چگونه ژیلت جهان را تغییر داد؟

فرادیک| کینگ کمپ ژیلت، کارآفرین آمریکایی و صاحب شرکت معروف ژیلت، ایده های فلسفی و بسیار جالبی داشت. اختراع او توانست شالوده اقتصاد مدرن را بنا کند. تیم هارفورد گزارش می دهد.

به گزارش فرادید،
آقای ژیلت در سال 1894 میلادی (1273 م) کتابی منتشر کرد و در آن اظهار داشت که «نظام رقابتی کنونی ما باعث افزایش اسراف، فقر و جنایت می شود».

او از یک سیستم «برابری، فضیلت و خوشبختی» دفاع می‌کرد که در آن تنها یک شرکت – شرکت متحد – باید همه لوازم زندگی را با قیمت مناسب تولید کند.

در کتاب ژیلت از همه مردم آمریکای شمالی خواسته شده است که در شهری به نام «متروپلیس» زندگی کنند. ژیلت در کتاب خود این تصویر را ارائه می‌کند: «آپارتمان‌های غول‌پیکر… با شکوهی که تاریخ تمدن ندیده است، و بوسیله پارک‌های مصنوعی با گنبدهای شیشه‌ای رنگی به هم متصل شده‌اند و منظره‌ای چشم نواز دارند… نمایشگاهی بی‌پایان از عشق.”»

اختراعی که اقتصاد جهان را تغییر داد!

یک سال پس از نوشتن کتاب کینگ کمپ، ژیلت کاری کرد که واقعاً دنیا را تغییر داد: او تیغ های یکبار مصرف (ژیلت) را اختراع کرد.

این اختراع بیش از آنکه دنیای «تراشیدن صورت» را تغییر دهد، دنیا را تغییر داد. کارخانه ژیلت به یک مدل اقتصادی تبدیل شد که امروزه در تمامی مباحث اقتصادی مدرن وجود دارد. به این مدل «قیمت گذاری دو بخشی» می گویند.

شاید تا به حال می خواستید یک کارتریج برای چاپگر جوهر افشان خود بردارید. حتما متوجه شده اید که هزینه کارتریج به قیمت خود چاپگر نزدیک است!

این حادثه معنی ندارد.

چاپگر بسیار بزرگتر است و از فناوری پیچیده تری نسبت به کارتریج استفاده می کند. چگونه مقدار کمی جوهر در ظروف پلاستیکی تقریباً به اندازه قیمت یک چاپگر است؟

ما پاسخ را می دانیم: آنها نیز قیمت نیستند. اما برای یک تولید کننده، فروش چاپگرهای ارزان قیمت و فروش جوهرهای گران قیمت دقیقاً مدلی است که منطقی است.

  آیا فریب بازیگران «شب های مافیا» صحت دارد؟!

آیا این مدل جایگزین دیگری دارد؟ آیا خرید یک چاپگر کامل از کارخانه رقیب مقرون به صرفه تر است؟ اگر چاپگر جدید فقط کمی گران‌تر از جوهر جدید باشد، با اکراه پرداخت خواهید کرد.

121660 489 خبر مرکزی
آقای ژیلت فکر می کرد می تواند به اندازه خود ژیلت تیغ ژیلت بفروشد.

مدل قیمت گذاری دو تکه به عنوان «مدل تیغ و تیغ (ماشین») نیز شناخته می شود، زیرا اولین مدلی بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد – توجه مردم به تیغه ها یا ژیلت های گران قیمتی جلب شد که باید مرتباً با آنها تعویض می شدند. مبالغ هنگفتی برای پرداخت

قبل از اختراع آقای کینگ کمپ ژیلت، ریش تراش ها بزرگتر و کار کردن با آنها دشوارتر بود. وقتی تیغه آنها کدر شد، مجبور شدند آن را با کمربندهای چرمی مخصوص تیز کنند و هزینه زیادی صرف کنند. حتی امکان نداشت که کسی تیغه قدیمی را دور بیندازد و بدون در نظر گرفتن هزینه، تیغه جدیدی بخرد.

با این حال، آقای ژیلت در یک فرآیند هوشمندانه متوجه شد که اگر جای تیغ یا دسته تیغ را به شکلی بهتر طراحی کند تا تیغ را محکم نگه دارد، می تواند خود تیغ ها را نازک تر طراحی کند، به این ترتیب هزینه های نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. . کاستن.

البته از ابتدا به مدل قیمت گذاری دو قسمتی نرسید. در ابتدا آقای ژیلت هر دو اثر را با قیمت نسبتاً بالایی تولید کرد.

یک ژیلت ساخته شده توسط کارخانه آقای ژیلت 5 دلار قیمت داشت که برابر با یک سوم دستمزد هفتگی کارگران در آن زمان بود.

121661 977 خبر مرکزی
تبلیغ ژیلت

محصول ژیلت به قدری چشم نواز بود که کاتالوگ شرکت چندملیتی آمریکایی Sears در سال 1913 از خوانندگان خود عذرخواهی کرد که از نظر قانونی امکان تخفیف این محصول وجود ندارد.

