ویتامین K؛ ضامن سلامت قلب

محققان دانشگاه Edith Cowan در استرالیا در یک مطالعه اخیر دریافتند که شواهدی وجود دارد که ویتامین K سلامت قلب را بهبود می بخشد.

تحقیقات اخیر محققان استرالیایی نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی غنی از ویتامین K پیروی می کنند تا 34 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین هستند.

در این مطالعه، محققان داده های بیش از 50000 نفر را که در یک مطالعه 23 ساله درباره رژیم غذایی دانمارکی، سرطان و سلامت شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

آنها می خواستند بدانند که آیا افرادی که غذاهای حاوی ویتامین K بیشتری مصرف می کنند، در واقع کمتر به بیماری قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین مبتلا می شوند یا خیر.

دو نوع ویتامین K در غذاهایی که می خوریم وجود دارد: ویتامین K 1 که عمدتا در سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی یافت می شود، در حالی که ویتامین K 2 در گوشت، تخم مرغ و غذاهای تخمیر شده مانند پنیر یافت می شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که بالاترین ویتامین K1 مصرف می‌کنند 21 درصد کمتر به دلیل بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز در بیمارستان بستری می‌شوند. ویتامین K 2 نیز 14 درصد کمتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان است.

مصرف ویتامین K با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین، به ویژه بیماری شریان های محیطی همراه است. بیماری شریان محیطی به معنای باریک شدن شریان های محیطی است. در این بیماری شریان های مرکزی مانند رگ های قلب یا مغز آسیب نمی بینند.

دکتر نیکولا بوندونو، محقق دانشگاه آدیس آبابا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی دارد.

  تولد بسیار مجلل سپهر حیدری برای آرام جوانده + فیلم

به گفته محققان، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این فرآیند مورد نیاز است، اما ما معتقدیم که ویتامین K با جلوگیری از تجمع کلسیم در شریان های اصلی بدن که منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می شود، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ایفا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید