واردات خودرو بیشتر یک بازی است تا رونق در بازار خودروی داخلی

این کارشناس خودرو معتقد است: از نظر روانی امکان کاهش واردات خودرو وجود دارد پس باید دید با این مصوبه چند خودرو می توان وارد کرد؟ با این شرایط فکر می کنم چند خودرو وارد شود که آن هم با قیمت نجومی.

بابک صدرای کارشناس خودرو در واردات خودرو گفت: بدیهی است واردات خودرو را ذکر کردند مشروط بر اینکه صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا چیزی که به نیروی محرکه کشور بستگی داشته باشد. حال سوال این است که آنها می خواهند خودرو یا قطعه را به چه کسانی صادر کنند و در ازای واردات این خودرو چقدر می خواهید صادر کنید.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای اینکه بتوانیم یک خودرو تویوتا بیاوریم باید 5 کالا صادر کنیم. ۴ خودروی ایرانی باید صادر شود تا ارز لازم برای خودروی خارجی تامین شود. سوال اینجاست که می خواهید 3 خودروی ایرانی را به کجا صادر کنید؟ با چه کسی می خواهید رقابت کنید؟ متاسفانه این نگرش و انگیزه صادرات نیست و برای صادرات باید محصول قابل قبولی داشته باشید.

صدرای معتقد است که دولت می‌گوید ما می‌خواهیم ۷۰۰ هزار خودرو از این طریق وارد کنیم که نیاز به صادرات ۲۰۰ هزار خودرو یا تعداد زیادی قطعات خودرو دارد. به نظر من با توجه به قدرت خودروسازی ایران و محصولاتی که 3-4 دهه تولید می شود، دیگر قطعات یدکی در دنیا وجود ندارد که کمی غیر منطقی است.

واردات خودرو جنبه روانی دارد

این کارشناس خاطرنشان کرد: در خصوص بحث واردات نیز گهگاه شایعه می شود که قصد واردات داریم و قیمت خودروهای وارداتی و داخلی کاهش می یابد و پس از مدتی گفته می شود که واردات به دلایلی به هیات امنا رفته و قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد و زمانی که به اوج خود می رسد دعوا می شود و قیمت خودرو کاهش می یابد. این یک بازی است تا یک برنامه نوشته شده. دولت بیشتر به دنبال کنترل روانی بازار است و با این تصمیم فکر نمی کنم بتوان 70 تا 50 هزار خودرو وارد کرد.

  چگونه در 5 مرحله اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال که دولت در این زمینه چه اقداماتی باید انجام دهد؟ وی گفت: عده ای در صنعت خودرو منافعی دارند که بر روی واردات خودرو بسته است و این تعداد آنقدر کم است که نمی تواند تاثیری بگذارد. اما از نظر روانی این می تواند منجر به تغییر در بازار شود. قیمت های کاذب و وحشتناک ماشین مدل 2017 هم خیلی معمولی هست ولی متاسفانه بازار ایران 80-70 هزار قیمت داره که هیچ کجای دنیا اینطور نیست. آیا از نظر روانی می توانید واردات خودرو را کاهش دهید، باید دید با این مصوبه چند خودرو می توان وارد کرد؟ با این شرایط فکر می کنم چند خودرو وارد شود که آن هم با قیمت نجومی.

واردات خودرو تا حدودی حباب را سرکوب کرد

این کارشناس افزود: اگر ارز داده شود و خودرو به صورت انبوه وارد شود، بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین با اقتصادی مواجه هستیم که تورم رونق دارد و قیمت ها افزایش می یابد. وقتی یک سری هزینه ها افزایش می یابد و دولت دستمزد 40 درصد اول سال را افزایش می دهد، خودرو فقط بر بازار خودرو تأثیر نمی گذارد. در نتیجه در همه زمینه ها با افزایش قیمت مواجه هستیم. واردات خودرو در صورت معرفی می تواند فشاری بر حباب وارد کند، اما واقعیت این است که ما در اقتصادی هستیم که قیمت ها به شدت در حال افزایش است و نمی توان کاری برای آن انجام داد.

در پاسخ به این سوال که اگر بحث واردات خودرو مطرح شود، بر کیفیت خودرو تاثیر خواهد گذاشت؟ گران ترین خودروی ایران تارا است که 450 میلیون قیمت دارد و ارزان ترین قیمت وارداتی در این شرایط نزدیک به یک میلیارد است. این تعداد خودرو نمی تواند بر بازار داخلی خودرو و کیفیت آن تاثیر بگذارد. شما می توانید در واردات تعداد زیادی خودرو با عوارض کم کارآمد باشید. در یکی از مصوبات واردات خودرو به شرطی که به بازرگانی و خودروسازی کشور لطمه ای وارد نکند، در بخشی دیگر نیز آمده است که برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و رقابت با خودروهای داخلی می خواهیم خودروهای خارجی وارد کنیم. اگر بخواهد به صنعت خودرو لطمه ای وارد نکند اسم رقابت این نیست و می خواهید یک ماشین معمولی با قیمت مناسب بیاورید و با تعرفه و تعرفه تبدیل به ماشینی لوکس کنید و به عده ای عرضه کنید. این بند که تصویب شده پر از تناقض است. از طرفی نباید به خودروسازی داخلی آسیبی وارد کنیم و از طرف دیگر باید برای ارتقای کیفیت خودرویی بیاوریم که با خودروی داخلی رقابت کند که این نظر متناقض است.

  وی به عنوان شهردار محمدیه انتخاب شد

دیدگاهتان را بنویسید