هرم غذایی چیست؟ | جامعه 24

هرم غذایی یک راهنمای تصویری بسیار ساده است که غذاهای مختلف را در شش دسته مختلف نشان می دهد. در هرم غذایی از پایین به بالا اولویت غذاها کاهش می یابد و غذاهایی که در سطوح بالاتر قرار می گیرند باید به مقدار کمتر در وعده های غذایی مصرف شوند.

تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار ضروری است و به طور مستقیم بر کمیت و کیفیت رشد آنها تأثیر می گذارد.

در بزرگسالان، یک رژیم غذایی سالم از بیماری جلوگیری می کند و امید به زندگی را افزایش می دهد. به همین دلیل در هر سنی باید سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید.

هرم غذایی راهنمای تایید شده توسط متخصصان تغذیه در سراسر جهان است که در طول سال ها دستخوش تغییراتی شده است.

در گذشته غلات را در اولین خانه و پایین ترین قسمت هرم قرار می دادند، اما اخیراً به جای غلات، گروه میوه ها و سبزیجات در پایین ترین قسمت هرم قرار گرفته است.

لایه اول هرم غذایی: غلات

در طبقه بندی جدید هرم غذایی، غلات به طبقه دوم منتقل شده و سبزیجات در طبقه اول قرار گرفته اند. این تغییر به این دلیل است که سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی اهمیت بیشتری دارند.

مصرف توصیه شده غلات بین 3 تا 5 واحد در روز است. البته این مقدار برای همه یکسان نیست. برای نوجوانان و آقایان تا 50 سال میزان مصرف غلات به 7 واحد افزایش می یابد. خصوصیات: هر چه فرد فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد به غلات بیشتری نیاز خواهد داشت.

  ریزش ساختمان 10 طبقه در صوفیه

یک واحد از گروه غلات معادل 4 عدد سیب زمینی کوچک یا یک فنجان برنج پخته شده یا یک و نیم نان سبوس دار است.

برنج قهوه ای و جو یکی از بهترین منابع غلات هستند که به دلیل داشتن فیبر بالا، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند.

طبقه دوم و سوم هرم غذایی: میوه ها و سبزیجات

در هرم غذایی جدید، گروه میوه ها و سبزیجات در یک طبقه و در پایین ترین قسمت قرار گرفته اند. در سال های اخیر دانشمندان دریافته اند که اهمیت سبزیجات و میوه ها بیشتر از غلات است و بیشترین حجم تغذیه را باید سبزیجات و میوه ها تشکیل دهند.

مصرف روزانه توصیه شده میوه و سبزیجات بین 5 تا 7 واحد در روز است. هر واحد از گروه میوه و سبزی معادل 1 سیب یا پرتقال متوسط ​​یا دو میوه کوچک است. برای مثال دیگر، یک کاسه سالاد را می توان معادل 5 تا 7 واحد سبزیجات در نظر گرفت.

بهتر است از سبزیجات و میوه ها به صورت خام و فرآوری نشده استفاده شود. آب میوه های طبیعی نیز گزینه ای عالی برای تامین مواد مغذی موجود در میوه ها هستند، اما باید از آب میوه های بدون شیرین کننده های اضافه استفاده کنید. 150 میلی لیتر آب میوه طبیعی برای یک روز کافی است.

طبقه چهارم هرم غذایی: لبنیات

گروه لبنیات در وسط هرم غذایی قرار دارند که نشان می دهد این گونه مواد غذایی باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند، اما نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد. از آنجایی که آنها حاوی چربی هستند، مصرف بیش از حد آنها برای بدن مضر است.

  قیمت بیت کوین امروز 14/04/04

مصرف روزانه توصیه شده برای گروه لبنیات سه واحد در روز است. البته کودکان و نوجوانان در حال رشد نیاز بیشتری به کلسیم و سایر مواد مغذی موجود در لبنیات دارند و توصیه می شود کودکان و نوجوانان روزانه 5 واحد لبنیات مصرف کنند.

هر واحد از گروه شیر معادل یک لیوان شیر معادل 200 میلی لیتر یا 25 گرم پنیر است.

در مصرف لبنیات به جای لبنیات پرچرب و محلی استفاده از لبنیات کم چرب توصیه می شود. شیر و ماست در گروه لبنیات نسبت به بقیه ضرر کمتری دارد و کره و پنیر به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد کمتر توصیه می شود.

اگر گیاه خوار هستید و نمی توانید از لبنیات استفاده کنید، می توانید به جای لبنیات از پروتئین های گیاهی مانند شیر سویا یا ماست و پنیر سویا استفاده کنید.

طبقه پنجم هرم غذایی: گوشت و حبوبات

انواع مختلفی از گوشت ها مانند گوشت قرمز بدون چربی، گوشت گاو، بره، مرغ، بوقلمون، ماهی و تخم مرغ در این گروه قرار می گیرند. حبوباتی مانند نخود، لوبیا، عدس و مغزها نیز در این گروه قرار می گیرند.

گروه گوشت و حبوبات شامل انواع مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که مهمترین آنها آهن است که در خون سازی بسیار موثر است.

انواع مختلف لوبیا و آجیل نیز دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن هستند. گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالای هرم غذایی قرار گرفته اند و این نشان می دهد که نباید از غذاهای این گروه بیش از حد لازم مصرف کنید.

  مهدی سیا، لوط منطقه فلاح که بود و چه شد؟

میزان مصرف توصیه شده برای گروه گوشت و حبوبات معادل دو واحد در روز است. هر واحد از این گروه غذایی معادل 30 گرم گوشت گاو یا سایر حیوانات، یک تخم مرغ یا 40 گرم نخود پخته است.

گروه ششم هرم غذایی: چربی ها

چربی ماده ای است که بدن ما برای فعالیت خود به آن نیاز دارد، اما این نیاز کمتر از سایر مواد غذایی است.

به همین دلیل توصیه می شود تا حد امکان از انواع چربی ها پرهیز کنید، زیرا چربی به مقدار مورد نیاز بدن در سایر غذاها وجود دارد و ما روزانه حتی بیشتر از مقدار لازم چربی در وعده های غذایی مختلف مصرف می کنیم. . مصرف می کنیم

مصرف چربی توصیه شده حدود یک قاشق چایخوری روغن گیاهی مانند روغن زیتون یا آفتابگردان برای هر نفر است و بیشتر از آن حتی برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.

2023-01-10 07:53:32

دیدگاهتان را بنویسید