پایان “عصر جدید”؛ محبوب ترین برنامه تلویزیونی!

عصر یکشنبه همزمان با عید غدیر خم نتایج نهایی فصل سوم و پایانی عصر جدید اعلام شد و علی طولابی خواننده جوان کوهدشتی در دور پایانی این مسابقات قهرمان شد.

به هر حال در آن سال ها دوران جدید با همه ایراداتش یکی از جذابیت های تلویزیون بود و حالا با پایان آن، دست سازمان بیش از پیش خالی می شود.

کاهش تعداد کل آرا

مقایسه مجموع آرا برای «عصر جدید» در فصل سه با مجموع آرا در فصل دو، افت عجیبی را نشان نمی دهد. اگر مجموع آرای این دو فصل را با هم مقایسه کنید، می بینید که تعداد آرای این مسابقه در مرحله پایانی فصل سوم حدود سه میلیون کاهش یافته است.

ناگفته نماند که در فصل قبل، پنج استعداد به فینال راه یافتند و در فصل سه، شش شرکت کننده در فینال حضور داشتند. بنابراین در صورت مساوی بودن تعداد فینالیست ها، این احتمال وجود داشت که اختلاف آرا بیشتر شود.

تعداد آرای برندگان

تعداد آرای هر فینالیست نیز نسبت به فصل قبل کاهش یافته است. در «دوران جدید 2» قهرمان مسابقات با حدود شش میلیون و 700 رأی به عنوان نفر اول انتخاب شد اما در فصل سوم علی طولابی با نزدیک به پنج میلیون و 500 هزار رأی قهرمان مسابقات شد.

در «دوران جدید 2» شرکت کنندگان سه تا پنج حدود چهار و نیم میلیون رأی داشتند، اما در فصل سوم به جز پیمان ابراهیمی که تقریباً سه میلیون و 677 هزار رأی داشت، رأی شرکت کنندگان چهار به شش سه بود. یک و نیم میلیون رای نیامد.

  روستاهای کاملا منحصر به فرد

«عصر جدید 4» شاید زمانی دیگر

احسان علیخانی در پایان فصل سوم «دوران جدید» از ساخت دنباله این مسابقه با اما و اگرهای فراوان صحبت کرد. وی با اشاره به ملاحظاتی که وجود دارد و پذیرشی که برای دعوت از رشته های مختلف باید وجود داشته باشد، گفت: در اینجا دعوت به سختی زمینه هایی وجود دارد و دعوا و مجادله وجود دارد.

او در ادامه توضیح داد: «سه‌گانه عصر جدید انجام شده است و اگر قرار است فصل بعدی انجام شود، باید بسیار بزرگتر و بزرگتر باشد.» باید زمینه‌های متنوع‌تری وجود داشته باشد و زن و مرد باید در کنار هم باشند، که اینطور خواهد شد. قطعا به موقع اتفاق می افتد.”میزان آرای دوره جدید

نیاز به تغییر فریاد می زند

کاهش محسوس آرا در دوره جدید نگرانی اصلی این برنامه است. در واقع آمارها نشان می دهد که مردم کمتر از این برنامه راضی هستند و همانطور که علیخانی گفت شاید باید از توانایی زنان در این برنامه بیشتر استفاده کرد چرا که زنان امروز نیمی از جامعه ایران را تشکیل می دهند و حجم عظیمی از آنها را تشکیل می دهند. استعداد را نمی توان محدود یا حذف کرد

در ضمن در قسمت کارشناسان و داوران بهتر است برای افزایش جذابیت برنامه یک یا دو داور عوض شود. حضور افرادی مثل بشیر حسینی یا مجید اسماعیلی بازخورد مثبت چندانی از مخاطب نداشت و بهتر است بیشتر به صدای مخاطب توجه شود.

تلویزیون به محتوایش اهمیت نمی دهد!

روزنامه فرهیختگان در بخشی از گزارش امروز خود به بهانه پایان فصل سوم عصر جدید، فهرستی از برترین های دوره های مختلف برنامه را منتشر کرد که برترین ها تعصب خاصی نسبت به لیست منتشر شده ندارند. . بر اساس اطلاعات منتشر شده، مجموع آرای ثبت شده در فصل نوروز امسال به 22 میلیون و 777 هزار و 987 رای رسید و 10 میلیون و 145 هزار و 165 نفر با یک سیم کارت منحصر به فرد در این نظرسنجی شرکت کردند.

  با درخواست عجیب استقلال خارجی موافقت کنید!

گروه پهلوانک ایرانزمین پس از علی نظری طولابی با 4 میلیون و 59 هزار و 854 رای نایب قهرمان شد. پیمان ابراهیمی از اصفهانی با 3 میلیون و 677 هزار و 914 رأی سوم و ساینا شیخی از خوزستان با سه میلیون و 263 هزار و 607 رأی چهارم شدند.

3 میلیون و 124 هزار و 361 رای به مقام پنجم فصل سوم عصر جدید یعنی انیسا و ستیلا تعلق گرفت. همچنین با 3 میلیون و 89 هزار و 798 رای رتبه ششم به احسان یاسین خواننده سه زبانه می رسد.

پایانی کاملاً عادی برای هیپ ترین برنامه تلویزیونی

نکته عجیب آمار فینال کاهش آنها نسبت به دو دوره قبل بود. مجموع آرای سه فینالیست برتر حدود 13 میلیون رای بود. البته این عدد به این معنا نیست که 13 میلیون نفر رای داده اند، در واقع ممکن است یک نفر با سیم کارت های مختلف رای داده باشد.

در مجموع تعداد رای های این فصل از برنامه نسبت به دو فصل قبل کاهش یافته و تعداد رای های رتبه اول در فصل اول یک میلیون نفر بیشتر از تعداد رای های نفر اول در فصل سوم بوده است.

این در حالی است که مجموع آرا در فصل دوم نسبت به فصل اول افزایش یافته است، یعنی فصل دوم نسبت به فصل اول افزایش و فصل سوم نسبت به فصل دوم و اول کاهش یافته است. فراموش نکنیم که عصر جدید پربیننده ترین برنامه تلویزیونی سال گذشته بود و کاهش این آمار پیام های نگران کننده و هشدار دهنده ای را به همراه دارد.

  آیا کار در منزل خواص درمانی دارد؟!

اینکه چرا تلویزیون نمی تواند به سرمایه خود رسیدگی کند و برای حفظ مخاطب خود تلاش نکند، هیچ توجیه منطقی و حرفه ای وجود ندارد و این یکی از سیاست های اصلی همه رسانه های مطرح دنیا یعنی افزایش و حفظ مخاطب است.

کاهش تعداد شرکت کنندگان در نظرسنجی در فصل سوم نسبت به دو فصل قبل به معنای نگرانی جدی در مورد از دست دادن مخاطبان تلویزیون است.

منبع: روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید