پوشیدن جوراب باعث می شود بهتر بخوابید؟

فرادید| خوابیدن با جوراب ممکن است یک عادت غیرعادی به نظر برسد، اما احتمالاً می تواند به فرد کمک کند سریعتر بخوابد. این تأثیر ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که تنظیم دما بخشی ضروری از چرخه خواب است. خواب بخش مهمی از زندگی هر فرد است و افراد حدود یک سوم از روز را می خوابند.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، خواب برای عملکرد طبیعی بدن و مغز نیز ضروری است. اغلب مردم گاهی اوقات مشکل خواب دارند و به راحتی به خواب نمی روند، در حالی که به نظر می رسد خوابیدن با جوراب راه حل موثری باشد.

مدیکال نیوز امروز در این مقاله به برخی از فواید و خطرات خوابیدن با جوراب پرداخته است.

شاید به نظر برسد که خوابیدن با جوراب باعث افزایش دمای پاها می شود، اما در واقع این عادت به تنظیم دمای داخلی بدن کمک می کند. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که بزرگسالانی که جوراب ساده یا گرم می پوشند سریعتر به خواب می روند. در واقع دمای مرکزی بدن در شب کاهش می یابد و در حدود چهار صبح به اوج خود می رسد.

گرم شدن پاها و بازوها باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود، واکنشی که به آن اتساع عروق می گویند. در نتیجه این واکنش گرما از طریق پوست آزاد می شود و به کاهش دمای مرکزی بدن کمک می کند و در نهایت این پیام به مغز ارسال می شود که زمان خواب است.

مطالعات نشان می دهد که پوست گرم با خواب سریعتر مرتبط است. زمانی که فرد به خواب می رود، دمای بدن او یک تا دو درجه کاهش می یابد، زیرا باعث صرفه جویی در انرژی برای سایر عملکردهای حیاتی می شود. اگر فردی هنگام خواب جوراب بپوشد به تنظیم چرخه دما کمک می کند.

چرا باید با جوراب بخوابیم؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به سختی به خواب می روید، جالب است بدانید وقتی در رختخواب جوراب می پوشید، ۱۵ دقیقه زودتر به خواب می روید و شب ها بسیار کمتر از خواب بیدار می شوید. البته فواید خوابیدن با جوراب فقط به گرم نگه داشتن محدود نمی شود و شامل موارد زیر می شود:

  • جلوگیری از گرگرفتگی: برخی از زنان دریافته اند که پوشیدن جوراب در کاهش دمای بدن آنها موثر است.
  • بهبود ترک پا: پوشیدن جوراب نخی بعد از استفاده از مرطوب کننده و مرطوب کردن پا در جلوگیری از خشکی پوست پاشنه پا موثر است.
  • افزایش ارگاسم (لذت جنسی): محققان در یک مطالعه به طور تصادفی دریافتند که پوشیدن جوراب توانایی افراد را برای رسیدن به ارگاسم تا 30 درصد افزایش می دهد.
  • کاهش خطر حمله رینود: در بیماری رینود جریان خون به نواحی آسیب دیده پوست که معمولاً انگشتان پا و انگشتان پا هستند قطع می شود و این نواحی دچار گزش یا تورم می شوند. پوشیدن جوراب در شب، گرم نگه داشتن پاها و حفظ جریان خون، در پیشگیری از حمله رینود موثر است.

چرا پوشیدن جوراب باعث می شود بهتر بخوابیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید رابطه بین دمای پایه بدن و خواب را درک کنید. بدن انسان در طول روز در دمای متوسط ​​37 درجه سانتیگراد کار می کند. اما در شب، در طول 6 یا 7 ساعت خواب، دمای هسته بدن تا 1.2 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

به نظر می رسد این کاهش تدریجی دمای مرکزی بدن نقش مهمی در عوامل عصبی زیستی برای به خواب رفتن و ماندن در خواب دارد. هر چه زودتر بتوانید دمای مرکزی خود را کاهش دهید، سریعتر به خواب خواهید رفت.

یکی از راه هایی که بدن دمای خود را تنظیم می کند، استفاده از رگ های خونی در پوست است. اگر مغز به این نتیجه برسد که بدن بیش از حد گرم می شود، رگ های خونی را گشاد می کند و پدیده ای به نام اتساع عروق رخ می دهد. گشاد شدن رگ های خونی باعث می شود خون گرم تری از مرکز بدن به سایر قسمت های بدن جریان پیدا کند و خنک شود. اگر بدن خیلی سرد باشد، مغز عکس العمل نشان می دهد. این بدان معنی است که جریان خون را به سطح بدن محدود می کند و انقباض عروق رخ می دهد.

اینجاست که پاها اهمیت دارند. کف دست ها و کف پاها موثرترین قسمت های بدن برای انتقال حرارت هستند، زیرا بدون مو هستند و نسبت به سایر سطوح پوستی عایق کمتری دارند. محققان دریافته‌اند که گرم کردن پاها قبل از رفتن به رختخواب، استفاده از آب گرم یا پوشیدن جوراب باعث اتساع عروق یا گشاد شدن عروق می‌شود و این اتساع عروق نیز باعث دمای مرکزی بدن در مقایسه با زمانی که با پاهای سرد بدون جوراب به رختخواب می‌رویم، می‌شود. سریعتر پایین بیایید

مشخص شده است که تفاوت درجه حرارت بین پوست پاها و شکم قوی‌ترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد فرد سریع‌تر به خواب می‌رود. متخصصان خواب آن را ” گرادیان دمای پوست دیستال – پروگزیمال” یا “DPG” می نامند. این شاخص حتی موثرتر از هیپنوتیزم یا مصرف مکمل های ملاتونین قبل از خواب است.

اما این همه ماجرا نیست! دانشمندان پیشنهاد کرده اند که پوشیدن جوراب تاثیر عصبی نیز دارد. “ترموستات” مغز در ناحیه ای به نام منطقه “ضد آپیکال / هیپوتالاموس قدامی (PO / AH)” قرار دارد. در داخل PO / AH نوعی نورون وجود دارد که نورون حساس به گرما (WSN) نامیده می شود. هنگامی که بین مرکز بدن و اندام‌ها مانند پاها اختلاف دما وجود دارد، این نورون سرعت پرتاب را افزایش می‌دهد.

تحقیقات این دانشمندان نشان می دهد که فعالیت عصبی نورون های حساس به حرارت در ابتدای خواب موج آهسته یا خواب «عمیق» بسیار زیاد است و به تدریج قبل از بیدار شدن از خواب کاهش می یابد. بنابراین نورون های حساس به گرما می توانند در ایجاد احساس خواب آلودگی (که بر توانایی خواب و خواب ما تأثیر می گذارد) نقش داشته باشند. اگر چنین است، گرم کردن پاهای خود قبل از خواب باعث افزایش بیشتر فعالیت نورون های حساس به گرما می شود.

در یک مطالعه محدود، محققان کره ای دریافتند که پوشیدن یک جفت «جوراب خواب» مخصوص (ظاهراً چیزی که در کره جنوبی استفاده می شود) نه تنها به فرد کمک می کند سریعتر به خواب برود، بلکه زمان کل خواب را به طور متوسط ​​30 دقیقه افزایش می دهد. نیمه شب را به نصف کاهش می دهد.

چه جورابی بپوشم؟

اگر هنگام پوشیدن جوراب در رختخواب نگران گرمای بیش از حد هستید، از جوراب هایی استفاده کنید که از الیاف طبیعی و قابل تنفس ساخته شده اند. جوراب های ساخته شده از الیاف نرم و طبیعی مانند پشم گوسفند یا ترمه (پشم نرم و ظریف) بهترین گزینه هستند. درست است که این جوراب ها از جوراب های نخی (یا نخی) یا جوراب های ساخته شده از الیاف مصنوعی گران تر هستند، اما ارزش پول اضافی را دارند. جوراب هایی که استفاده می کنید نباید تنگ یا ناراحت کننده باشند. زیرا می توانند گردش خون را کاهش دهند و از گرم شدن مناسب پاها جلوگیری کنند.

