چالش نیم قرنی با آلودگی هوا

414358 167 خبر مرکزی

حسن آکان| معضل آلودگی و قاچاق در تهران سابقه نیم قرنی دارد. اما نه تنها این مشکل حل نشده، بلکه شهرهای دیگر نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.

مهرماه سال گذشته شهروندان تهرانی هشت روز ناسالم داشتند و در شش ماه گذشته اراکی ها با 63 روز هوای ناسالم و قایق های بدون حتی یک روز هوای سالم رکورددار آلوده ترین شهر کشور هستند. منابع آلودگی برای مسئولان مشخص است.

در شهر تهران مهمترین منبع آلایندگی وسایل نقلیه سیار است و در شهر اراک هم صنعت بسیار آلوده ای است که بویژه در فصل زمستان با تعویض سوخت نیروگاه ها به شدت آلوده می شود. اما آلودگی گرد و غبار بسیاری از شهرهای خشک کشور را فرا گرفته است.

در سفری که مهرماه به اراک داشتم، مشخص بود که بیشتر آلودگی این شهر به دلیل فعالیت های کشاورزی (شخم زدن)، فرسایش شدید خاک و از دست رفتن آب های زیرزمینی در دشت فراهان و اطراف تالاب میکان بوده است.

سوالی که ذهن مردم را درگیر می کند این است که چرا با وجود اینکه همه می دانند مشکل از کجاست، هیچکس کاری برای حل مشکل آلودگی انجام نمی دهد؟ پاسخ به این سوال خیلی پیچیده نیست. هیچ راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک برای مقابله با منبع آلودگی خودروها وجود ندارد.

به هر حال، رویکرد حمل و نقل پاک بسیار آسان، ارزان و منبع سلامتی است. کسانی که در این سال ها به شهرهای اروپایی سفر کرده اند می دانند که حتی داشتن دو فرزند دوقلو یا معلول هم مانع دوچرخه سواری شما نمی شود.

  ویروسی که 90 درصد از بزرگسالان جهان را مبتلا می کند

در شهرهای اروپایی هر روز که می گذرد فضای خودروها تنگ تر می شود و به فضای عابران پیاده، دوچرخه و اسکوتر اضافه می شود. نویسنده: طی سه سال گذشته تردد خودروها در تهران را با دوچرخه جایگزین کردم و با دوچرخه 5000 کیلومتری از انتشار یک تن دی اکسید کربن به شهر جلوگیری کردم.

تجربه من نشان داده است که با دوچرخه باتری دار هفت روز هفته حتی در پرشیب ترین نقطه تهران (منطقه گیشا و برج میلاد) می توانید با دوچرخه سر کار بروید. تجربه من نه تنها سلامتی و شادابی من را بهبود بخشید، بلکه در زمان من نیز صرفه جویی زیادی کرد.

بسیار خوشحالم که رویکرد معاون جدید حمل و نقل و ترافیک تهران توسعه حمل و نقل پاک است. ساخت خطوط دوچرخه بسیار ارزان تر از ساخت مترو، خرید اتوبوس و واردات خودروهای برقی و هیبریدی است. به علاوه به عدالت اجتماعی نزدیکتر است و در استقلال کشور از خارج و معرفی اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارد.

بر اساس یک مطالعه جدید، بیش از 29 میلیون نفر در ایران دارای اضافه وزن و اضافه وزن هستند که باعث مرگ 50 هزار نفر در سال می شود. علت این معضل کم کاری جامعه است که با توسعه دوچرخه نه تنها صرفه جویی نجومی در حوزه بهداشت و درمان انجام می شود، بلکه با کاهش آلودگی هوا، 41 هزار مرگ زودرس بر اثر آلودگی شانس زنده ماندن خواهند داشت.

با مقایسه این رقم با 400 تا 500 هزار پا در سال در کشور می توان دریافت که تغییر کوچکی در سبک زندگی و حمایت از دوچرخه سواری می تواند از مرگ یک چهارم ایرانیان جلوگیری کند.

  طرز تهیه 4 غذای رژیمی برای شام

اما در خصوص آلودگی های ناشی از استفاده از نفت کوره، مقصر اصلی وزارتخانه های نیرو، صنعت و نفت هستند. وزارت نیرو که مستعدترین کشور برای تولید انرژی پاک است، همچنان از روش‌های قدیمی آلودگی و ناپایداری پیروی می‌کند و از روش‌های قدیمی مانند سدسازی و احداث نیروگاه‌های حرارتی و عادت دادن مردم به استفاده از گاز استفاده می‌کند.

استفاده از انرژی خورشیدی و بادی یکی از سیاست های فراموش شده است که متاسفانه در فصول سرد سال منشأ جدی ترین آلودگی در شهرهایی مانند تهران و اراک است. به طور خلاصه، آلودگی هوا در ایران ناشی از عدم درک مفاهیم توسعه است.

وزارتخانه های قدرتمندی مانند نیرو، نفت و صنعت باید نگاه خود را به توسعه تغییر دهند، به ویژه در روزهایی که جهان با درک خطر نابودی تمدن بشری با افزایش گازهای گلخانه ای، استقلال از سوخت های فسیلی را در صورت سلامت انسان و پایداری این سرزمین دنبال می کند. ما معتقدیم چاره ای جز تغییر سیاست های کلان و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی نیست.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید