین رضاشاه آن زمان نه می خورد و نه خرج می کرد.

مورخان همواره رضا شاه را به دلیل علاقه زیاد او به زمین و ملک خوانده اند. زمانی که با حمایت انگلیسی ها فرمانده سپاه شد، اهمیتی نداد، اما روزی که فرار کرد، بزرگ ترین مالک ایران به حساب می آمد، مالکی که بهترین زمین کشاورزی کشور را داشت.

اما بررسی ما از قیمت لیموزین وی و معادل آن با قیمت تمام شده همان دوره نشان می دهد که پهلوی اول نه تنها در املاک بلکه در املاک نیز اشتهای زیادی داشته است.

منبع: روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید