گران ترین دستمزد سریال امام علی کیست؟

حدود 30 سال از ساخت سریال امام علی (ع) می گذرد و روایت ها و داستان های مختلفی توسط سازندگان این سریال نقل شده است.

حتماً اصطلاح «سريال خياني خلوت كن» را شنيده ايد، اصطلاحي كه اين روزها ديگر براي هيچ يك از سريال هاي توليد شده توسط تلويزيون استفاده نمي شود، اما زماني بود كه تلويزيون رقيب نداشت و تهيه كنندگان در ساخت اين سريال ها از هيچ چيز دريغ نمي كردند. خیابان خلوت کن، بی شک سریال امام علی (ع) نیز مانند «امام علی» یکی از موفق ترین پروژه های مذهبی در چهار سال اخیر است.

ساخت این مجموعه تلویزیونی تاریخی مذهبی سفر دشواری بوده است. از ساخت دکور، بودجه مصوب گرفته تا انتخاب بازیگران و آغاز ساخت سریالی که همچنان جایگاه اول را در حافظه تاریخی مردم دارد. اما این کار چگونه انجام می شود؟

چه شد که حضرت علی (ع) ساخته شد؟

سال 1370 علی لاریجانی، رئیس فعلی شورای اسلامی، مسئولیت صدا و سیما را بر عهده دارد. داود میرباقری فیلمنامه سریالی با عنوان «خاری در گلو» را بر اساس زندگی حضرت علی بن ابی طالب (ع) ارائه کرد. چه بسا برخی سلیقه ها و اختلاف نظرها بر سر فیلمنامه باعث شده تلویزیون نتواند یکی از ماندگارترین آثارش را تولید کند.

از میر باقری خواسته شد فیلمنامه خود را بازنویسی کند و این روند و اجرای تغییرات چندین بار تکرار شد. این موانع غیرقابل عبور به نظر می رسند، اما آیا نیت و تلاش محض برای ساخت چنین سریالی می تواند بی نتیجه باشد.

سرانجام با تایید و عنایت مسئولان تلویزیون، اولین سریال مهم تاریخی مذهبی صدا و سیما در چنین ابعادی کلید خورد. “خار در گلو” – که اشاره به خطبه علی (ع) “شکشقیه” در نهج البلاغه – در سال 1373 با حضور 150 بازیگر اصلی و بیش از 5 هزار هنرمند از نیروهای ارتش در مقابل ساختمان دوربین.

داریوش ارجمند در نقش مالک اشتر بازی می کند. به نظر می رسد پس از بازی آنتونی کویین در نقش حضرت حمزه (ع) در فیلم محمد رسول الله (ص) (یا پیام) با آن جذابیت خاص سینمایی بازیگرش، ارجمند آمد تا نقش مذهبی دیگری را بازی کند. برای خلق بهزاد فراهانی، با شکوه و شجاعت چشمگیر خود، لباس یکی از وحشی‌ترین فرمانروایان تاریخ، معاویه بن ابوسفیان را می‌پوشد.

مهدی فتحی زنده است، چه خوش تیپ یکی از زشت ترین بستگان دسیسه معاویه عمروعاص. ویشکا آسایش در نقش قطام چنان شماره زنانه را به نمایش می گذارد که با بازی خوبش در این سال ها همچنان به عنوان بهترین نقش او در یادها می ماند.

  آموزه های «سلام فرمانده» اوج اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی است

اکبر عبدی، مرحوم سیروس گرجستانی، سعید نیک پور، پرویز پرستویی، مرحوم انوشیروان ارجمند، اصغر همت، عنایت ا… شفیعی، مرحوم جواد خدادادی، عنایت بخشی، مرحوم کریم اکبری مبارکه، آتش تقی پور، مرحوم جهانو. ، نادر رجب پور، عباس امیری، بهمن زرین پور، چنگیز وثوقی، کامران فیوضات، باقر صحرارودی و …. و اکنون ساخت این سریال آغاز خواهد شد.

«من علی را دارم» داستانی تاریخی بود

خود میر باقری در همان زمان در گفت و گو با هفته نامه سروش گفت: هشتاد درصد این سریال تخیل است. من در رابطه با درک خود از پژوهش در تاریخ اسلام به این نتایج رسیده ام. اگرچه 20 درصد تاریخ مکتوب بر اساس آن است، اما بی ارتباط با تخیل نیست و ریشه آن به اسناد تاریخی بازمی گردد.»

البته حرف هایی از بازیگران این سریال هم هست که خواندنش خالی از لطف نیست، مهدی فتحی در عین حال گفت: نقش دیگری در ابتدا از سوی داود میرباقری به من پیشنهاد شد که شخصیت درخشان و درخشانی در سریال به نظر نمی رسید. کارایی. بعد از خواندن فیلمنامه درخواست بازی در شخصیت عمرو واس را دادم که با تایید میر باقری همراه شد.

فتحی درباره بازی در کاراکتر عمرواس نیز گفت: «نمی‌خواستم این شخصیت منفی تاریخی آنقدر منفور شود که هر لحظه روی عرش دیده شود. برای نشان دادن وجوه مختلف این شخصیت از داود میرباقری مشورت گرفتم و او هم آنقدر خوب و منسجم فیلمنامه را نوشت که هر کدام از دیالوگ های این شخصیت جایگاه خاص خود را داشت. گاهی اوقات من خودم از رفتار این شخصیت عصبانی می شدم.»

انوشیروان ارجمند بازیگر شخصیت اشعات کندی در سریال امام علی (ع) درباره حضور خود در این سریال گفت: به نظر من دلیل موفقیت و ماندگاری کاری چه در سینما، تلویزیون و یا در صحنه تئاتر باید در همدردی “او به دنبال صداقت، همبستگی و صداقت همه عوامل.”

من سریال علی دارم

گرمی طاقت فرسا و عشق به علی

عنایت بخشی بازیگر نقش ابن ذهاب در سریال امام علی (ع) درباره حضور خود در این مجموعه تاریخی گفت: دلیل ماندگاری این مجموعه در درجه اول قلم توانای آقای داوود میرباحری بود. که همه آنها را تشخیص می دهند و بعد از آنها حسی از همکاری و همفکری عواملی بود که در شرایط سخت این گروه خالصانه کار کردند.

بخشی ادامه داد: یادم هست در سریال دیالوگی علیه آخوند داشتم که هرگز نتوانستم آن را اجرا کنم. یه جورایی داشتم با خودم دعوا می کردم این جمله رو نمی تونستم بگم. جمله این بود «شمشیر علی را می کشیم». این موضوع را با داود میرباقری در میان گذاشتم. مرا در آغوش گرفت، دلداری داد و گفت راه دیگری نیست، تو بازیگری و باید این جمله را به بهترین شکل ممکن بیان کنی.»

  سال 1401 سال رونق و افتتاح پروژه های گروه مالی گردشگری است / 10 هزار شغل جدید ایجاد می شود

وی افزود: سکانس های نبرد صفین را در تیر و مرداد و در بدترین شرایط آب و هوایی در بندرعباس تصویربرداری کردیم. هر چند باید این سکانس را در زمستان می گرفتیم، اما چون سیل مجموعه ها را خراب کرد، مجبور شدیم در تابستان در بندرعباس و در این هوای سخت که همیشه بالای 50 درجه بود، نبرد صفین را بگیریم.

آب و هوای شارجه از یک طرف لباس های سنگین، آرایش، کلاه و … که اغلب ما را حتی نفس کشیدن را هم ناتوان می کرد، از طرف دیگر شرایطی را به وجود آورد که فقط نام و عشق علی (ع) می شد. برای تقویت قلب کودکان برای آنها بود که کار کنند و سیگار نکشند.»

بالاخره گفت: یادم می‌آید وقتی کار را تمام کردیم و سوار ماشین گشت شدیم، نمی‌دانستیم شیشه ماشین را پایین بیاوریم یا شیشه ماشین را بالا بزنیم تا برگردیم، چون اگر شیشه را پایین بیاوریم، گرما می‌شود. ما را اذیت می‌کرد و اگر این کار را نمی‌کردیم، گرمای ماشین غیرقابل تحمل بود.»

داریوش ارجمند هم درباره این سریال حرف های جالبی زد. وی گفت: برای بازی در این سریال استخاره کردم چون اگر بد بازی کنم باید از ایران بروم.

او همچنین درباره گرمای روزگار می‌گوید: «تمام وقت‌هایی که از صبح تا غروب با این لباس‌های سنگین بازی می‌کردیم و عرق می‌ریختیم، دست‌هایمان از گرما به قبضه شمشیر می‌چسبید و سیاهی لشکرهای نیزه‌دار زیر آن فرو می‌رفت. آفتاب گنو در بند عباس و آمبولانس یکی یکی آنها را برد، مار آنها را نیش زد، اما نیرویی ما را نگه داشت و آواز برگهای خرما که در باد می وزد و خش خش می کند، تداعی مدام نوحه های حضرت علی بود. (علیه السلام)، انجمن مدینه، انجمن رنج بود. علی بود، تداعی نفاقی بود که بر جان علی افتاد و نفاقی که بر پوست دین خدا نشست و ما در خدمت کسی بودیم که اولین ظالم در تمام تاریخ بود و این همه مظلوم به او نگاه می کردند. تا زمانی که بشر زنده است

این امام هم در سریال من مظلوم بود، ما آرام گرفتیم و سعی کردیم عمق این مظلومیت را نشان دهیم. اما یک روز که با هم بودیم داود میرباقری گفت این امام هم در سریال من مظلوم واقع شده و من نمی توانم ظالمش را درست نشان دهم.

فائق آتشین کاتم بود و فردین مالک اشتر

البته صحبت های تهیه کننده این اثر خالی از لطف نبود. محمد بیک زاده درباره هزینه و زمان ساخت این سریال گفت: اگر به شهر غزالی بروید می دانید که دکور را با سنگ و آجر و سیمان درست کردم تا از بین نرود و هر چه بارندگی بیشتر شود. بهتر می شود .

  ارتباط بین افسردگی پس از زایمان و سیستم ایمنی بدن

در حال حاضر بسیاری از دوستانی که به کارهای تاریخی و مذهبی مشغول هستند در همین مکان هستند. این لوکیشن دائمی است و در آن زمان حدود 27 میلیون تومان برای ساخت لوکیشن هزینه شد و من در 19 ماه سریال را به پایان رساندم.»

ابتدا فردین برای مالک اشتر صحبت کرد. البته قبل از انقلاب از بازیگران زیادی برای نقش های زیادی صحبت می شد. آن موقع خیلی به من گوش می دادند، مثل امروز نبود که گوششان را به روی حرف ما ببندند. برای خیلی ها اجازه بازی گرفتیم اما اجازه بازی فردین را ندادند. دلیلش خیلی ساده است، ما شخصیت زنده نمی خواهیم. فردین برای مردم قهرمان بود».

و ادامه داد: «فردین را قبول نکردند. علی آزاد را پذیرفتند. در حالی که اگر به تصویرسازی سینمای قبل از انقلاب برگردیم، فردین نماد جوانمردی و آزادگی است و علی آزاد نماد نامردی و نامردی. علی آزاد نیز نقش ابن عباس را بازی می کرد.

همچنین پیشنهاد دادیم فخری خروش و داوود رشیدی و مهدی فریدزاده مجوز بازی آنها را بگیرند. اما نگذاشتند فردین و گوگوش. تصمیم گرفتم برای بازی در نقش کاتم از فائگ آتشین کمک بخواهم.

گران ترین دستمزد سریال امام علی کیست؟

تهیه کننده این سریال درباره دستمزدها گفت: داریوش ارجمند قبل از ما کاری انجام داده بود که بابت آن 250 تومان دریافت می کرد اما با داریوش 100 تومان قرارداد بستیم و 5 تومان مالیات گرفتیم، 95 تومان دادیم. بچه ها به دل آمدند. از طرفی به خاطر سابقه دوستی مان با من خوب بودند و از طرف دیگر به خاطر ارادتشان به علی قرارداد را با لباس سفید امضا کردند.

حتی یادم هست داریوش غر می زد که حقوق قبلی من 250 تومن بود، حداقل یک رقمی که می شود 100 تومن رند باشد. گفتم خیلی حرف بزن، اینجا نوشتم صاحب اشتر، پسوند الف می گذارم، صاحب اشتر می شوی.

این تهدید را به شوخی کردم و گفت: به هر حال خودت می دانی. نه فقط داریوش، همه بازیگران ما، گاهی دکوراتور بودند، گاهی در لباس ها کمک می کردند، در همه چیز همکاری می کردند. خط هایی که در سینما و تلویزیون رایج باشد وجود نداشت. آنها با عشق کار می کردند.»

دیدگاهتان را بنویسید