کم نقص ترین خودروهای ایران کدامند؟

در حالی که بیشترین فراوانی محصولات در بازار خودروی ایران به دو مدل داخلی و فرانسوی تقسیم می شود، گزارش ها نشان می دهد مشتریان ایرادات زیادی را در آنها شناسایی می کنند.

این گزارش که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بروشور سالانه خود منتشر شده است، به بررسی تعداد ایرادات شناسایی شده توسط مشتریان داخلی در خودروهای ایرانی، فرانسوی، چینی و ژاپنی می پردازد.

بر این اساس خودروهای ژاپنی کمترین عیب را دارند. این در حالی است که خودروهای ژاپنی نسبت به نمونه های چینی، فرانسوی و ایرانی سهم بسیار کمتری از بازار خودروی کشور دارند. مهمانان ژاپنی در بازار خودروی ایران یا مونتاژی هستند یا وارداتی، البته در حال حاضر خودرویی از ژاپن وارد نمی شود و با نام تجاری خودروسازان ژاپنی در ایران مونتاژ می شود.

در گذشته علاوه بر واردات انواع خودروهای ژاپنی به ویژه تویوتا، برخی محصولات متعلق به این کشور نیز در خطوط تولید خودروسازان ایرانی مونتاژ می شود.

به عنوان مثال ایرانی ها سوزوکی گرند ویتارا و گروه بهمن مزدا 3 و مزدا 2 را مونتاژ کردند. این در حالی است که به دلیل ممنوعیت واردات از یک سو و تحریم ها از سوی دیگر، عرضه خودروهای ژاپنی به بازار ایران کاهش یافته است. بیش از سه سال اما بعد از خودروهای ژاپنی، چینی ها هستند که توانسته اند کوچکترین اعتراضی را در چشم مشتریان ایرانی داشته باشند.

البته تفاوت خودروهای ژاپنی و چینی در این رتبه بندی زیاد است اما مشخص است که چینی ها در این سال ها پیشرفت زیادی داشته اند. در حال حاضر خودروهای چینی علاوه بر بخش خصوصی در ایران، هودرو و سایپا نیز تولید می شود.

  زنگ خطر بورس به صدا درآمد

البته به دلیل تحریم ها، حضور خودروهای چینی در صنعت خودروسازی ایران از زمان برجام کاهش یافته است، زیرا برخی از شرکت های چینی از ایران خارج شده اند و آن هایی که باقی مانده اند، تولید خود را کاهش داده اند. به نظر می رسد در صورت لغو تحریم ها، علاوه بر ورود خودروسازان جدید چینی، تولید چین در صنعت خودروسازی ایران نیز رشد خواهد کرد.

به استثنای ژاپنی ها و چینی ها، خودروهای فرانسوی در ردیف بعدی قرار دارند. خاستگاه اصلی خودروهای فرانسوی در ایران همواره ایران خودرو بوده است، البته سایپا نیز در موارد محدودی (مانند تولید سیتروئن C3 در دوران برجام) خودروهایی با برند فرانسوی تولید و وارد می کند.

فرانسوی ها بلافاصله پس از تحریم های آمریکا علیه ایران در سال 2018 و بر اساس مفاد این قرارداد، صنعت خودروسازی کشور را ترک کردند. شنیده ها حاکی از آن است که در صورت رفع تحریم ها پژو سیتروئن به این زودی ها برنمی گردد اما بعید است رنو برگردد.

اما بر اساس این گزارش، خودروهای ایرانی بیشترین مشکل را از نظر شهروندی دارند. فاصله چندانی با خودروهای فرانسوی ندارند، اما معایب بسیار بیشتری نسبت به چینی و ژاپنی دارند. این نشان می دهد که صنعت خودروی ایران هنوز با آنچه در دنیای خودرو اتفاق می افتد فاصله دارد و مدل های خارجی بسیار شادتر از ایرانی ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید