چگونه غذای بد کودک را تغذیه کنیم؟

اکثر والدین از بی میلی و تغذیه نامناسب فرزندان خود رنج می برند. بی اشتهایی یا سوء تغذیه در کودک یکی از مشکلات تغذیه ای است که باید جدی گرفته شود زیرا این مشکل در نهایت می تواند منجر به سوء تغذیه شود. باید توجه داشت که نه تنها گرسنگی کودک را به سمت غذا جذب می کند یا صرفاً غربال او را از غذا دور نمی کند.

بلکه عوامل مختلفی مانند عادات خانوادگی و تحصیلاتی که کودک در خانواده دیده است بر اشتهای کودک تأثیر می گذارد. استقلال و رشد ذهنی یکی از ویژگی های اصلی دوران کودکی است که با تغییرات شخصیتی در این دوران نسبت به سنین پایین تر همراه است.

این امر می تواند با ایجاد روحیه استقلال طلبی در کودکان منجر به اختلال در عادات غذایی آنها شود. امروزه غذا دادن به نوزاد آسان نیست.

به عنوان مثال، کودکان خردسال یا پیش دبستانی ممکن است دوست داشته باشند برای سه روز متوالی غذا بخورند و در روز چهارم از خوردن آن امتناع کنند و حتی نخواهند طعم آن را بچشند. این نشان دهنده فقدان رژیم غذایی مشخص در این کودکان است که تا حدودی به دلیل احساس استقلال و تمایل آنها به انتخاب غذای خود است.

با توجه به نقش رفتار مادر در عادات غذایی کودک به منظور کاهش مشکل سوءتغذیه در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

غذاهای جدید ارائه دهید

بهترین راه برای ارائه غذای جدید این است که مادر غذا را آماده کند و مقدار کمی را در کنار بشقاب کودک بگذارد و اجازه دهد کودک غذا را بچشد و اگر دوست نداشت آن را از دهانش بیرون بیاورد و آن را در کنار بشقاب قرار دهید.

اگر کودک شما غذایی را که شما تهیه می کنید دوست دارد، به عنوان جایزه غذای مورد علاقه خود را درست کنید. زمان زیادی طول می کشد تا کودک یاد بگیرد که یک غذای جدید را دوست داشته باشد. اگر کودک غذا را دوست ندارد، چند روز بعد دوباره به او بدهید.

  قتل عام خانواده برای ارث

از غذاهای مختلف استفاده کنید

غذاهایی که مادر برای نوزاد تهیه می کند باید از هر چهار گروه غذایی باشد. به عنوان مثال، در طول روز دو یا سه نوع میوه مختلف به کودک خود بدهید. اجازه دهید کودک غذاهای مختلف را امتحان کند، حتی اگر مادر آنها را دوست نداشته باشد. کودک باید خودش تصمیم بگیرد که آیا غذا دوست دارد یا نه. مادر نباید توقع داشته باشد که کودک غذاهای متنوعی را دوست داشته باشد.

زمان مناسب برای شیر دادن به نوزاد

هنگامی که به کودکان خردسال و کودکان پیش دبستانی وعده غذایی اصلی و میان وعده در ساعات منظم روز داده می شود، به احتمال زیاد تصور می کنند که وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها در فاصله 2 تا 3 ساعته قرار دارند و می توانند به کودک خود اجازه دهید در فواصل زمانی منظم غذا بخورد. . رژیم غذایی کودک خود را مطابق با رژیم غذایی خانواده خود تنظیم کنید.

فرزندتان را مجبور نکنید غذا بخورد. غذا را روی میز یا سفره در مکانی مناسب قرار دهید و به غذا پیشنهاد دهید.

هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید و وسایل بازی آن را جمع کنید. اجازه دهید فرزندتان هر طور که دوست دارد غذا بخورد، در حین غذا خوردن کنار کودک بنشینید، در مورد غذا صحبت کنید و در مورد اینکه دوست دارد برای ناهار یا شام روز بعد چه غذایی تهیه کند صحبت کنید.

اقدامات والدین برای حمایت از کودکان مبتلا به سوء تغذیه و بی اشتهایی

برای غذا خوردن باید احساس گرسنگی کنید (فعالیت قبل از غذا، نخوردن شیرینی و شربت و مایعات شیرین بین وعده های غذایی بدون خواب آلودگی در کودک)

هنگام غذا دادن به کودکان از غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنید.

شما باید در تغذیه کودک خود صبور باشید.

باید در طول وعده های غذایی با کودک صحبت کرد و به خوردن تشویق کرد.

با ابراز محبت به کودک از وقت غذا خوردن لذت ببرید.

  احتمال از سرگیری آلودگی هوا

رنگ آمیزی و تنوع بخشیدن به غذای کودک (تغییر در ترکیب غذا، طعم، بافت، سبک پخت، تزیین غذا به شکل حیوانات، گل، عروسک، استفاده از بشقاب های رنگی)

اگر کودک غذای مناسب را رد کرد، می توانید آن را با غذای مورد علاقه اش مخلوط کنید یا زمان دیگری را امتحان کنید.

میز کودک باید در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت، امن و اجتماعی باشد.

تزیین غذا
ساعات تغذیه کودک نباید زیاد متفاوت باشد. میان وعده ها را 2.5 تا 1.5 ساعت قبل از غذای اصلی میل کنید.

کودک نباید در هنگام شیر خوردن خیلی گرسنه یا خیلی خسته باشد.

بگذارید کودک تصمیم بگیرد که چگونه سیر شود.اگر در یک وعده غذای کمتری بخورد، مطمئناً در وعده دیگر آن را جبران خواهد کرد.

غذا را خیلی زود و هر طور که می خواهد عوض نکنید.

به پاداش خوردن فکر نکنید.

انتظار نداشته باشید که کودکتان مطابق میل شما بسیار تمیز و مرتب غذا بخورد. پراکندگی و پرتاب را می توان کمی و به تدریج کاهش داد.

◄ اگر شیر نخورند

شیر را با ماست جایگزین کنید و دوغ و ماست را در وعده های غذایی کودک خود بگنجانید.

از شیر در برخی غذاها مانند آرد، کره و شیر استفاده کنید یا به کودک شیر برنج یا فرنی بدهید.

از شیر، کره، پنیر و کمی آرد سس درست کنید و روی پاستا یا سبزیجات پخته بریزید.

◄ اگر سبزی یا میوه نخورند

کودکان در این سن ممکن است یک نوع میوه یا سبزی مصرف نکنند. به هر کدام از آنها بدهید که بهتر می خورند، اما هر از گاهی چیزی را که نمی خورند دوباره امتحان کنید و به کودک پیشنهاد دهید.

سبزیجاتی مانند کرفس و هویج را آماده کنید (آنها را له نکنید، بلکه کمی ترد شوند) و اجازه دهید کودک آنها را با دست بگیرد و بخورد.

روی سبزیجات پخته شده کمی ماست بریزید یا سبزی را با نان و پنیر سرو کنید.

اگر میوه خوراکی نیست آن را رنده کنید یا به قطعات کوچک تقسیم کنید و کمی خامه به آن بدهید.

  فراز و نشیب روابط ایران و ترکیه در آینده

◄ اگر خیلی شیرین بخورند

کاهش خرید شیرینی و تهیه شیرینی.

از شکر کمتر در غذاهای شیرین استفاده کنید.

اقلامی مانند بستنی و شکلات را به عنوان جایزه یا هدیه به کودک ندهید.

مراقب دندان های کودک خود باشید و بعد از مصرف شیرین کننده ها دندان های او را مسواک بزنید.

بهتر است گوشت را به قطعات خیلی ریز تقسیم کنید که خوب پخته شده باشد مثل جوانه گندم.

تکه های بسیار کوچک گوشت مخلوط با حبوبات را بجوشانید و نرم کنید و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آبلیمو یا پرتقال تازه به کودک بدهید.

گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته چرخ کرده یا مخلوط گوجه فرنگی را به جای سس روی پاستا بریزید.

کتلت (گوشت، سیب زمینی، تخم مرغ) را به شکل های کوچک و زیبا تهیه کنید یا با آب گوجه فرنگی، لوبیا و برنج (لوبیا) بپزید.

از مرغ یا ماهی استفاده کنید.

اگر کودک گوشت نمی خورد از جایگزین هایی مانند تخم مرغ، عدس، پنیر با بادام یا گردو، لوبیا چیتی آب پز، شیر و ماست استفاده کنید.

برنج را با آب گوشت یا مرغ که در سس نرم با سبزیجات مختلف یا عدس می پزید سرو کنید.

اگر تخم مرغ سفت نخورند

تخم مرغ های آب پز را با کمی کره یا شیر نرم کنید.

زرده و سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید و به سوپ اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

زرده و سفیده تخم مرغ را با کمی شیر (2 قاشق غذاخوری) مخلوط کرده و در روغن بپزید. (خاگینه)

سیب زمینی آب پز و تخم مرغ آب پز را رنده کنید و کمی کره یا روغن زیتون به آنها اضافه کنید یا ماست و روغن زیتون و یا کمی شیر اضافه کنید.

تخم مرغ ها را بزنید و کف قابلمه ای که گربه را برای آن درست می کنید نصف فنجان ماست بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید