واردات خودرو چه زمانی آزاد می شود؟

جامعه 24 یکی از نمایندگان مجلس اخیرا از ممنوعیت خودروهای بالای 20 هزار دلار خبر داد و گفت که این سقف برای حمایت از طبقه فقیر و متوسط ​​جامعه و جلوگیری از نفوذ مافیای خودرو تعیین شده است.

با پایان یافتن قانون ممنوعیت واردات خودرو در پایان اردیبهشت ماه سال جاری، هر بار اخبار جدیدی از واردات خودرو منتشر می شود. این بار بحث واردات خودروهای اقتصادی است چرا که با خروج سمند و تیبا از چرخه تولید، جای خالی این دو محصول به شدت در بازار احساس می شود. از سوی دیگر ورود خودروهای اقتصادی به دلیل ایجاد رقابت می تواند کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهد.

همچنین لازم به ذکر است که به دلیل تعرفه ها و هزینه های سنگین گمرکی، مالیات و بسیاری از مشکلات دیگر، خودروهای 20 هزار دلاری با قیمت غیر واقعی و گزاف بیش از 600 میلیون به خریداران ایرانی فروخته می شود.

واردات خودرو از کدام کشورها عملی است؟

بابک صدرائی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: در بحث واردات خودرو پارادوکس بزرگی وجود دارد چرا که از یک سو دولت مدعی واردات خودروهای باکیفیت برای ایجاد رقابت با خودروسازان داخلی است. از سوی دیگر ادعای واردات خودرو به صورت عمده برای تثبیت قیمت بازار.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط تحریم نمی توانیم از شرکت های مطرح جهانی مانند هیوندای، تویوتا و کیا موتورز به صورت عمده خودرو وارد کنیم، ادامه داد: تنها دو راه برای واردات خودرو داریم. اول اینکه می توانیم از تعداد محدودی از کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس خودرو از برندهای معتبر وارد کنیم. بنابراین واردات تعداد محدودی خودرو نمی تواند رقابتی را در بازار ایجاد کند و یا حتی نیاز بازار را از نظر کمی تامین کند. راه دوم واردات خودرو از برندهای غیر معتبر هند، روسیه و … است که در عمل تفاوت چندانی با تولیدات داخلی ما ندارند و فقط آوردن خودرو برای افزایش عرضه هزینه بیشتری دارد.

  اعتراف بزرگ رامبد جوان برای خندوانه

خودروهای خارجی امسال وارد ایران نمی شوند

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دولت باید خودروهای اقتصادی وارد کند، گفت: جامعه از نظر اجتماعی، اقتصادی و… پذیرای خودروی 10 میلیاردی نیست.


صدرائی ادامه داد: دخالت دولت در ابلاغ آیین نامه نهایی و شفاف سازی مقررات چیزی جز اتلاف وقت نیست زیرا روند واردات چیزی نیست که بتوان امروز اعلام کرد و فردا انجام داد. شرکت های واردکننده باید برندها را پیدا کنند، مذاکره کنند، قرارداد ببندند، خودروهایی را انتخاب کنند تا استانداردها را پاس کنند. از طرفی با این وضعیت لجستیکی و حمل و نقل در دنیا که خیلی دیر انجام می شود، واردات خودرو یک پروسه طولانی مدت است. بنابراین با این حرف ها بعید می دانم در سال 1401 خودروهای جدید خارجی وارد ایران شوند.

ارزان برای خارجی ها، گران برای ایرانی ها

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودروی 10 هزار دلاری (مثلا هیوندای آی 10) که یک خودروی اقتصادی در جهان است، بخواهد وارد ایران شود، باید هزینه حمل و نقل، سود واردات، مالیات مستقیم و غیرمستقیم و پس از آن را بپردازد. خدمات فروش حداقل 600 میلیون تومان برای ما هزینه داشته باشد.

صدرائی ادامه داد: با بیان اینکه واردات خودروهای اقتصادی تاثیری در بازار خودروهای زیر 300 میلیونی ندارد و تنها می تواند قیمت خودروهایی مانند تارا اتوماتیک، پژو 207 پانوراما و … را که تا حدودی کاذب قیمت گذاری می شوند را اصلاح کند. .

2022-07-27 07:24:45

دیدگاهتان را بنویسید