هشدار جدی؛ جاده هراز ترک خورده!

این روزها از ایجاد شکاف هایی در کوه های جاده هراز در محدوده روستای عباسک خبرساز شده است چرا که احتمال وقوع فاجعه انسانی در این جاده به دلیل ریزش بخشی از کوه وجود دارد. اما سوال اینجاست که آیا می توان این ترک را یک خطر جدی تلقی کرد؟

گفت و گو با فرهاد انصاری معاون سازمان زمین شناسی، سازمان زمین شناسی و مهندسی سازمان زمین شناسی کشور را بخوانید.

ترک های ایجاد شده در کوه های جاده هراز تا چه حد می توانند با زلزله سال ها پیش مرتبط باشند؟
وجود این ترک ها اصلا موضوع جدیدی نیست و این ترک ها همیشه وجود داشته اند. جاده هراز کوهستانی و در منطقه مرتفعی واقع شده است. این منطقه در یک هسته زمین ساختی پرخطر قرار دارد. این بدان معناست که حرکات زمین ساختی در این منطقه همیشه باعث ایجاد گسل ها و چین خوردگی ها شده است.

آیا این گسل ها هنوز فعال هستند؟
آره. این گسل ها سنگ ها را خرد می کنند و مستعد حرکت و ناپایداری هستند. از طرفی چون این کوه مرتفع و شیب دار است، نزولات جوی نیز نقش زیادی در ایجاد این شکاف ها و ریزش سنگ ها دارد. در اوایل دهه 70 جاده منطقه آب اسک به دلیل سقوط مسدود شد.

در این منطقه هنوز برکه ای به نام سبزاب وجود دارد که از بقایای یک شیب ساخته شده و اکنون محلی برای پرورش ماهی است.

اگر از پایه این منطقه تمایل به سقوط دارد پس چرا جاده در آنجا ساخته شده است؟
موضوع زلزله برای امروز و دیروز نیست، بلکه برای مدت طولانی است. سنگ ها همیشه مستعد لیز خوردن هستند. راه سازی هم یک ضرورت است و چاره ای نیست. اما این بی ثباتی ها باید همیشه رعایت شوند. باید بدانیم که جاده هایی مانند هراز یا هالوس همیشه در معرض ریزش سنگ هستند و نیاز به نظارت دارند.

  پروباکس 2022; محصولی ساده و جدید تویوتا

وقتی چنین کوهی داریم که در پایین آن رودخانه ای وجود دارد، باید این خطرات را پیش بینی کنیم. این شکاف ها در سنگ های تراورتن ایجاد می شوند که طبیعی است و این شکاف ها و شکاف ها حدود 20 سال است که وجود دارد. چشمه های حاوی مواد معدنی این سنگ ها را به دلیل سالم نبودن به حرکت وا می دارند. در نتیجه روی شیب می لغزند و خطر ایجاد می کنند.

ترافیک ماشین چه تاثیری بر ریزش سنگ ها دارد؟ یا فصل ها؟
آره. لرزش خودروها به خودی خود عاملی برای حرکت سنگ هاست. از طرفی در فصول بارندگی بیشتر با این خطرات مواجه هستیم.

راه حل چیست؟
حجم زمین لغزش ها زیاد است و چیزی نیست که بتوانیم در این منطقه به ثبات کامل برسانیم، اما بتوانیم آن را کنترل کنیم. مهم ترین کاری که می توان انجام داد جلوگیری از ورود آب به داخل ترک ها است و این امر با زهکشی سطحی و زهکشی عمیق با هزینه بالاتر قابل کنترل است.

این توده ها باید خشک بمانند. با سنگی که شکسته است چه می شود کرد اما آب را کنترل کرد. برای کاهش خطر باید کانال هایی نصب شوند.

پس نمی توانید به دنبال درمان قطعی باشید؟
درمان قطعی وجود ندارد مگر اینکه جاده هراز عوض شود یا تونل های پر هزینه ساخته شود. شاید مقابله با عوامل ذاتی امکان پذیر نباشد، اما قابل کنترل تر است. حالا که زلزله ای نیست، اما تصور کنید در این جاده اتفاق بیفتد، مثل سال 82 که در جاده چالوس اتفاق افتاد. قطعا ضررهای جبران ناپذیری خواهیم داشت.

  قیمت انواع خودرو ژاپنی در بازار امروز یکشنبه 23 آبان 1400

آب را باید کنترل کرد و با ایجاد مین تا حد امکان شیب این کوه را دستکاری نکرد. البته سایر کارشناسان نیز باید در این مورد نظر دهند.

از سوی دیگر کنترل فرسایش رودخانه ها نیز حائز اهمیت است. در مجموع ریکاوری مهم است و برای حفظ جان مردم باید نظارت و رفتار در این زمینه سرلوحه کار باشد تا اگر اتفاقی افتاد، بتوانیم از قبل از سفر به آن سمت جلوگیری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید