کمال گرایی هم نعمت است و هم نفرین / چگونه می توانم کمال گرایی را کنار بگذارم؟

فرادید| کمال گرایی، هر چقدر هم که مبارک باشد، می تواند یک نفرین باشد. مانند هر نیروی طبیعی، مانند باد، آتش یا آب، بیش از حد همه چیز منجر به هرج و مرج می شود. تصور کنید باران به همه امواج زمین جان تازه ای می بخشد اما همین باران رحمت اگر زیاد ببارد سیل می آورد و آثار ویرانی به جا می گذارد.

به گزارش فراد، همین اصل در مورد کمال گرایی نیز صدق می کند. شما فواید دقیق، دقیق، وظیفه شناس و موفق بودن را می دانید. چالش زمانی به وجود می‌آید که پیگیری این ویژگی‌ها به احساس رفاه و رضایت منجر نشود. تلاش مداوم برای انجام همه چیز به درستی و بهترین بودن ممکن است پرهزینه باشد و بر روابط شخصی، سلامت و رفاه شما تأثیر منفی بگذارد.

من با افراد موفق بسیاری کار کرده ام، کسانی که خود را کمال گرا می دانند و تلاش می کنند در همه جنبه های زندگی، در زندگی، رابطه، کار، تحصیل، ازدواج و غیره به برتری برسند. اینها افراد با استعدادی هستند که انگیزه های بی امان آنها را در رسیدن به اهداف بزرگ یاری کرده است. ممکن است دیگران با ترسی آمیخته با احترام به این افراد نگاه کنند، اما خود این افراد جز کمال همه احساسات را برای گفتن دارند!

پس از شنیدن تجربیات مشتریانی که تاکنون داشته‌ام، به وضوح می‌دانم که کمال‌گرایان مقدر هستند که درد، خستگی و احساس شکست را تجربه کنند، زیرا کمال دست نیافتنی است و پایانی در آن دیده نمی‌شود.

کمال گرایی چیست؟

فرهنگ لغت کمال گرایی را اینگونه تعریف می کند: «امتناع از پذیرش هر معیاری که ناقص است». یک مطالعه آن را به عنوان “روند غیرمنطقی به سمت موفقیت با انتقاد بیش از حد از خود و دیگران” توصیف کرد. کمال گرایی نیاز دائمی به برآورده کردن انتظاراتی است که دیگران از شما و آنچه شما از خودتان انتظار دارید.

به نقل از بِرِنه برون (برن براون) استاد پژوهش، سخنران و نویسنده آمریکایی:

«وقتی مدیریت زندگی در دست کمال‌گرایی است، شرم همیشه در صندلی راننده است و ترس آزاردهنده در صندلی عقب کمال‌گرا. کمال گرایی یک روش تفکر است… اگر عالی به نظر برسم، اگر عالی زندگی کنم، اگر عالی کار کنم، می توانم خجالت، انتقاد، اتهام، محکومیت یا تمسخر را به حداقل برسانم یا از آن اجتناب کنم. کمال گرایی مانند این است که یک سپر 20 تنی با خود حمل کنید به این امید که آسیبی نبینید. اما حقیقت این است که این سپر اجازه نمی دهد ما مورد توجه قرار بگیریم.»

چگونه از کمال گرا بودن دست برداریم؟

چگونه از کمال گرا بودن دست برداریم

پس چگونه می توانیم برای همیشه از نیروهای کمال گرایی استفاده کنیم؟ چگونه می توانیم به پشتکار، آرزو و انگیزه خود احترام بگذاریم بدون اینکه استرس، ناامیدی و درد غیرضروری را تجربه کنیم؟ به یاد داشته باشید که خوب و بد کمال گرایی را به طور کامل با هم اشتباه نخواهیم گرفت. در عوض، ما باید عمیق تر و گسترده تر در مورد چگونگی حفظ استانداردهای بالا بدون عواقب منفی فکر کنیم.

تایید مشکل

من یک بار از یک مربی شنیدم که “اطلاعاین نود درصد راه حل است. زمانی که متوجه مشکل زندگی خود می شوید و آن را تصدیق می کنید، آن مشکل قدرت خود را از دست می دهد. هنگامی که مشکل از یک مدل ناخودآگاه به یک مدل آگاهانه تغییر می کند، کنترل زندگی خود را دوباره به دست می آورید.

  "واکسن های فرار" چگونه محدود می شوند؟

مشکل را درک کنید

سعی کنید عواملی را که به ذات کمال گرا شما انگیزه می دهند شناسایی کنید. موتور اصلی کمال گرایی شما چیست؟ قطعاً دلیلی برای کمال جویی شما وجود دارد. بسیاری از افراد برای کامل شدن سعی می کنند نیاز به عشق یا عدم اعتماد به نفس را برآورده کنند. دریافتم که بسیاری از رفتارهای کمال گرایانه خود را از ترس طرد شدن تجربه کرده ام، اگرچه نتیجه این تلاش ها طردی بود که سعی می کردم از آن اجتناب کنم.

عواقب آن را شناسایی کنید

کمال گرایی می تواند منجر به بهره وری پایین، هرج و مرج روابط، کمبود عزت نفس، اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی شود. این ویژگی است که ممکن است قبلاً به آن افتخار کرده باشید. وقتی عواقب کمال گرایی را بدانید و به آنها توجه کنید، مغز شما را مجبور می کند برای حل این مشکل اقدام کنید.

کمال گرایی چگونه بر سلامت و رفاه شما تأثیر می گذارد؟ آیا تا به حال از ترس اینکه نتوانید آن را به خوبی انجام دهید، شغل جدیدی را از دست داده اید؟ آیا کمال جویی باعث ایجاد اصطکاک در روابط شما با شریک عاطفی، فرزندان یا دوستانتان شده است؟

به عنوان یک رهبر و مشاور تیم، من به خوبی می دانم که اگر این تمایلات کمال گرا در صورت عدم شناسایی و مدیریت، کار را محدود می کند.

پیشنهادیک قدم کلیدی این است که 3 اثر منفی کمال گرایی را در زمینه های کاری، سلامتی یا روابط خود شناسایی کنید.

قبول کن که کافی هستی

چگونه از کمال گرا بودن دست برداریم

بسیاری از مردم با این تصور غلط دست و پنجه نرم می کنند که زیبایی، تناسب اندام، ثروت، موفقیت و موارد مشابه کافی نیست. اینها صدای منتقد درونی ماست. اما حدس بزنید! شما با این صدای درونی که به شما می گوید کافی نیستید اشتباه می کنید. تو کافی هستی، حتی زیاد! شما لایق عشق، شادی و موفقیت هستید، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید و چقدر کامل هستید.

شاید در حال حاضر باور نکنید، اما در اعماق وجودتان صحت این گفته ها را تایید می کنید. می دانم که آسان نیست. به عنوان یک کمال گرا، شما تمایل دارید اشتباهات را قبل از دیدن آنها مرور کنید. به جای اینکه روی اشتباهات فکر کنید، بپذیرید که کار درست را انجام دادید. حداقل قبل از اینکه بدانید چگونه پیشرفت کنید، این کار را انجام دهید!

شعار جدید شما: پیشرفت مقدم بر کمال است.

پیشنهادموفقیت ها، استعدادها و توانایی های خود را ارزیابی کنید. هر روز به مدت 30 روز، 3 چیز را که در آنها خوب هستید یا 3 ویژگی که دوست دارید بنویسید. این ویژگی ها می تواند ویژگی های شخصیتی، نقاط قوت، دستاوردهای روزانه یا دستاوردهای زندگی شما باشد.

هر روز بهترین کار خود را انجام دهید

در طول سال ها، جملات آموزنده بی شماری از پدرم شنیده ام. با این حال، بهترین توصیه او که بیشتر به آن تکیه می کنم این است: «هر روز تمام تلاشت را بکن!» بارها با پدرم تماس گرفته بودم در حالی که نگران چیزی بودم و به در و دیوار می زدم یا مدام به راه حل فکر می کردم. . هر بار که من و پدرم این گفتگو را داشتیم:

پدر: تمام تلاشت را کردی؟
من خواهم!
پدر: تمام تلاشت را کردی. از این به بعد، دیگر کنترلی بر آنچه در حال وقوع است ندارید.

به نظر یک مکالمه معمولی است. اینطور نیست؟ اما اگر در مورد آن فکر کنید، این یک راه قدرتمند برای خلاص شدن از شر کمال گرایی است. وقتی تمام تلاش خود را می کنید، می توانید نفس عمیقی بکشید، و بدانید که هر کاری که می توانستید انجام دادید. پس لازم نیست نگران و پشیمان باشید. البته، ممکن است بخواهید دفعه بعد بهتر عمل کنید و ممکن است جایی برای پیشرفت وجود داشته باشد. شما نمی توانید آنچه اکنون اتفاق می افتد را تغییر دهید، بنابراین اگر انرژی خود را صرف غذا خوردن و نگرانی کنید، به جایی نخواهید رسید.

  تشکیل کارگروه تحقق اهداف شعار سال «تولید، دانش بنیان، اشتغالزایی» در بانک رفاه اجتماعی.

پیشنهادهنگامی که خود را به ناقص بودن آنچه می گویید یا انجام می دهید متهم می کنید دوباره از خود بپرسید:

«آیا با توجه به چیزهایی که دارم و می‌دانم، بهترین کار را انجام ندادم؟» اگر پاسخ شما کاملاً مثبت است، به خودتان اجازه دهید استراحت کنید، به حرکت ادامه دهید و از زمان و انرژی خود برای بهبود وضعیت در تجربه بعدی استفاده کنید.

جایگزینی برای کمال گرایی انتخاب کنید

کمال را با یک هدف مهمتر و دست یافتنی جایگزین کنید. به گفتگوی من و دوستم در مورد دخترم فکر کنید که یک ژیمناستیک موفق و رقابتی است.

دوست من: آیا او در المپیک هم شرکت می کند؟
من نه!
دوستم: پس چرا اینقدر وقتش را در باشگاه می گذراند؟
من: چون من عاشق این ورزش هستم.
دوست من: بله، اما اگر او به المپیک نمی رود، پس چرا وقت و پول خود را تلف می کند؟
من: خب، تو شرکت خودت رو اداره میکنی، نه؟
دوست من: بله!
من: آیا شرکت شما نمی خواهد بهترین و مشهورترین شرکت در صنعت شما باشد؟
دوست من: نه، البته نه! می دانید که ما یک شرکت کوچک هستیم.
من: اگر این را می دانی، پس چرا این شرکت کوچک را سرپا نگه داشتی؟

اینجا دوستم متوجه اشتباهش شد اما من نگران منطقش بودم. آیا ما با منافع فرزندانمان اینگونه برخورد می کنیم؟

پیشنهادیک جایگزین مهم برای کمال گرایی در نظر بگیرید. شاید بتوانید آن را با مهربانی، شادی، رضایت، مشارکت یا عشق جایگزین کنید.

شکست را در آغوش بگیرید

ممکن است داستان‌های موفقیت بی‌شماری از افرادی شنیده باشید که از شکست‌های خود به عنوان سکوی پرشی برای موفقیت استفاده می‌کنند. والت دیزنی از کانزاس سیتی استار اخراج شد زیرا سردبیر آن فکر می‌کرد که دیزنی “فقدان تخیل و ایده خوب” است. به اپرا وینفری گفته شد که برای تلویزیون مناسب نیست، اما مایکل جردن: “من بیش از 9000 پرتاب را در کارم از دست دادم. من تقریبا 300 بازی را باختم. بیست و شش بار باورم شد که پرتاب هایم به هدف خورد و ناکام ماند. من بارها در زندگی ام شکست خورده ام. به همین دلیل است که من در حال حاضر یک فرد موفق هستم.

موفق ترین رهبران، کارآفرینان و ورزشکاران نخبه به شما خواهند گفت که شکست باعث موفقیت آنها شده است. البته، گفتن “شکست را در آغوش بگیرید” ساده تر از انجام دادن است.

در یکی از اولین کارهایم بعد از کالج، روی پروژه هایی کار کردم تا افراد بیشتری را به برنامه ای که در آن شرکت می کردم جذب کنم. من متقاعد شده بودم که این کار فوق العاده ای است و به راحتی می توانیم مردم را به برنامه جذب کنیم. من برای انجام کارم زمان، پول و انرژی صرف کردم، اما تاثیر بسیار کمی داشت. در نهایت احساس شرمندگی و شکست کردم. من شرکت و خودم را ناامید کردم. روزی که به خودم دلسوزی کردم، با معلمم تماس گرفتم و ماجرا را به او گفتم. او گفت: تریسی. “شکست یک رویداد، نه یک شخص.” از آن روز به بعد این یک جمله در دوران کاری به گوش من تبدیل شد.

  کاش هوتکی جای داغی بر دل مادرش نمی گذاشت

اگر بزرگ شدید و تلاش کردید، انتظار استراحت زیادی در زندگی خود داشته باشید. انتظار داشته باشید که اشتباه کنید، دیگران را گیج و ناامید کنید. وقتی این اشتباهات جدی را مرتکب می شوید، به یاد داشته باشید که اشتباه کرده اید، اما اشتباه نمی کنید.

کمبودهای خود را جشن بگیرید

چگونه از کمال گرا بودن دست برداریم

اگر بزرگترین نقطه ضعف شما در واقع بزرگترین نقطه قوت شما باشد چه؟ اگر مشکلات شما به نفع شما باشد چه؟

ناپلئون هیل در یکی از معروف ترین آثارش، بیندیش و ثروتمند شو، پسرش بلر را ناشنوای بومی توصیف می کند. ناپلئون معتقد بود که ناشنوایی پسرش دارایی ارزشمندی است. او معتقد بود که هر سختی بذر موفقیت را به همراه دارد. ناپلئون نمی دانست چگونه ناشنوایی پسرش به دارایی ارزشمند او تبدیل می شود، فقط آن را باور می کرد. ایمان او سرانجام نتیجه داد و پسرش زندگی فوق العاده موفقی داشت. او به شنوایی دست یافت و رسالت زندگی اش امیدبخشی و کمک به افراد ناشنوا و ناتوان بود و توانست زندگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

یک قدم به عقب برگرد

ممکن است کمال گرایی بر شما مسلط شود و متوجه نشوید که وقت، پول و انرژی خود را صرف چیزی می کنید که اصلاً به کمال نیاز ندارد. راه های اثبات شده ای برای مقابله با این دیدگاه وجود دارد:

متناسب با اهمیت کار انرژی مصرف کنید. مشخص کنید چه چیزی مورد نیاز است و چه چیزی واقعا مهم است. در علم اقتصاد، این رویکرد را قانون بازده کاهشی می نامند، نقطه ای که سطح سود یا سود کمتر از مقدار پول یا انرژی سرمایه گذاری شده است.

فداکاری را بیاموزید. بری شوارتز در کتاب خود با عنوان «جنجال انتخاب: چرا بیشتر کمتر است»، به جای حداکثر کردن، از قدرت رضایت (اقناع به حداقل) صحبت می کند. حداکثر تولیدکنندگان می‌خواهند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند، در حالی که تولیدکنندگان رضایت‌بخش می‌خواهند «به‌اندازه کافی خوب» باشند، زیرا می‌دانند هرگز راه‌حل کاملی وجود ندارد، بنابراین به دنبال راه‌حلی می‌گردند که به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت دارد. هنگامی که حداکثر سازی را با حداکثر سازی جایگزین می کنید، می توانید با پشیمانی کمتر تصمیمات بهتر و سریع تری بگیرید.

زمانی که دستتان در همه جا کوتاه است مدیتیشن کنید. مدیتیشن درمانی برای هر دردی شده است. دلیل خوبی وجود دارد. مدیتیشن افکار شما را آرام می کند، بر ترس و اضطراب غلبه می کند و سکوتی ایجاد می کند که به شما امکان می دهد واقعیت خود را درک کنید. به عبارت ساده، مدیتیشن تمایلات کمال گرایی شما را آرام می کند و شدت نگرانی های شما را کاهش می دهد تا ذهن شما را به تعادل سالم بازگرداند.

همه ما رو به جلو حرکت می کنیم

همین واقعیت که ما انسان هستیم ثابت می کند که نمی توانیم کامل باشیم و دائماً در حال تکامل هستیم. همیشه جا برای پیشرفت، اشتباه و یادگیری وجود دارد. کمال گرایی مانند سیزیف که سنگ بزرگی را برای تنبیه نزدیک قله حمل کرد و دوباره سنگ از کوه فرود آمد و این چرخه برای او تا ابد ادامه دارد، کمال گرایی پایانی ندارد.

منبع: lifehack

دیدگاهتان را بنویسید