راه های افزایش گردش خون قبل از خواب

برای افزایش گردش خون موارد زیر را انجام دهید:

1 قبل از خواب پاهای خود را ماساژ دهید (ماساژ پا).

2. یک تقویت کننده طبیعی گردش خون مانند کرم کپسایسین را به روغن ماساژ یا مرطوب کننده خود اضافه کنید. این باعث افزایش بیشتر گردش خون می شود.

3. قبل از پوشیدن جوراب ها، با نشستن روی آنها یا استفاده از سشوار آنها را گرم کنید.

یکی از مشکلات پوشیدن جوراب در هنگام خواب گرمازدگی است. اگر خیلی گرم هستید، جوراب خود را در بیاورید یا پاهای خود را زیر پتو قرار دهید

آیا می توانیم هنگام خواب جوراب بلند بپوشیم؟

هرگز جوراب های واریس را در شب یا هنگام خواب نپوشید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که از آنها در شب استفاده کنید. درست است که این جوراب ها با افزایش جریان خون، گردش خون را بهبود می بخشند، اما به هیچ وجه برای استفاده در رختخواب مناسب نیستند. جوراب های واریس جریان خون به پاها را مسدود می کنند و می توانند جریان خون را هنگام دراز کشیدن مسدود کنند.

آیا کودکان و نوزادان می توانند با جوراب بخوابند؟

بهتر است برای نوزادان و کودکان از تشک های برقی یا گرمکن پا (جوراب برقی) استفاده نکنید. مطمئن ترین راه برای راحت تر به خواب رفتن کودکان و نوزادان این است که یک حمام گرم و دلپذیر را در برنامه خواب خود بگنجانید و بعد از حمام از جوراب هایی که از قبل گرم شده استفاده کنید تا پاهای خود را گرم نگه دارید.

اگر می خواهید از کیسه آب گرم استفاده کنید، مطمئن شوید که دمای شیشه شیر خیلی بالا نباشد و شیشه را در یک پتو یا حوله نخی نرم قرار دهید تا تماس مستقیم شیشه با پوست نوزاد وجود نداشته باشد.

همیشه علائم زیر را برای نوزاد یا کودک خردسال خود در نظر داشته باشید:

  • گرمایش بیش از حد؛
  • تعریق؛
  • گونه های قرمز و گرم؛
  • گریه و نگرانی کودک

در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله لباس های اضافی کودک خود را در بیاورید یا پتوهای اضافی را در بیاورید.

از چه روش های دیگری می توان برای گرم نگه داشتن پاها استفاده کرد؟

در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، شستن پاها در آب گرم در رفع بی خوابی و خستگی موثر است. حمام آب گرم یا شستن پاها در آب گرم قبل از خواب نیز دمای بدن شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند راحت تر به خواب بروید. شستن پاها با آب گرم روشی طبیعی است که به راحتی می توانید آن را انجام دهید و به هیچ دارویی نیاز ندارد. اگر پاهای شما همیشه سرد است، ممکن است در گردش خون مشکل داشته باشید. اگر مشکلات جدی گردش خون یا بیماری های مزمن مانند دیابت دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گرم کردن پاها قبل از رفتن به رختخواب زمان لازم برای استراحت و به خواب رفتن را کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. همیشه جوراب نرم و راحت بپوشید که خیلی ضخیم نباشد. اگر مشکلات گردش خونی دارید که باعث درد یا سردی پاها می شود یا اگر پاهایتان در بیشتر مواقع سرد است، حتی در هوای گرم، با پزشک خود صحبت کنید.

زمانی که با فواید خوابیدن در جوراب آشنا شدید، توصیه می کنیم این روش را امتحان کنید. خوشحالیم که تجربه خود را با ما به اشتراک می گذارید.

  با زردچوبه بافت های آسیب دیده را ترمیم کنید!

دیدگاهتان را بنویسید