کمی سفر

424031 185 خبر مرکزی

موضوع سفر با خودروهای شهری در تهران موضوع جدیدی نیست. انواع اپلیکیشن های مسیریابی، این دسته از رانندگان را بدون کمترین آشنایی با خیابان ها و بزرگراه های پایتخت، حمل مسافر به تهران را آسان کرده است.

در چنین شرایطی، فعالیت گسترده و پر رونق تاکسی‌های اینترنتی، بیکاران و جویندگان کار را در شهرهای دور و نزدیک وسوسه می‌کند تا برای سفر و کسب درآمد از چندین میلیون تن پنل گاز به تهران بیایند و همیشه ترافیک سنگینی را به بار بیاورند. از پایتخت

علاوه بر مشکلات و مشکلات ترافیکی، بحث آسیب های اجتماعی نیز وجود دارد. دوری از خانواده، نداشتن سرپناه و نخوابیدن در خودروها، پارک ها و سایر نقاط شهر و بروز مشاغل کاذب مانند فروش جای پارک از جمله پیامدهای اجتماعی این معضل است که می تواند منجر به ناهنجاری ها و بیشتر شدن آن شود. مشکلات و صدمات

برای درک بهتر نرخ رشد خودروهای شخصی به ویژه پلاک های شهر تهران، یک مثال کافی است تا تعداد رانندگان فعال یکی از محبوب ترین تاکسی های اینترنتی در سال های 98 و 99 را با هم مقایسه کنیم.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی این شرکت، تعداد رانندگان ثبت نام شده در سال 1398، 2 میلیون نفر اعلام شده بود، اما این تعداد در سال 1378 با افزایش 500 هزار نفری به 500 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافت که بیشتر آنها در تهران و کرج مشغول به کار بودند.

جالب‌تر اینکه فعالیت مسافران شهری تنها به کار در تاکسی‌های اینترنتی و سوار کردن مسافران عبوری در کنار خیابان خلاصه نمی‌شود. بررسی های میدانی پلیس راهور و همشهری نشان می دهد بسیاری از مسافران شخصی با شماره شهری که اکثرا اعضای خانواده یا همشهریان هستند در قالب تیم های 10 تا 10 نفره با توسل به زور و درگیری با رانندگان از خطوط و مسیرهای پرسرعت تردد می کنند. ترافیک را مصادره و به نفع خود تصرف کردند.

  امضای تفاهم نامه تامین 100 مگاوات برق صنعت سیمان کشور

حداقل 16 نقطه تهران را می توان در این زمینه به تصویر کشید. محدوده ایستگاه های مترو میرداماد، فرهنگسرای اشراق، نعمت آباد و شهرری، میدان های آزادی، راه آهن، رازی، صنعت، قدس و نوبنیاد، سه راهی تهرانپارس، زیر پل سیدخندان، پل مدیریت، پایانه بزرگ منطقه 16، بزرگراه آذری و ضلع جنوبی میدان بصر تهران است که در محاصره مسافران شهری است.

رانندگان تاکسی و مسافران در امنیت نیستند

در سال های اخیر ممنوعیت ها و محدودیت هایی برای فعالیت مسافران شخصی توسط وزارت کشور و پلیس راهور اعمال شده است. جریمه هایی مانند جریمه 30000 تنی برای توقف ایستگاه ها و پایانه های حمل و نقل عمومی و همچنین جریمه 30000 تنی دیگر برای مسافران این وسایل نقلیه اعمال شد. تحریم هایی که رانندگان تاکسی اغلب اعمال نمی کنند یا حداقل اگر بپذیریم بازدارنده و ناکافی است.

سیدامیر خانجان معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این خصوص گفت: نیروهای پلیس هستند.

واضح است که تاکسی ها و تمامی خودروهای حامل مسافر باید زیر نظر شهرداری در این شهر کار کنند. متأسفانه خودروهای شخصی با شماره شهری برخی مکان های شلوغ و شلوغ و صف ها را به صورت گروهی در اختیار گرفته اند.

با توسل به زور و ایجاد درگیری، تنها فضا را از تاکسی های چند نقطه شهر که حتی اجازه تردد هم نمی دادند، تصاحب کردند. در چند مورد درگیری رخ داد و رانندگان تاکسی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

حتی یکی دو مورد چاقو خوردند. در چنین شرایطی نه تنها رانندگان تاکسی ناامن هستند، حتی امنیت مردم و مسافران نیز در خطر است. این در حالی است که از این مسافران شخصی اطلاعی در دست نیست و اغلب در ماشین یا جای دیگری می خوابند و آدرس مشخصی ندارند و حتی شماره تلفنشان در دسترس نیست.

  تغییر زمان طرح ترافیک از 19 آبان

رانندگان تاکسی در آزمون های مختلف از جمله عدم سوء استفاده، اعتیاد و آزمون شهری گذرانده و آدرس و شماره تلفن آن ها ثبت و به سازمان تاکسیرانی ارائه می شود و در صورت داشتن تخلف با انضباطی برخورد می شود.

اگر مسافر شخصی او بخواهد کار کند می تواند به سازمان تاکسیرانی مراجعه کند و با احراز شرایطی مانند عدم اعتیاد و نداشتن تجربه بد به صورت قانونی کار کند و مجوز بگیرد. این یکی از دلایلی است که برخی از مسافران شخصی نمی خواهند مجوز بگیرند.

به گفته وی، البته پلیس راهور همکاری خوبی دارد و پروژه های مشترکی نیز در این زمینه اجرا شده است، اما این بازدارنده نیست. هانژن گفت: متأسفانه در برخی موارد رانندگان متخلف نیز در مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی توقف می کنند و پلیس باید مداخله کند.

منبع: روزنامه همشهری

دیدگاهتان را بنویسید