وب 3; نسل جدیدی در تاریخ اینترنت

422970 578 خبر مرکزی

بیش از یک دهه پیش، Web2 انقلابی در راه دسترسی اینترنت به جهان ایجاد کرد و به دنبال آن توسعه وبلاگ ها و ایجاد شبکه های اجتماعی ایجاد شد. مهمترین پیشرفتی که Web2 در جهان انجام داد، ارزیابی جنبه تعاملی اینترنت بود و بدین ترتیب جریان اطلاعات از یک طرفه به دو طرفه تبدیل شد.

اما با گسترش اینترنت و توسعه شبکه‌های اجتماعی، بحث‌ها و فرصت‌های جدیدتری وارد اینترنت می‌شود، در حالی که ضعف‌ها و چالش‌های مدل‌های موجود آشکارتر و محسوس‌تر می‌شوند. نسل جدید شبکه، مانند نسل دوم، اساسا یک مفهوم فرضی است، اما از دنیای ارزهای دیجیتال وام گرفته شده است، جایی که قدرت و کنترل به جای مرکزی در شبکه توزیع می شود.

وب 1 و وب 2: ارزش برای فردیت

وب اساساً به عنوان پوسته اینترنت تعریف می شود که سال ها پس از اختراع پروتکل هایی که منجر به ایجاد اینترنت شد، پدیدار شد. تیم Berners-Lee پروتکل هایی را توسعه دادند که امروزه اینترنت را تشکیل می دهند. اختراع وب انقلابی در عرصه ارتباطات ایجاد کرد و ایجاد سایت ها و صفحات اینترنتی به اینترنت معنای جدیدی بخشید.

حدود دو دهه طول کشید تا مفهوم Web2 در ادبیات اینترنت جای خود را بگیرد. ایجاد وبلاگ ها و سرویس های تعاملی که عموم مردم بتوانند به راحتی محتوا تولید کنند، تحولی انقلابی در این زمینه بوده است. هر شهروند قبلاً این امکان را داشت که از طریق صفحه وبلاگ بدون نیاز به سرمایه یا دانش فنی محتوا ایجاد کند.

رشد پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در سال های اخیر را برخی ادامه نسل دوم این شبکه می دانند که در حال حاضر دسترسی آسان تر و سریع تری برای جذب مخاطب دارد. بر اساس گزارش فوربس، تنها در سال 2021، درآمد برخی از فعالان شبکه های اجتماعی یوتیوب یا تیک تاک از درآمد برخی از مدیران عامل شرکت های بزرگ آمریکایی مانند اکسون موبیل یا استارباکس بیشتر بوده است.

رشد اینفلوئنسرها نتیجه رشد شبکه های اجتماعی است که به نوعی منجر به توانمند شدن افراد در اینترنت شده است اما این پلتفرم ها قدرت اصلی اینترنت را در اختیار دارند. از پلتفرم‌هایی برای کالاهایی مانند آمازون گرفته تا پلتفرم‌های سرگرمی مانند نتفلیکس یا پلتفرم‌های حمل‌ونقل مانند اوبر، همه بازیکنان جدید وارد عرصه تجارت، صنعت، فضای فرهنگی شده‌اند و قدرت و نفوذ فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اند.

  فال حافظ امروز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

وب 3 و پایان تسلط پلت فرم

اگر این روزها اخبار فنی را برای مدتی دنبال می کنید، احتمالاً اخبار شگفت انگیزی در مورد وب 3 شنیده اید. این شبکه نسل جدیدی در تاریخ اینترنت خواهد بود، به عنوان عصر وب 2، تحت سلطه تعداد انگشت شماری از شبکه های اجتماعی. پلتفرم های رسانه ای، به نظر می رسد تمام شده است.

Webmasters 3 ادعا می کند که به جای تکیه بر شبکه های اجتماعی مانند Meta (پلتفرم جدید فیس بوک)، به زودی از یک سرویس غیرمتمرکز استفاده خواهند کرد که ترس از سانسور توسط انحصارات فناوری را از بین می برد.

برنامه های وب 3 مبتنی بر ارزهای دیجیتال یا توکن های دیجیتالی هستند که در یک زنجیره بلوکی ردیابی می شوند. این توکن ها بین سرمایه گذاران و کاربران اولیه اپلیکیشن توزیع می شوند. در این زمینه می توانید در صرافی های ارز دیجیتال نیز خرید و فروش کنید.

آنچه اکنون می توان روی کاغذ ارزیابی کرد این است که انتظار می رود با راه اندازی این پلتفرم مورد استقبال قرار گیرد. آمار نیز این گفته را تایید می کند.

به گفته شرکت تحقیقاتی PitchBook، سرمایه گذاران خطرپذیر سال گذشته 30 میلیارد دلار در پروژه های رمزنگاری سرمایه گذاری کردند. بیشتر سرمایه گذاری به استارت آپ های وب 3 مانند Sky Mavis، توسعه دهنده Axie Infinity، یک بازی ویدئویی مبتنی بر بلاک چین می رود.

تیم اوریلی، سرمایه گذار و کارآفرینی که اصطلاح وب 2 را ابداع کرد، مقاله ای با عنوان “چرا برای هیجان زده شدن در مورد وب 3 زود است؟” نوشت. در حال حاضر، روش غالب برای شرکت های آنلاین شرط بندی روی توکن های مختلف است. با این حال، شبکه های اجتماعی آینده هنوز فقط یک فرضیه هستند.

