چرا قیمت تاکسی ها در اینترنت نجومی شد؟!

حمیده امینی فرد| ساعت 8:30 صبح در یک روز بارانی یکشنبه 16 آبان ابتدای میدان فلسطین مقصد میدان ونک … قیمت این مسیر 60000 تن اعلام شده است. بخوانید که دود از مسافر بلند شده است. با این حال مرد چاره ای جز پرداخت هزینه بلیط خود نداشت تا زودتر به محل کارش برسد.

با این حال راننده شاکی است که هر روز با باز کردن ادارات و مدارس با ترافیک آزاردهنده جاده های اصلی و فرعی دست و پنجه نرم می کند. این مرد بیش از 55 دقیقه توقف کرد و حالا باید ناامیدی و عصبانیت مسافران عصبانی را تحمل کند.

این مسافر که کارمند بانک است و ماشین شخصی ندارد، به جای لذت بردن از هوای بارانی آبان ماه، 30 دقیقه تاکسی خطی پیدا کرد و در نهایت با رد تماس 5 راننده تاکسی اینترنتی، بالاخره یک نفر. به سوار شدن پاسخ مثبت داد.

آقای روزبهانی مسافر گفت: هفته گذشته در همان زمان 30 هزار تن برای همان مسیر پرداخت کردم اما اکنون که مدارس باز هستند و تقریبا همه چیز به روال عادی برگشته است، از کرایه فردا استرس دارم.

راننده تاکسی اینترنتی در پاسخ به شکایت خود گفت: من مدرسه رفتم، دو سال است که بیکارم. همه فکر می کنند قیمت به جیب راننده من می رود، اما من فقط 17 درصد کمیسیون پرداخت کردم. حدود ساعت 14 با 23000 تن همین مسیر را برای یک مسافر طی کردم. هفته پیش که بارون نبود 45000 تن گرفتم. اما تعیین تعرفه در اختیار ما نیست. “شرکت هر قیمتی بدهد، ما همان را می گیریم، نه کمتر، نه بیشتر!”

  خطرات کشنده فتالات ؛ مواد شیمیایی در همه جا!

آقای توتونچی، یکی دیگر از رانندگان تاکسی اینترنتی که از والفجر به سمت یوسف آباد می رفت، می گوید: «من همین الان ساعت 6 عصر از یک مسافر 25000 سوار کردم. قیمت مقصد بعدی وی در عصر همان روز بارانی از یوسف آباد تا میدان فاطمی 70 هزار تن تعیین شده است.

در کمال تعجب من 10 نفر را به نوبت می بینم و در نهایت یک نفر که به نظر از بقیه خوش شانس تر است پاسخ مثبت می گیرد. جالب اینجاست که این مسیر زیاد طولانی نیست و حتی می توان با پای پیاده به آن رسید. اما مسافران ترجیح می دهند در این مسیر کوتاه بیش از یک ساعت در ترافیک بمانند.

آقای توتونچی می‌گوید گران‌ترین مسیر او از میدان فاطمی به اسلام شهر با 105000 تن بوده است، اما اکنون همین مسیر در ساعات شلوغی به 160000 تن افزایش یافته است: ما تعیین نمی‌کنیم.

مردم فکر می کنند که تعرفه ها افزایش یافته است، اما در همان ماه هر مدل تعرفه ای را که در هیچ منطقی نمی گنجد، آزمایش کردیم. من هفته پیش سید هندان 30000 تن گرفتم ولی الان 58000 شده.

خانم جهانی یکی از مسافران ثابت تاکسی اینترنتی گفت: دیروز ساعت 14 از جهان آرا تا ایستگاه مترو فاطمی 11000 تن پرداخت کرده اما در همان مسیر تا 25000 تن در ساعت تردد کرده است. بهانه تاج و سپس ترافیک. و اکنون بارندگی و شروع به کار مدارس بهانه ای برای تغییر تعرفه ها شده است.»

ساعت تردد از ساعت 7:30 صبح تا 9 صبح و 16 تا 19 افزایش یافته است و مسافری که در ساعت 14 از فلسطین به یوسف آباد 47 هزار تن پرداخت کرده است باید 60 هزار تن را در ساعت 17 بپردازد. کرایه مشخصی ندارد و همین مسافران را سردرگم می کند و اگر کرایه بالاتر باشد نمی دانند کجا شکایت کنند.

  قیمت بیت کوین، امروز 05/06/1401

آقای مبرهن اما راننده تاکسی اینترنتی می گوید هر ماه حدود 6 میلیون تن از تاکسی اینترنتی باقی می ماند و از ساعت 6:30 صبح تا 7 بعد از ظهر دیروز 420000 تن باقی مانده است اما فقط یک قلم لاستیکی 700000 تنی سال گذشته به 1.5 رسیده است. میلیون و هزینه بنزین، استهلاک و قطعات خودرو باقی خواهد ماند.

او می گوید این تا زمانی است که بابت هر کنسلی دو هزار تن کسر شود و اگر 4 سفر کنسل شود یک ساعت به او مسافر داده نمی شود و این کنسلی سفر اغلب به خاطر گوشی و لمس آنها اتفاق می افتد.

از سوی دیگر مسافران می‌گویند نه تنها قیمت‌ها گران‌تر است، بلکه خودرو نیز به سختی پیدا می‌شود. با هر بار تلاش، تعرفه ها افزایش می یابد و جالب اینکه راننده به سرعت خود را پیدا می کند. اما همه رانندگان ماسک دارند و با آن احساس راحتی می کنند.

متأسفانه برخی از رانندگان مسیرها را نمی شناسند و سرشان آنقدر روی تلفن است که بسیار خطرناک است. اخیراً در برخی از سفرها شما آگاهانه مقدار مشخصی را رانندگی می کنید، اما در اواسط سفر این درصد افزایش می یابد. راننده همچنین ترافیک را توجیه می کند، تا زمانی که نرخ توافقی تغییر نکند. بارها حمایت خود را اعلام کرده ایم اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

علی عسگر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر گفت: شورا برای ورود به بحث تاکسی های اینترنتی جدی است. وی گفت: وظیفه شورا حل این مشکل است. در دو هفته گذشته مقرر شد جلسه ای با حضور دست اندرکاران این حوزه و مدیران عامل تاکسی های اینترنتی و معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی برگزار شود تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

  غذاهایی که فشار خون را کاهش می دهند

از آنجایی که اکنون هیئت حاکمه در این حوزه مشخص نیست، قوانین کلی وجود دارد که رعایت می شود، اما بحث جدی تر است. کارگروهی در شهرداری تهران تشکیل شده و نماینده شورا در این کارگروه آقای سنندجی است و باید گزارشی در این زمینه به شورا ارائه کند.

به شهروندان تاکید می کنم که شورا در این زمینه جدی است اما باید گزارش ها را دریافت کنیم تا بعدا تصمیم گیری شود. ما از شکایت شهروندان مطلع هستیم و سیگنال های غیر رسمی زیادی دریافت کرده ایم.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید