نکاتی برای راحت خوابیدن کودکان

جامعه 24- رویای چند کودک داستانی است که هر عصر به شبی طولانی و خسته کننده تبدیل می شود. برخی از کودکان کم خواب هستند و به راحتی نمی خوابند و این مشکل می تواند باعث ناراحتی والدین آنها شود.

امروز در این مقاله نکاتی را آماده کرده ایم که به شما کمک می کند زمان کمتری را برای خواب کوچولوی خود صرف کنید.

به گزارش جامعه 24، قبل از هر چیز باید بدانید که خواب برای همه افراد به خصوص برای کودکانی که سن بالایی دارند بسیار مهم است و البته سختی های خود را دارد زیرا باید اصولی را رعایت کنید، مثلاً خواب را کم کنید یا مهمانی های شبانه خود را متوقف کنید که این برای همه آسان نیست.

نکاتی برای راحت خوابیدن کودکان

در زیر نکاتی وجود دارد که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

یک روال منظم را دنبال کنید

مانند خیلی چیزهای دیگر، بدن انسان به نظم نیاز دارد. باید بدن کودک را با نظم خاصی به زمان مشخصی از خواب عادت دهید. شاید دور از ذهن باشد که فکر کنیم بدن می تواند به زمان خواب عادت کند، اما اصلاً اینطور نیست.

برای مثال زمانی را برای خوابیدن او تعیین کنید و سپس این روال را هر روز و شب تکرار کنید. مثلاً بعد از آموزش و درس مخصوص، شام، مسواک زدن و خوابیدن. بهترین زمان برای خواب کودکان از ساعت 19 تا 7 صبح است.

وقتی فرزندتان را به موقع می خوابانید، به بدن او کمک می کنید زمان خواب را تعیین کند. سعی کنید این برنامه را تغییر ندهید و تا حد امکان از مهمانی یا بیرون رفتن خودداری کنید.

  طارمی سوژه طنز شد + عکس | پایگاه خبری افکارنیوز

محیط خواب مناسب را فراهم کنید

طبق تحقیقات، برای اینکه بخوابیم باید عواملی دست به دست هم بدهند تا فضا و محیط را برای آن آماده کنند. این عوامل عبارتند از صدای کم، نور کم و دمای مناسب. پس تلویزیون را خاموش کنید تا کودکتان بخوابد، وسایل الکترونیکی مانند موبایل را از او دور کنید، اتاق را تاریک کنید و صداها را کم کنید و دما را متناسب با فصل تنظیم کنید تا همه چیز برای خواب کودکتان آماده باشد.

نکاتی برای راحت خوابیدن کودکان

گفتن داستان های قبل از خواب

داستان های قبل از خواب را برای کودک خود به عادت تبدیل کنید. این یک راه عالی برای تشویق کودکان به خواب است و البته تاثیر زیادی در بهبود رابطه والدین و فرزندان و علاقه آنها به کتاب دارد. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که خواندن داستان و کتاب قبل از خواب تاثیر زیادی در بهبود خواب کودکان دارد.

به گزارش جامعه 24، اگر پدر و مادر پرمشغله ای هستید، می توانید از داستان های ضبط شده برای فرزندتان استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: پدوفیلیا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


یک رژیم غذایی مناسب برای کودک

شاید ندانید که رژیم غذایی مناسب چقدر می تواند خواب فرزندتان را بهبود بخشد. عادات غذایی کودک شما می تواند بر توانایی او برای خوب خوابیدن تأثیر بگذارد.

بهتر است کودک در هنگام شام از خوردن غذاهای سنگین و انواع دسرها و شیرینی ها خودداری کند تا با آرامش بخوابد.

دانشگاه کلمبیا در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است که نشان می دهد مصرف غذاهای چرب و شیرین بر خواب تاثیر منفی می گذارد و آن را مختل می کند. می توانید به کودکان خود غذاهای غنی از فیبر بدهید تا به خواب راحت آنها کمک کند.

  حوزه هنر «هدیه تهران» را تحریم می کند!

نکاتی برای راحت خوابیدن کودکان

برقراری ارتباط و صحبت با کودک قبل از خواب

قبل از خواب با بچه های 5 تا 8 ساله صحبت کنید زیرا ممکن است در طول روز و زمانی که به مدرسه می روند و از مدرسه می روند یا کلاس ها و فعالیت های مختلفی که دوست دارند در مورد آنها صحبت کنند مشکلاتی داشته باشند، بنابراین این زمان فرصت خوبی است تا در مورد رویدادهای مربوط به آنها صحبت کنید. روز و از حال و هوا و احساسات آنها مطلع شوید.

با فرزندتان در مورد مدرسه یا هر چیز دیگری که فکر می کنید ممکن است بر او تأثیر بگذارد صحبت کنید. صحبت کردن به خودی خود مفید است، حتی اگر راه حلی وجود نداشته باشد، می تواند منجر به خواب بهتر شود.

به درخواست فرزندتان برای بیدار ماندن نه بگویید

کودکان معمولاً از انواع تاکتیک ها برای بیدار ماندن بیشتر در طول خواب استفاده می کنند، مانند درخواست آب یا درخواست از شما برای بغل کردن آنها. این کارها را انجام دهید، اما به طور خلاصه، و اجازه ندهید که شما را از خوابیدن باز دارد.

اجازه ندهید کودک در این شرایط مدام چیزی بخواهد و پس از نوشیدن آب به تمام خواسته های او قاطعانه «نه» بگویید و در هر شرایطی به قول خود عمل کنید و در دام او نیفتید. ممکن است همچنان بر آن اصرار کند، اما پس از شنیدن چند بار «نه» گفتن شما، تسلیم می شود و دوباره به خواب می رود.

ورزش و فعالیت کافی

به گزارش جامعه 24، داشتن فعالیت و ورزش کافی برای بدن کودکان بسیار مهم است و در خواب آرام تاثیر دارد. دانشگاه موناش استرالیا مطالعه ای در مورد تاثیر ورزش بر خواب انجام داده است که نشان می دهد تاثیرات مثبت ورزش تنها به تناسب اندام محدود نمی شود، بلکه حتی برای خواب خوب نیز مفید است.

  ایران همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارد

اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان در شب زمان کافی برای بازی دارند. بازی کردن در بیرون یک شکل عالی از ورزش است، اما بچه های شما آن را به عنوان یک ورزش در نظر نمی گیرند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

2022-07-27 06:40:02

دیدگاهتان را بنویسید