چربی گیاهی چیست؟ + فواید و عوارض جانبی

معمولاً چربی گیاهی از دانه یا میوه گیاه به دست می آید. به عنوان مثال روغن سویا، روغن هسته انگور و غیره. از دانه ها به دست می آیند، اما روغن هایی مانند روغن زیتون از میوه های گیاه تهیه می شود. البته روغن هایی هم هستند که از میوه ها و گیاهان دیگر به دست می آیند. خیلی ها فکر می کنند چربی گیاهی برای بدن مضر نیست!!! این تفکر کاملا اشتباه است و اگر فردی چربی و روغن گیاهی بیش از حد مصرف کند، بدن را با خطراتی تهدید می کند. چربی های گیاهی و همچنین چربی های حیوانی دارای مقدار مشخصی تری گلیسیرید هستند و به همین دلیل لازم است مصرف این نوع چربی ها رعایت شود.

ویژگی های چربی گیاهی چیست؟

چربی گیاهی در دمای اتاق مایع است. به این نوع روغن ها روغن های گیاهی می گویند. روغن های خوراکی از چربی های گیاهی به دست می آیند و برای پخت و پز استفاده می شوند. روغن های غیر خوراکی (صنعتی) از نفت تولید می شوند و نمی توان از آنها به عنوان روغن خوراکی استفاده کرد.

طبق مطالعه ای که توسط متخصصان کنترل غذا انجام شده است، چربی های گیاهی برای بدن بسیار مفید هستند، اما این بدان معنا نیست که روغن های گیاهی چاق کننده نیستند! این نوع چربی ها در صنعت کاربرد فراوانی دارند. بهترین چربی گیاهی که تاکنون شناخته شده است، روغن زیتون است. البته روغن های دیگری مانند روغن کنجد و روغن ذرت نیز خواص زیادی دارند.

چربی های گیاهی نسبت به چربی های حیوانی ضرر کمتری برای بدن دارند اما بهتر است در مصرف این نوع چربی ها دقت کنید.

  گیاهخواران چه نکات مهمی را باید رعایت کنند؟

برای جلوگیری از اضافه وزن و مشکلات مرتبط با آن، از غذاهای کم چرب تهیه شده با چربی گیاهی استفاده کنید. روغن نباتی برای مرطوب کردن شیرینی ها، طعم دهنده داروها، طعم دهنده غذا و غیره استفاده می شود. برخی از روغن های گیاهی برای پخت و پز و برخی دیگر برای سرخ کردن مناسب هستند.

برای اینکه روغن گیاهی برای سرخ کردن استفاده شود، روغن باید نقطه اشتعال بالایی داشته باشد. روغن هایی مانند روغن سویا، روغن آفتابگردان و روغن کلزا و روغن های گیاهی مانند نارگیل، سبوس برنج و … برای پخت و پز استفاده می شود.

استفاده از چربی گیاهی

از چربی گیاهی در صنایع مختلفی استفاده می شود، به عنوان مثال از این چربی در تهیه صابون، محصولات پوستی، شمع و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. برخی از چربی های گیاهی مانند روغن بذر کتان در صنایع چوب استفاده می شود.

این روغن در ساخت قایق استفاده می شود. از دیگر مصارف چربی گیاهی می توان به استفاده از این چربی در صنعت برق اشاره کرد.

در این صنعت از چربی گیاهی به عنوان عایق استفاده می شود زیرا این چربی خطری برای محیط زیست ندارد.

فساد سریع چربی های گیاهی منجر به استفاده از روغن های صنعتی در صنعت شد. روغن های صنعتی پایدارتر از چربی های گیاهی هستند و به همین دلیل است که از چربی های گیاهی در صنعت کمتر استفاده می شود. از چربی های به دست آمده از دانه ها و میوه های گیاهان در تهیه غذای حیوانات خانگی استفاده می شود.

  قیمت طلای جهانی امروز 1400/10/15 می باشد

فواید استفاده از چربی های گیاهی

مزایای استفاده از چربی های گیاهی بسیار بیشتر از چربی های حیوانی است. چربی های گیاهی کلسترول را در بدن کنترل می کنند و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کنند. کسانی که از روغن های گیاهی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند کمتر اضافه وزن دارند.

شایان ذکر است که استفاده زیاد از این نوع چربی منجر به چاقی و اضافه وزن و مشکلات بعدی خواهد شد. برخی از مزایای استفاده از چربی های گیاهی به شرح زیر است:

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

برخی از چربی های گیاهی مانند روغن سویا و روغن کلزا حاوی مقادیر کمی اسید اوریک هستند و به همین دلیل استفاده از این روغن ها سطح کلسترول خون را ثابت نگه می دارد و در نتیجه از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. همچنین چربی گیاهی حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 3 است که برای بدن بسیار مفید است.

بهبود طعم و عطر غذا: استفاده از چربی گیاهی در غذا، جدای از فواید، باعث بهبود عطر و طعم غذا می شود.

غذاهای تهیه شده با چربی های گیاهی بسیار سالم تر از سایر غذاها هستند. روغن سویا، روغن زیتون، روغن ذرت و غیره. برای استفاده در ظروف مناسب هستند.

بدون چربی ترانس

چربی های ترانس بیشتر از چربی های حیوانی است و این چربی ها باعث بیماری های قلبی زیادی می شوند. چربی گیاهی حاوی چربی ترانس نیست و سلامت بدن را تضمین می کند. البته این را هم بگویم که چربی های گیاهی هیدروژنه مقداری چربی ترانس دارند.

  Топ-16 Букмекерские Конторы России Для Ставок На Спорт Онлайн-бк С Обзорами Рейтинги Лучших Букмекерских Контор

کاهش علائم یائسگی

زنان یائسه علائمی مانند گرگرفتگی دارند. طبق یک مطالعه، 90 درصد از زنان یائسه ای که روزانه روغن سبوس برنج مصرف می کردند نسبت به سایر زنان یائسه گرگرفتگی کمتری داشتند.

حاوی مقدار زیادی ویتامین: چربی گیاهی حاوی مقدار زیادی ویتامین A، D، E و K است و با مصرف چربی گیاهی، این ویتامین ها وارد بدن می شوند.

از بین بردن ترک های دست و پا: چربی های گیاهی خواص بی نظیری دارند که پوست دست و پا را نرم می کند. روغن نارگیل برای از بین بردن ترک خوردگی دست و پا بسیار مناسب است.

آیا چربی گیاهی عوارضی برای بدن دارد؟

استفاده بی رویه از چربی های گیاهی و همچنین سایر مواد غذایی عوارضی برای بدن دارد و توصیه می شود در مصرف هیچ غذایی افراط نکنید.

همانطور که گفتیم چربی های گیاهی حاوی مقادیر زیادی امگا 3 و امگا 6 هستند و استفاده بیش از حد از روغن های امگا 3 و امگا 6 باعث بروز عوارضی در بدن می شود.

امگا 3 و 6 مورد نیاز بدن هستند، اما زیاد شدن آنها در بدن باعث التهاب مزمن و بیماری های دیگری مانند سرطان می شود. همچنین استفاده زیاد از چربی های گیاهی منجر به چاقی و اضافه وزن و در نتیجه مشکلات پس از چاقی خواهد شد.

2022-12-25 09:55:04

دیدگاهتان را بنویسید