در پایین همان صفحه در کاتالوگ هشداری وجود داشت: “ما در اینجا برای راحتی مشتریانمان در مورد ایمنی ژیلت بحث می کنیم: ما ادعا نمی کنیم که این ریش تراش ها احساس بهتری نسبت به تیغ های ارزان تر به شما می دهند.”

  نامه لغو بازی با کانادا به فدراسیون فوتبال رسید

مدل ارزان قیمت ژیلت و ریش تراش های گران قیمت به تدریج با پایان یافتن حق ثبت اختراع ژیلت و ورود رقبا به بازار، تکامل یافتند.

اما امروزه همه محصولات از یک سیاست قیمت گذاری دوجانبه پیروی می کنند. به عنوان مثال پلی استیشن 4 را در نظر بگیرید.

121662 101 خبر مرکزی
سونی پلی استیشن 4 در نوامبر 2013 عرضه شد و تاکنون بیش از 40 میلیون دستگاه از این محصول به فروش رسیده است.

هر بار که سونی یکی از محصولات پلی استیشن 4 خود را می فروشد، ضرر می کند: قیمت خرده فروشی محصول کمتر از هزینه ساخت و توزیع آن است. اما این از نظر آنها مشکلی نیست زیرا سونی از فروش هر بازی پلی استیشن 4 سود می برد.

اما نسپرسو چطور است؟ نسپرسو علامت تجاری یکی از شرکت های تابعه شرکت سوئیسی نستله است. کار این شرکت تولید دستگاه های اسپرسوساز است که با کپسول ها یا غلاف های مخصوص همان شرکت کار می کنند. پودر قهوه مورد نیاز برای یک فنجان قهوه در این غلاف ها یا کپسول ها تعبیه شده است. نستله از فروش دستگاه هایش سود نمی برد، اما چرا از فروش کپسول های قهوه اش!

مقدار اینرسی

واضح است که اگر قصد استفاده از این مدل را دارید، باید به نحوی از پرتاب تیغ های عمومی ارزان قیمت توسط مشتریان جلوگیری کنید.

یک راه قانونی است: ثبت اختراع تیغه ها. اما ثبت اختراع یک اقدام دائمی نیست. حق ثبت اختراع کپسول قهوه نسپرسو به پایان می رسد. به همین دلیل، نسپرسو به زودی شاهد تولید رقبای جایگزین ارزان‌تر و سازگار خواهد بود.

برخی به دنبال راه حل دیگری هستند: راه حل فنی.

درست مانند بازی‌های ویدیویی دیگر شرکت‌ها روی کنسول پلی‌استیشن 4 کار نمی‌کنند، و کارتریج‌های چاپگر شرکت‌های مختلف ممکن است روی همه چاپگرها کار نکنند، شرکت‌های قهوه‌سازی از تراشه‌هایی در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند که به سادگی نمی‌توان از آن‌ها در هر غلاف قهوه استفاده کرد.

121663 896 خبر مرکزی
نسپرسو از کپسول های قهوه اش بیشتر از فروش دستگاه هایش درآمد کسب می کند.

مدل قیمت‌گذاری دو بخشی حتی منجر به پدیده دیگری شد که اقتصاددان‌ها آن را «هزینه‌های معاملات» می‌نامند: اگر می‌خواهید قهوه مارک دیگری را امتحان کنید، دستگاه دیگری بخرید!

  کمیاب ترین مرسدس بنز جهان در ایران

این امر در مورد کالاهای دیجیتال نیز صدق می کند. اگر کتابخانه بزرگی از بازی‌های پلی‌استیشن یا کتاب‌های الکترونیکی زیادی برای دستگاه Kindle خود دارید، تغییر به پلتفرم دیگری آسان نیست.

هزینه های تراکنش لزوماً مالی نیستند. آنها می توانند اتلاف وقت باشند.

اگر من مشتری فتوشاپ هستم، حاضرم به جای خرید یک محصول ارزان‌تر، برای بسته ارتقاء هزینه پرداخت کنم، زیرا باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرم. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری «نسخه آزمایشی» نرم‌افزار خود را در اختیار مصرف‌کنندگان یا بانک‌ها قرار می‌دهند و بسیاری از مؤسسات از نرخ‌های «تقلب» برای جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند. پس از جذب مشتریان، آنها بی سر و صدا نرخ های خود را افزایش دادند و تغییر بانک برای بسیاری از مشتریان جذاب نیست.

پذیرایی معمایی

هزینه های تراکنش می تواند روانی نیز باشد: نوعی وفاداری به برند! اگر بخش بازاریابی ژیلت به من بگوید که محصول ارزان‌تر رقیب نمی‌تواند کار اصلاح را با همان کیفیت انجام دهد، پس من بیشتر از آن حاضرم پول اضافی را برای ریش‌تراش‌های برند ژیلت بپردازم. این ممکن است توضیح دهد که چرا سود ژیلت پس از انقضای حق امتیاز آن و شرکت های رقیب شروع به تولید تیغ های ارزان تر کردند، افزایش یافت.

هر بار که سونی یکی از محصولات پلی استیشن 4 خود را می فروشد، ضرر می کند، اما از فروش بازی ها سود می برد.

دیدگاهتان را بنویسید