نقش غذا در بیماری آلزایمر

جامعه 24- امروزه بیماری آلزایمر به دلیل شیوع گسترده آن به یک معضل جهانی تبدیل شده است. آمار دقیقی از مبتلایان به آلزایمر در کشور وجود ندارد. متأسفانه، هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما برخی از غذاها می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند، در حالی که برخی از غذاها شما را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر می کنند.

اما آلزایمر چیست؟ آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که منجر به مرگ سلول های مغز می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در نظر گرفته می شود که توانایی فرد را با کاهش مداوم در تفکر، رفتار و مهارت های اجتماعی مختل می کند. علائم اولیه این بیماری فراموشی وقایع یا اتفاقات روزمره است، اما با پیشرفت بیماری، فرد دچار اختلال شدید حافظه می شود و توانایی انجام کارهای روزانه را از دست می دهد.

دانشمندان معتقدند برخی از غذاها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند و برخی دیگر در کاهش این بیماری موثر هستند. بنابراین اینکه چه می خورید و چه چیزی نمی خورید بسیار مهم است. در ادامه شما را با چند غذای مفید و مضر برای آلزایمر آشنا می کنیم.

مواد غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

چای سبز

چای سبز یکی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است که قدرت مغز را بهبود می بخشد. ماهیت آنتی اکسیدانی چای سبز می تواند از سلامت و عملکرد مناسب رگ های خونی در مغز حمایت کند. علاوه بر این، نوشیدن چای سبز می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون، دو بیماری رایج عصبی را کاهش دهد. روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید تا در طولانی مدت از سلامت مغز خود محافظت کنید.

  ناکامی دولت در اجرای نهضت مسکن ملی

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای سلامت مغز مفید است. خواص ضد التهابی زردچوبه ممکن است از التهاب مغز جلوگیری کند، که به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر باشد. هر روز یک لیوان شیر زردچوبه بنوشید و از زردچوبه در آشپزی استفاده کنید تا سال ها مغز خود را سالم نگه دارید.

نقش غذا در بیماری آلزایمر

آجیل

چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف آجیل با کاهش خطر جنون همراه است. در حالی که برخی از مطالعات بهبود حافظه و یادآوری را در افراد با عملکرد شناختی طبیعی نشان می دهد، مطالعات دیگر نشان می دهد که مغز می تواند حافظه را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل ممکن است به پیشگیری از آلزایمر و سایر مشکلات مغزی کمک کند. طبق تحقیقات منتشر شده در سال 2014 در مجله بیماری آلزایمر، روغن نارگیل اثرات آمیلوئید را بر نورون های قشر مغز کاهش می دهد.


بیشتر بخوانید: مفیدترین و مضرترین نوشیدنی ها برای سلامتی


علاوه بر این، تری گلیسیرید موجود در روغن نارگیل به ترمیم غلاف های عصبی و بهبود عملکرد شناختی کمک می کند.برای سلامت کلی مغز، از روغن نارگیل سرد و خالص استفاده کنید. برای پیشگیری و پیشگیری از آلزایمر، 1 تا 2 قاشق چای خوری روغن ارگانیک، پرس سرد، دو بار در روز به طور منظم مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون بکر حاوی یک جزء فنلی به نام اولئوکانتال است. اولئوکانتال به تقویت پروتئین ها و آنزیم های کلیدی برای شکستن پلاک های آمیلوئید و جلوگیری از تجمع آنها کمک می کند. روغن زیتون فرابکر می تواند یادگیری، تمرکز و اثرات آسیب احتمالی مغز را بهبود بخشد. از روغن زیتون فوق بکر در آشپزی و به عنوان یک ماده در سس ها برای تحریک مغز و حافظه خود استفاده کنید.

  هوشنگ ابتهاج در بیمارستان بستری است

نقش غذا در بیماری آلزایمر

غذاها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند

گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی حاوی آهن است. اگرچه بدن شما برای مبارزه با کم خونی، غلبه بر خستگی مزمن و ضعف عضلانی به آهن نیاز دارد، اما مصرف بیش از حد گوشت قرمز آسیب رادیکال های آزاد را در بدن افزایش می دهد.

با مصرف زیاد گوشت قرمز، میزان آهن موجود در ماده خاکستری مغز افزایش می یابد. ماده خاکستری مغز جایی است که اولین نشانه های انحطاط (کاهش تدریجی عملکرد بافت و اندام) به دلیل افزایش سن در آن مشاهده می شود. وجود مقدار زیادی آهن در ماده خاکستری روند انحطاط را تسریع می کند.

البته همه اینها به این معنی نیست که باید با کباب و گوشت قرمز خداحافظی کنید، بلکه باید حواستان به میزان مصرف گوشت قرمز باشد. همچنین باید از گوشت قرمز با کیفیت بالا و گوشت گاو پرورش یافته طبیعی استفاده کنید.

نقش غذا در بیماری آلزایمر

کربوهیدرات و شیرینی

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و شیرینی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. مطالعاتی که در سال 2012 بر روی افراد بالای 70 سال انجام شد، نشان داد که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کردند، 4 برابر بیشتر از افرادی بود که رژیم غذایی سالم داشتند.

به نظر می رسد کربوهیدرات های همراه با قند سطح گلوکز و انسولین خون را به سرعت بالا می برند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند. این می تواند در دراز مدت منجر به مقاومت به انسولین شود.

  فوتبال ایران یک پله سقوط کرد!

جالب است بدانید که مقاومت به انسولین وضعیتی است که سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند. در نتیجه قند خون بالا می رود. دیابت و آلزایمر ارتباط نزدیکی با هم دارند، بسیاری از مردم حتی آلزایمر را دیابت نوع 3 می نامند. بنابراین، درمان و پیشگیری از دیابت یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از سلامت مغز است.

با افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین، ترشح انسولین در پانکراس افزایش می یابد. این افزایش میزان انسولین در بدن می تواند به رگ های خونی مغز آسیب برساند و باعث مشکلات حافظه شود. در واقع قسمت هایی از مغز بیماران آلزایمر به انسولین مقاوم است. اگرچه محققان مطمئن نیستند که این اثرات چگونه کار می کنند، به نظر می رسد بین دیابت و آلزایمر ارتباط وجود دارد.

2022-08-02 13:00:16

دیدگاهتان را بنویسید