چرا آموزش جنسی به کودکان تابو است؟

ملیحه محمودکا| موضوع آموزش جنسی کودکان به یک تابو تبدیل شده است که به دلیل باورهای سنتی تا حد زیادی نادیده گرفته می شود و به همین دلیل است که گاهی اوقات شاهد اخبار ناراحت کننده در مورد کودک آزاری هستیم. این مشکل تا حدی ذهن و روان کودک را تحت تاثیر قرار می دهد که گاهی اوقات برای مدت طولانی یا سال ها قابل جبران نیست.

یک سال از ابلاغ لایحه ملی حقوق کودک و نوجوان از سوی رئیس جمهور به مسئولان می گذرد. در ماده 13 این قانون به تعهدات نهادها برای اجرای این قانون اشاره شده است. در تبصره «د» بند 2 ماده 11 این سند به تعهدات نهادهایی از جمله آموزش و پرورش اشاره شده است که باید برای پیشگیری و مبارزه با جرائم جنسی کودکان یا نوجوانان برنامه‌هایی ارائه دهند.

بر اساس این سند، کودکان و نوجوانان باید بسته به جنسیت خود، مهارت های بهداشت جنسی را در چارچوب موازین دینی و اخلاقی بیاموزند و خانواده و دولت موظفند با رعایت تمامیت و تمامیت جنسی از تحقق زودهنگام غریزه جنسی خود جلوگیری کنند. عفت

اما کودکان و نوجوانان کمتر متوجه این مشکل می شوند و چون درک درستی از مسائل جنسی ندارند، در روابط اجتماعی دچار ترس و اضطراب می شوند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قبل از اینکه کودکان از مشکلات خاصی آگاه شوند، والدین باید نحوه مراقبت از فرزندان خود را در برابر خطرات بیاموزند و به کودک بیاموزند که چگونه از خود مراقبت کند بدون اینکه مشکلات زیادی بگوید.

اگرچه قوانینی در این زمینه وجود دارد، اما متاسفانه شاهد مشکلات زیادی در آزار جنسی کودکان هستیم. آخرین خبر از آزار و اذیت هفت دانش آموز در شهرستان فردوس خراسان جنوبی بود که افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرد.

این حادثه نشان می دهد که آموزش و مهارت های خودمراقبتی همچنان در کشور کم است. سوالات و توصیه های مربوط به مراقبت جنسی از کودکان باید به طور مکرر بیان شود. اطلاع رسانی به کودکان در سنین پایین بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد چرا که شخصیت هر فرد در هفت سال اول زندگی او شکل می گیرد و ایجاد مشکلاتی در این زمینه می تواند زندگی افراد را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد.

  تیگو 7 جدید وارد بازار ایران شد

زهرا احمدی روانشناس کودک درباره آموزش جنسی و اهمیت آن در دوران کودکی و قبل از دبستان می گوید: «تربیت جنسی نباید در جامعه به یک تابو تبدیل شود. بسیاری از خانواده ها به دلیل دیدگاه سنتی خود سعی می کنند کمتر وارد این بخش شوند و همین تفکر را به کودک منتقل کنند.

در چنین مواقعی که کودک با مشکلی مواجه می شود، نمی تواند آن را بیان کند، زیرا به عنوان یک تابو در ذهن او نقش بسته است. این در حالی است که مدارس و مهدکودک ها باید کودکان را از چهار یا پنج سالگی با خود مراقبتی آشنا کنند.

«کودک باید بیاموزد که بدنش ارزشمند است و کسی نباید با او بدرفتاری کند. این پژوهشگر کودک و نوجوان معتقد است که بیماری و مشکلات روحی کودک آزارگر نباید عامل مشکلات کودک باشد و ادامه می دهد: تا زمانی که فرد بیمار و اختلالات رفتاری نداشته باشد، نمی تواند کودک آزاری کند.

در برخی از این اختلالات، سطح همدلی و ارتباط بین آزارگر و قربانی بسیار پایین است و به همین دلیل آزارگر متوجه میزان آسیبی که مستقیم یا غیرمستقیم به حال و آینده کودک یا نوجوان وارد می‌کند، نیست. و خانواده هایشان، زیرا ارتباط او با واقعیت قطع شده است.

او توضیح می دهد که به دلیل طرز تفکر سنتی خود، بسیاری از خانواده ها از دادن اطلاعات جنسی به فرزندان خود در دوران کودکی می ترسند، بنابراین فرزندان خود را در تاریکی مراقبت از خود نگه می دارند. در همین حال، کودک باید بداند که چگونه حد و مرزها و حریم شخصی خود را تعیین کند و چه درخواست هایی را رد کند.

  طرح تشکیل استان بم اعلام و دریافت شد

او توضیح می‌دهد که دادن اطلاعاتی که به کودک نیاز دارد می‌تواند به او احساس مناسبی در مورد مسائل جنسی بدهد. زیرا اگر کودک در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشد، این تصور را برایش ایجاد می کند که در سنین بسیار پایین، موضوعات جنسی چیزی نیست که بتواند به راحتی درباره آن صحبت کند.

به همین دلیل، تربیت جنسی کودکان در این خانواده ها به صورت داوطلبانه و آگاهانه انجام نمی شود و کودک بر اساس آنچه از تلویزیون و سریال ها، دوستان و همکلاسی ها و محیط دریافت می کند، تربیت جنسی می کند که کاملاً نادرست و غیر قابل اعتماد است. نگاه به مشکلات جنسی

این روانشناس کودک و نوجوان تاکید می کند که فضایی که در آن اطلاعات جنسی داده می شود مهمتر از اطلاعاتی است که به کودک داده می شود. اگر این اطلاعات در درون خانواده، به والدین و در فضایی امن و محبت آمیز داده شود، زمینه ساز آینده کودک می شود.

در حالی که وقتی کودک این اطلاعات را در فضای همکلاسی ها و دوستان هم سن و سال خود دریافت می کند، این فضا پر از شوخی، تمسخر و تبعیض جنسی است. به همین دلیل بهتر است کودک با مشکلات جنسی در خانواده آشنا شود.

رئیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان: مخاطب ما در تربیت جنسی والدین هستند نه کودکان

همتی فر، رئیس سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان در گفتگو با شروند درباره ورود این سازمان به بحث تربیت جنسی کودکان می گوید: وقتی صحبت از آموزش همه جانبه یا هویت سازی به میان می آید، ذاتا وظیفه آموزش و پرورش کودکان است. و سازمان آموزش، هویت جنسیتی به طور خودکار این یکی از آن عناصر است.”

  جزئیات مراسم وداع و تشییع سیدمحمود دویی

وی ادامه می‌دهد: در این هجمه‌ای که وجود دارد، از نام‌گذاری کودکان گرفته تا آنچه روی محصولات فرهنگی گفته می‌شود، می‌تواند نقش مهمی در تربیت فرزندان داشته باشد، حتی محیطی که در آن هستند نیز در این بخش گنجانده شده است. به طور کلی در نمای کلان نگرانی نسبت به این داستان وجود دارد، اما در نمای تفصیلی مدخلی در این قسمت پیدا نکردیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان می گوید: برخی از شکل گیری ها در نگاه کلان به این موضوع مربوط می شود که کودک درک کلی از جنسیت خود دارد. این دیدگاه در بخش کلان است که در آن بحث آموزش جنسی و هویت کودک گنجانده شده است.

اما اگر بخواهیم بگوییم تا حدی وارد این بخش شده ایم، هنوز این اتفاق نیفتاده است.»
وی معتقد است: این موضوع نباید به صورت جزئی مورد توجه قرار گیرد و باید از سیاست‌های کلی جدا شود، زیرا هویت ابعاد مختلفی دارد و بحث جنسیت و جنسیت یکی از آنهاست که باید با توجه به بافت و ارزش‌ها به آن توجه کرد. ما داریم.

همتی فر تاکید می کند که دوران کودکی الزامات خاصی دارد و وقتی از تربیت جنسی به ویژه تربیت اسلامی صحبت می کنیم مخاطب ما کودکان نیستند. در واقع والدین باید آموزش ببینند. در چنین مواقعی اخلاق جنسی والدین مطرح می شود و جامعه به ویژه فضای مجازی باید تحت نظر باشد.

باید در نظر گرفت که آیا مصرف کودک در این فضا کنترل شده است یا معلم و سیاست هایی که در فضاهای آموزشی مانند مهدکودک ها داریم برای تربیت جنسی کودک مناسب است یا خیر؟ مثلاً مربی مهدکودک زن باشد یا مربی مرد به نحوی کنار او قرار گیرد؟ اینها سوالاتی است که در این زمینه مطرح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید