چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

جامعه 24- خشم یک حالت روانی طبیعی و سالم است که به عنوان یکی از احساسات اساسی شناخته می شود. علاوه بر این، خشم یک واکنش طبیعی به رویدادهای منفی و بدرفتاری است. خشم نیز مانند غم و شادی هیجانی است که هر انسانی در طول زندگی خود بارها آن را تجربه می کند و تحت تاثیر عواقب آن به عنوان یک اختلال روانی و حتی جسمی قرار می گیرد.

کارشناسان همچنین خشم را به عنوان یک احساس ثانویه تعریف می کنند، یعنی ما خشم را ابراز می کنیم تا از آنچه به عنوان آسیب پذیری در نظر می گیریم محافظت کنیم. در واقع، احساس اولیه همان احساسی است که قبل از ابراز خشم احساس می کنیم، مانند ترس یا احساس آزرده شدن یا ظلم شدن و غیره. یعنی همیشه قبل از ابراز خشم، احساس دیگری را تجربه می کنیم که احساس اولیه و اساس خشم است.

متخصصی به نام دکتر چارلز اسپیلبرگر، روانشناس که در زمینه خشم تحقیقاتی انجام داده است، این هیجان را نوعی حالت عاطفی تعریف می کند که شدت آن از ناراحتی خفیف تا خشم و عصبانیت شدید متغیر است.

به گزارش جامعه ۲۴، خشم می تواند به شکلی نادرست به عنوان پرخاشگری بیان شود و سپس با مشکلاتی مانند از دست دادن شغل یا یک رابطه ارزشمند مواجه شویم. مهم است که یاد بگیرید چگونه خشم را مدیریت و کنترل کنید و به جای سرکوب خشم به کنترل آن فکر کنید.

نکته بسیار مهم در مورد کنترل خشم این است که به محض بروز خشم می توان آن را تشخیص داد و به جای شدت گرفتن آن را کنترل کرد. برای این کار بهتر است فرد نسبت به علائم اولیه عصبانیت حساس شده و به محض بروز آنها را شناسایی کند. این علائم برای همه افراد یکسان نیست.

  ژئوپارک کشم کجاست؟

علائم خشم را یاد بگیرید

خشم مانند سایر شرایط روانی دارای علائمی است که آگاهی از آنها می تواند در کنترل خشم موثر باشد، هرچند به یاد داشته باشید که این علائم برای همه یکسان نیست.

نبض سریع، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک ها، انقباض عضلانی، تغییر رنگ صورت، تغییر دمای بدن به گرم یا سرد، بی حسی در برخی از قسمت های بدن و تغییر در تنفس علائمی هستند که برخی یا همه افراد آن را تجربه می کنند. خشمگین.

برای افراد بسیار مهم است که علائم خود را در هنگام عصبانیت بررسی کنند و بفهمند که اولین علامتی که هنگام عصبانیت ظاهر می شود و از کدام مرحله کنترل خشم دشوار است.


بیشتر بخوانید: چگونه از کودک قربانی تجاوز حمایت کنیم؟


روش های ابراز خشم

در پاسخ به خشم، افراد روش‌های مختلفی را اتخاذ می‌کنند که ممکن است منجر به رهایی کامل خشم یا عملاً بی‌فایده باشد. در مقاله بعدی با مهم ترین راه های ابراز خشم آشنا می شویم.

ابراز خشم: ابراز خشم اگر به صورت جدی و به دور از پرخاشگری و توهین کلامی و غیرکلامی انجام شود، می تواند بهترین راه برای تخلیه آن باشد. برای استفاده از چنین روشی باید یاد بگیرید که چگونه نیازهای خود را بدون آسیب رساندن به دیگران برآورده کنید و ضمن احترام به حقوق و شخصیت دیگران، از حقوق و شخصیت خود نیز محافظت کنید.

سرکوب خشم: استفاده از این روش دارای مزایا و معایبی است، به این صورت که اگر خشم را سرکوب کنید و آن را هدایت کنید، ممکن است بتوانید خشونت زیربنایی را کنترل کنید، به این معنی که خشم و افکار خود را کنترل می کنید. به جای تمرکز بر روی آن، بر روی مشکل مثبت و در نهایت تبدیل خشم به رفتار سازنده.اما این خطر وجود دارد که خشم سرکوب شده اگرچه در لحظه و در کوتاه مدت به شکل مثبتی مهار شده و ابراز می شود، اما همچنان در ناخودآگاه و در فرد منفی باقی بماند. تا زمانی که باعث بیماری در فرد نشود و حتی در موقعیتی دیگر خشم ابراز نشده را به صورت پرخاشگرانه رها کند.

  آیا عفونت گوش باعث سرگیجه و سردرد می شود؟

همچنین ممکن است با تغییرات منفی در جنبه های شخصیتی یا دیدگاه های او نسبت به زندگی مواجه شود و مثلاً فرد را بدخلق، بدبین و کنایه آمیز کند. پس بهتر است همیشه خشم خود را به شکلی مناسب ابراز کنید.

خشم را بشناسید و کنترل کنید

آرام کردن خشم: در این روش فرد یاد می گیرد که چگونه رفتار بیرونی خود را در هنگام عصبانیت کنترل کند و همچنین واکنش های درونی خود را به گونه ای جهت دهد که خشم در او به کلی فروکش کند. او آرام می شود، ممکن است به او آسیب برساند.”

اما باید بدانید که گاهی اوقات عواملی مانند تراکم افکار، مشغله کاری، انعطاف ناپذیری و پایین بودن آستانه تحریک پذیری، تمرکز بر احساسات، فراموش نکردن تجربیات تلخ گذشته و به خصوص دوران کودکی، ابتلا به افسردگی و استرس، مدیریت و مدیریت وجود دارد. کنترل خشم دشوار است، اگر احساسات افراد بر ذهن آنها مسلط باشد، نمی توانند به راحتی خشم خود را کنترل کنند.

راهبردهای مدیریت خشم

استراحت کنید و از تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، تصاویر آرام بخش و دوره های آموزشی تمدد اعصاب استفاده کنید.

تغییر روش تفکر را احیای شناختی می نامند به این معنا که افکار منطقی با احساسات شدید در هنگام عصبانیت جایگزین می شوند و مثلاً به خود بگویید که این وضعیت ناامید کننده و قابل درک است، اما عصبانیت مشکلی را حل نمی کند. به یاد داشته باشید که منطق می تواند خشم را شکست دهد.

چگونه خشم را کنترل کنیم؟

تمام تلاش خود را برای حل مشکل انجام دهید، اگرچه گاهی اوقات راه حلی برای برخی مشکلات وجود ندارد، اما در چنین شرایطی بهترین راه حل این است که با برنامه ریزی برای پیشرفت و دوری از سیستم “همه یا هیچ” در زندگی خود را برای رویارویی با مشکلات زندگی آماده کنید. آماده.

  واکنش مدیرعامل پیکان به اتهام تبانی

سعی کنید به داستانی که باعث عصبانیت شما شده نگاه طنزآمیز داشته باشید، البته مراقب باشید که در مورد مشکلات نخندید و شوخی نکنید، اما از طنز برای بهره وری بیشتر در مواقع مشکل استفاده کنید.

همچنین با توجه به شرایط خود محیط را تغییر دهید و خوب استراحت کنید. استراحت کافی باعث می شود فرد برای خواب با مشکلات آمادگی بیشتری داشته باشد و به راحتی عصبانی نشود.

در نهایت اگر احساس می کنید نمی توانید عصبانیت خود را کنترل کنید و عصبانیت شما بر روابط و عملکرد شما در زندگی تاثیر می گذارد، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

2022-08-06 09:01:03

دیدگاهتان را بنویسید