چه غذاهایی حاوی ویتامین C هستند؟

جامعه 24 – جالب است بدانید ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از غذاها به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود و از طرفی تاثیر مثبتی بر سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

ویتامین C سلامت و حفظ سلامت تاندون ها، سلامت استخوان و پوست را تضمین می کند و در عین حال به سیستم ایمنی شما کمک می کند تا از خود در برابر تأثیرات منفی و مواد مضر در بدن محافظت کند. بدن انسان ویتامین C تولید یا ذخیره نمی کند، بنابراین لازم است مصرف منظم این ویتامین را به مقدار کافی در برنامه روزانه خود بگنجانید. نیاز روزانه بدن به ویتامین C حدود 90 میلی گرم است.

علائم کمبود ویتامین C در بادن با خونریزی لثه، کبودی و عفونت های مکرر، بهبود ضعیف زخم، کم خونی و اسکوربوت آشکار می شود. ویتامین C به جذب کلسیم و آهن در بدن کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که غذاهای غنی از ویتامین C، دفاع بدن شما را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا تقویت می کند.

غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود که باعث تسکین درد مفاصل، سلامت چشم و خواص ضد سرطانی می شود. در ادامه شما را با غذاهای دیگری که سرشار از این ویتامین هستند آشنا می کنیم.

فلفل تند

یک عدد فلفل قرمز حاوی 109 میلی گرم ویتامین C یا 121 درصد از نیاز روزانه است. علاوه بر این، یک فلفل قرمز قرمز 65 میلی گرم یا 72 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند.

  چرا بعضی ها تاج را نمی گیرند؟

علاوه بر این، فلفل چیلی سرشار از کپسایسین است، ترکیبی که مسئول طعم تند آن است. کپسایسین همچنین می تواند درد و التهاب را کاهش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که تقریباً یک قاشق غذاخوری (10 گرم) پودر فلفل قرمز می تواند به افزایش چربی سوزی کمک کند.

چه غذاهایی حاوی ویتامین C هستند؟

میوه گواوا

میوه گواوا یکی از غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. یکی از ویتامین های فراوان گواوا، آنتی اکسیدان ویتامین C است، بنابراین هر میوه گواوا حاوی 125.57 میلی گرم ویتامین C است که بیش از دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است. گواوا همچنین سرشار از فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

انگور سیاه

نصف فنجان (56 گرم) انگور سیاه حاوی 101 میلی گرم ویتامین C یا 112 درصد از ارزش روزانه است. فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی که به نام آنتوسیانین ها شناخته می شوند، رنگ تیره و غنی آنها را به آنها می بخشد.

مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و آنتوسیانین ها می توانند آسیب اکسیداتیو مرتبط با بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های عصبی را کاهش دهند.

آلو کاکادو

آلو کاکادو 100 برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. این گیاه در هر 100 گرم 5300 میلی گرم ویتامین C دارد. تنها یک آلو حدود 530 درصد نیاز روزانه را تامین می کند.

آویشن

آویشن تازه سه برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد که یکی از بالاترین غلظت ویتامین C در بین تمام گیاهان و ادویه جات است. 28 گرم آویشن تازه 45 میلی گرم ویتامین C را تامین می کند که 50 درصد نیاز روزانه را تامین می کند.

  تصاویر/ انفجار و آتش سوزی در بازار گل شهید محلاتی

بیشتر بخوانید: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری


حتی پاشیدن 1-2 قاشق غذاخوری (3-6 گرم) آویشن تازه روی وعده غذایی 3.5 تا 7 میلی گرم ویتامین C به رژیم غذایی شما اضافه می کند که می تواند ایمنی شما را تقویت کرده و به مبارزه با عفونت ها کمک کند.

در حالی که آویشن یک درمان رایج برای گلودرد و بیماری‌های تنفسی است، ویتامین C بالایی نیز دارد که به بهبود سلامت سیستم ایمنی، ساخت آنتی‌بادی، کشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها و پاکسازی سلول‌های عفونی کمک می‌کند.

چه غذاهایی حاوی ویتامین C هستند؟

گل کلم

با مصرف یک فنجان گل کلم می توانید 46.4 میلی گرم ویتامین C بدن خود را تامین کنید که بیش از سه چهارم میزان توصیه شده روزانه برای یک بزرگسال است. گل کلم نه تنها به دلیل ویتامین C، بلکه به دلیل مواد مغذی فراوان و کالری کم، گزینه بسیار خوبی برای رژیم غذایی شماست.

یک پرتقال

مطالعات نشان می دهد که مصرف ویتامین C در واقع نمی تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند، اما می تواند طول مدت بیماری را کوتاه کرده و شدت علائم آن را کاهش دهد. یک پرتقال متوسط ​​69.7 میلی گرم ویتامین C دارد که در واقع کمتر از اکثر میوه ها و سبزیجات رایج است.

جعفری تازه

دو قاشق غذاخوری (8 گرم) جعفری تازه حاوی 10 میلی گرم ویتامین C است که 11 درصد از نیاز روزانه توصیه شده را تامین می کند. در میان سایر سبزیجات برگدار، جعفری منبع قابل توجهی از آهن غیر هموگلوبین است. ویتامین C جذب آهن غیر هم را افزایش می دهد. این به پیشگیری و درمان کم خونی و کمبود آهن کمک می کند.

  قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران

یک مطالعه دو ماهه روی افرادی که رژیم غذایی گیاهی داشتند نشان داد که آنها با خوردن دو وعده غذایی در روز 500 میلی گرم ویتامین C دریافت کردند. در پایان مطالعه، میزان آهن آنها 17 درصد، هموگلوبین 8 درصد و فریتین که شکل ذخیره شده آهن است، 12 درصد افزایش یافت.

چه غذاهایی حاوی ویتامین C هستند؟

زعفران

زعفران ادویه اصیل ایرانی یکی از گران ترین ادویه های دنیاست. یک قاشق چای‌خوری زعفران حاوی 0.81 میلی‌گرم ویتامین C (1 درصد از مقدار توصیه شده روزانه) و 3 کالری است. زعفران داروی خوبی برای آسم، سیاه سرفه، بی خوابی، دل درد، افسردگی و غیره است.

کلم بروکلی

اگر می خواهید با تقویت سیستم ایمنی خود از آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت کنید، کلم بروکلی یکی از بهترین گزینه ها است. یک فنجان بروکلی خام می تواند 81.18 میلی گرم ویتامین C برای شما فراهم کند که معادل 135 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین است.

کیوی

کیوی شیرین و خوشمزه به قدری سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که با مصرف یک عدد کیوی در روز می توانید تا 141 درصد از ویتامین C مصرفی روزانه خود را تامین کنید. کیوی آبدار را به عنوان میان وعده، آب میوه در رژیم غذایی خود بگنجانید. یا سالاد برای تقویت سیستم ایمنی بدن

2022-07-28 12:54:00

دیدگاهتان را بنویسید