به گفته اوریلی، تاریخ در فناوری یک الگوی تکرارشونده است که در آن عموم مردم بیش از حد در مورد همه چیز هیجان زده می شوند و حبابی را ایجاد می کنند که در نهایت منفجر می شود، اگرچه گاهی اوقات این اتفاقات غیرعادی را ایجاد می کند.

  از بزرگ شدن متنفرم!

مخالفان Web3

مخالفان وب 3 این حرکت را یک تمرین برندسازی می دانند که توسط سرمایه گذاران فناوری طراحی شده است تا توکن های ارز دیجیتال را در شوک نگه دارند. آنها اشاره می کنند که بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در وب 3 همان افرادی هستند که از وب 2 پشتیبانی می کنند.

وب 2 با ایجاد ابزارهایی که حداقل در تئوری، دسترسی آنلاین را برای مخاطبان زیادی فراهم می کند، عصر عدم تمرکز را آغاز کرد.

در مقابل، شرکت های رسانه های اجتماعی حجم زیادی از اطلاعات نگران کننده را جمع آوری کرده اند. توجه، واحد پول عصر رسانه های اجتماعی، مردم را تشویق می کند تا زندگی خود را طوری بگذرانند که گویی افراد مشهور هستند. در وب 3، همه به عنوان یک تاجر به روز هستند.

گفتنی است تعدادی از مدیران فعلی تلاش خود را برای ایجاد اختلال در نسل قبلی فناوری و رسانه آغاز کرده اند. رید هافمن، کارآفرین و سرمایه‌گذار، اولین روزهای وب 3 را تصور کرد که طی آن شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکدین راه‌اندازی شد.

او گفت: «روش غالب در این دوره جدید، به حداقل رساندن و در عین حال غیرمتمرکز کردن قوانین و سلسله مراتب نهادی از همه نوع است.

هافمن که از وب 3 پشتیبانی می کند، گفت: «شما حق دارید ویژگی های کلیدی را که از نظر فناوری بهتر کار می کنند، چه به عنوان یک تجارت یا به عنوان زیرساختی که در آن یک پلت فرم غیرمتمرکز دریافت می کنید، تغییر مسیر دهید.

در حالی که ممکن است شهرت جهانی ارز دیجیتال به عنوان یک عرصه مالی جدید که در آن معامله گران در حال ثروتمند شدن هستند اغراق آمیز باشد، مطالعه اخیر توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی ادعا می کند که 1000 کاربر اول بیت کوین تا پایان سال 2020 حدوداً 15 نفر دارند. درصد پول رایج در گردش.

Chainalysis، یک شرکت تحقیقاتی بلاک چین، دریافت که سودآورترین NFT ها از معامله گران لیست سفید هستند که فرصت خرید توکن های جدید را قبل از عرضه در بازار آزاد دارند.

  استراتژی از بین بردن انگ روانی

در گذشته، برخی از گیمرها با NFT در بازی های ویدیویی دشمنی داشتند، زیرا آنها فقط می خواستند سرگرم شوند، نه اجرای سریال. در نتیجه، شرکت هایی مانند سرویس تأمین مالی جمعی Kickstarter PBC بازخورد منفی برای نشان دادن علاقه خود به وب 3 دریافت کرده اند.

جنگ های سیاسی اینترنتی

جنگ سیاسی آنلاین در سال 2021 به یک سرفصل خبر تبدیل شد، اما در سال 2022 وضعیت ناپایدارتر شده بود. در اوایل سال 2022، فیس بوک و توییتر وارد اولین مناظره سیاسی اصلی خود در سال شدند.

در 2 ژانویه، توییتر حساب شخصی مارجوری تیلور گرین جمهوری خواه جمهوری خواه از جورجیا را به دلیل استفاده مداوم وی از این حساب برای انتشار اطلاعات گمراه کننده درباره Quid 19 در نقض قوانین این پلتفرم، تعلیق کرد.

در نتیجه، Meta Platforms حساب فیسبوک گرین را به مدت 24 ساعت در روز بعد تعلیق کرد. این اقدام منجر به محکومیت قابل پیش بینی سیاستمداران جمهوری خواه شد.

سال 2022 احتمالاً سالی پر از تصمیمات مختلف برای اصلاح محتوا در شرکت های رسانه های اجتماعی است که سیاستمداران آن را دوست ندارند، زیرا انتخابات به آنها اجازه می دهد ادعاهای اغراق آمیز یا گمراه کننده داشته باشند.

جمهوری خواهان بارها توییتر و فیسبوک را به سوء استفاده از قدرت خود متهم کرده اند. سال گذشته، فرانسیس هاگن، افشاگر فیس‌بوک، اسنادی را به قانون‌گذاران فاش کرد که در آن فیس‌بوک اعلام کرد که طرح شناسایی تبلیغات حاوی اشکال آشکار سرکوب رأی‌دهندگان را به عنوان تلاشی برای کلاهبرداری از مردم ارزیابی می‌کند.

فیس‌بوک و توییتر سعی کرده‌اند این پیام‌ها یا برچسب‌های گمراه‌کننده را در طول انتخابات ۲۰۲۰ حذف کنند. با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حتی اگر شرکت‌ها از دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه پیروی کنند، همچنان شاهد بازی‌های موش و گربه در انتخابات بعدی خواهیم بود. در چنین بازار آشفته ای، ظهور نسل جدیدی از مکانیک های اینترنتی اغراق آمیز نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید