نکاتی برای وزارت تکاوران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چه در روزگاری که سه وزارتخانه مجزا وجود داشت و چه پس از ادغام این سه وزارتخانه مهم و حیاتی در وهله اول، همواره مورد توجه دولت ها و معمولاً رؤسای جمهور محترم، مورد اعتمادترین و حرفه ای ترین آنها بوده است. افراد نزدیک به آنها.. دولت سیزدهم با حداکثر پشتیبانی مجلس انقلاب او کابینه خود را تشکیل داد تا این ترکیب ایده آل یک دولت شایسته تلقی شود. اما پس از حدود 300 روز حکومت مردمی، اولین وزیر که ریاست یکی از مهم ترین وزارتخانه های دولتی را بر عهده دارد، از قطار کابینه پیاده شد. استعفای وزیری در صورتی که خود را برای این سمت مناسب نمی‌داند یا با سایر اعضای تیم هماهنگی ندارد و جدایی را «به منظور بهبود هماهنگی دولت» می‌داند، با نگاه به فردی که ترجیح می‌دهد روی صندلی باشد، قابل تقدیر است. با تیم دولت، بلکه هزینه های هنگفتی را به کشور و دولت تحمیل می کند. بدنه چند هزار نفری کارکنان وزارتخانه و شرکت های تابعه آن با صدها هزار میلیارد دارایی و بدنه چند میلیونی اعضای خانواده و کارکنان این مجموعه احساس بی برنامه ریزی و رها شدن می کنند. در این 300 روز چند صد عزل و انتصاب در رده مدیران ارشد صورت گرفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل تسلط بر تامین اجتماعی و شستا و صندوق های مختلف نقش بسزایی در این انتصابات داشت. کسانی که کارگاه کوچکی را راه اندازی کرده اند به خوبی می دانند که تغییر مدیران ارشد و رهبران سازمان چگونه بر کارایی و بهره وری مجموعه ها تأثیر می گذارد. گاهی لازم است مسئولان ارشد و تصمیم گیران آثار منفی و مخرب بی ثباتی در حاکمیت و راهبردها را ارزیابی کنند، مثلاً در مزارع ده ها میلیارد تومانی.

  طرز تهیه بلغارستان؛ غذای هگمتان

یک نکته مهم در حرکت فرهنگ ناپسندی است که گاهی وجود دارد و آن بی ادبی و صفر و یک دیدن است. در مورد بحث اصولاً فقط خود وزیر مورد حمله و بدبختی قرار می گیرد; تا زمانی که یک سیستم در صورت شکست یا ناهماهنگی مؤثر باشد. الان سهم نفوذ شخصی می تواند 10 درصد یا 90 درصد باشد، اما نباید در چنین اتفاقاتی به یک نفر تهمت بزنیم و عوامل تأثیرگذار دیگر شانه خالی کنند.

نکته مهم بعدی تفاوت بین اظهارات و اعمال افراد مختلف، قبل و بعد از رسیدن به مسئولیت است. این تفاوت تا حدی منطقی و قابل قبول است، اما زمانی که اختلافات خیلی زیاد شد، باید یاد بگیریم قبل از مسئولیت پذیری در صحبت هایمان دقت و احتیاط کنیم، مخصوصاً زمانی که تجربه کمی در قوه مجریه داریم. بسیاری از محاسبات دانشگاهی، به ویژه در شرایط پیچیده اقتصادی کشور، نیازمند تغییرات گسترده ای است تا نتیجه ای را که می خواهیم و از آن انتظار داریم، حاصل شود. بنابراین قرارها و امانت ها باید به افرادی برسد که تلفیقی از علم و تجربه باشد.

جوانی بدون شک نجات کشور است. اما به مرور زمان باید محدودیت های مهمی اضافه شود تا از خراب شدن و نابودی این نسخه جلوگیری شود. یکی از محدودیت های مهم جوانی، شایسته سالاری با وسعت نظرات است. اگر باور داشته باشیم که فقط جوانان قبیله ما صلاحیت رسیدن به مناصب قدرت را دارند، دیگر افراد شایسته را دلسرد می کنیم و حتی به جوانان قبیله خود ظلم می کنیم. زیرا بعد از مدتی کارایی مطلوب حاصل نمی شود.

  توافقات شفاهی اربعین بین ایران و عراق نوشته شده است

نکاتی برای وزارت تکاوران

تنها زمانی می توانیم از اشتباهات و شکست ها به موفقیت ها و پیروزی های بزرگ پل بسازیم که از اشتباهات خود آگاه باشیم و اشتباهات خود را بپذیریم و برای جبران گذشته تلاش کنیم.

مسعود پیرهادی

دیدگاهتان را بنویسید