نسخه گیاهی فشار خون بالا

چندین گیاه و ادویه وجود دارد که می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. که شامل ریحان، جعفری، دانه کرفس، گیاه پنجه گربه چینی، باکوپا مونری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل است.

فشار خون بالا به داشتن یکی از موارد زیر تعریف می شود:

فشار خون سیستولیک (بیشترین عدد) بالای 130 میلی متر جیوه
فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) بیش از 80 میلی متر جیوه
مقادیر سیستولیک و دیاستولیک بالاتر از این سطوح است

شما می توانید فشار خون خود را با داروهایی مانند مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های کانال کلسیم کنترل کنید. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می تواند در کاهش فشار خون و خطر بیماری قلبی موثر باشد.

در واقع، مطالعات نشان می دهد که برخی گیاهان و ادویه ها می توانند سطح فشار خون را کاهش دهند، بنابراین ممکن است بخواهید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر یک از این گیاهان، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله 10 گیاهی که می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند، فهرست شده است.

1. ریحان شیرین

ریحان گیاهی خوشمزه است که اشکال مختلفی دارد. این گیاه در طب گیاهی نیز بسیار محبوب است زیرا سرشار از ترکیبات گیاهی قوی است. ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را با بسیاری از فواید سلامتی از جمله کاهش فشار خون مرتبط دانسته است. مطالعات نشان می دهد که اوژنول، به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم، به کاهش فشار خون کمک می کند.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه استراحت می‌دهند. مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره ریحان شیرین از انقباض عروق خونی جلوگیری می کند و به رقیق شدن خون کمک می کند که به نوبه خود در کاهش فشار خون موثر است.

با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا ریحان به کاهش فشار خون در انسان کمک می کند یا خیر.

2. جعفری

جعفری یک گیاه محبوب در اکثر رژیم های غذایی است. این گیاه بومی دریای مدیترانه است و دارای خواص غذایی بسیار خوبی است. جعفری حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشند.

چندین مطالعه نشان داده اند که آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهند که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف جعفری به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم عمل می کند و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد. مسدود کننده کانال کلسیم دارویی است که به گشاد شدن عروق خونی کمک می کند.

با این حال، تحقیقات انسانی محدودی در مورد جعفری و تأثیر آن بر فشار خون انجام شده است. برای درک بهتر اثرات آن باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

3. دانه کرفس

دانه کرفس یک ادویه همه کاره است که حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است. جالب است که برخی از مطالعات نشان می دهد که دانه های کرفس می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. مطالعه ای بر روی موش ها تأثیر عصاره دانه کرفس را بر فشار خون بررسی کرد.

  کمی سرگرم کننده؛ شخصیت ناخن شکل

این مطالعه نشان داد که عصاره دانه کرفس فشار خون را در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد، اما در موش‌هایی که فشار خون طبیعی دارند، فشار خون را کاهش نمی‌دهد.

محققان پیشنهاد می کنند که ترکیبات موجود در عصاره دانه کرفس به عنوان مسدود کننده کانال کلسیم عمل می کند و ممکن است فشار خون را کاهش دهد. بعلاوه، دانه های کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی هستند که با کاهش فشار خون همراه بوده است. با این حال، تنها مطالعات کمی در مورد دانه کرفس و فشار خون وجود دارد. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را در فاز انسانی در این زمینه انجام دهند.

4. گیاه پنجه گربه چینی

مردم از دیرباز در طب سنتی چینی از پنجه گربه چینی برای درمان بیماری های مختلف از جمله فشار خون بالا استفاده می کردند.

نام علمی این گیاه Uncaria rhynchophylla است. گیاه پنجه گربه چینی حاوی ترکیبات مختلفی مانند هیرزوتین و رینکوفیلین است. مطالعات فاز حیوانی نشان می دهد که این ترکیبات می توانند فشار خون را با عمل به عنوان مسدود کننده های کانال کلسیم طبیعی کاهش دهند.

علاوه بر این، این ترکیبات می توانند رگ های خونی را برای تولید اکسید نیتریک تحریک کنند، یک ترکیب شیمیایی که به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. مطالعات فاز حیوانی از این اثرات پشتیبانی می کند و نشان می دهد که مصرف عصاره پنجه گربه چینی یا ترکیبات آن فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون را بهبود می بخشد.

با این حال، مطالعات در فاز انسانی هنوز در این زمینه محدود است. شما می توانید پنجه گربه چینی را از فروشگاه های منتخب مواد غذایی بهداشتی یا آنلاین خریداری کنید.

باکوپا مونری

5. باکوپا مونری

Bacumpa moneri گیاهی است که در مناطق باتلاقی جنوب آسیا می روید. پزشکان در طب آیورودا از این گیاه برای درمان بیماری های مختلف مانند اضطراب، از دست دادن حافظه و فشار خون بالا استفاده می کنند. در مطالعات حیوانی، Bacopa moneri به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک با تحریک عروق خونی برای آزاد کردن اکسید نیتریک کمک کرد.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 54 بزرگسال سالم، اثرات این گیاه را بر حافظه، اضطراب، افسردگی و فشار خون بررسی کرد.

اگرچه این گیاه در بیشتر جنبه ها تاثیر مثبت دارد، اما تاثیری بر فشار خون ندارد. اگرچه یافته های مرحله حیوانی امیدوارکننده است، اما تاثیر آن بر روی انسان از نظر فشار خون هنوز نامشخص است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات این گیاه انجام دهند. باکوپا مونری در انواع مختلفی از جمله پودر و کپسول موجود است.

6. سیر

سیر سرشار از ترکیباتی است که برای سلامت قلب مفید است. به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که می تواند به افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ های خونی کمک کند. این عوامل با هم می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

  قیمت جهانی طلا امروز 1400/10/16

بررسی 12 مطالعه بر روی بیش از 550 فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​3.8 میلی متر جیوه و 5.5 میلی متر جیوه کاهش می دهد. این درجه کاهش مشابه اثر داروهای فشار خون است.

یک مطالعه 24 هفته ای روی 30 نفر نشان داد که 600 تا 1500 میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول برای کاهش فشار خون موثر است.

7. آویشن

آویشن یک گیاه معطر و سرشار از بسیاری از ترکیبات سالم است. اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با فواید بسیاری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته اند. همچنین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف رزمارینیک اسید با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند. ACE مولکولی است که عروق خونی را باریک می کند و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد. بنابراین، مهار آن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات دیگر در مرحله حیوانی نشان داد که مصرف عصاره آویشن عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول تام، کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش می دهد. همانطور که گفته شد، تحقیقات در مرحله انسانی محدود است. به همین دلیل، باید تحقیقات بیشتری در مورد رابطه آویشن و فشار خون انجام شود.

8. دارچین

دارچین یک ادویه معطر است که از پوست درخت دارچین به دست می آید. برای قرن ها، مردم از آن در طب سنتی برای درمان بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می کردند. اگرچه هنوز به طور کامل درک نشده است که دارچین چگونه فشار خون را کاهش می دهد، مطالعات حیوانی نشان می دهد که به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.

بررسی 9 مطالعه شامل 641 شرکت کننده نشان داد که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​2.6 میلی متر جیوه و 3.9 میلی متر جیوه کاهش می دهد. این تأثیر زمانی قوی‌تر بود که مردم به مدت 12 هفته به طور مداوم دارچین مصرف کردند. علاوه بر این، مروری بر 3 مطالعه شامل 139 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2، اثرات مصرف دارچین را بررسی کرد.

در افرادی که روزانه 500 تا 2400 میلی گرم دارچین به مدت 12 هفته مصرف کردند، فشار خون سیستولیک به طور متوسط ​​39.5 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک 2.6 میلی متر جیوه کاهش یافت. به راحتی می توانید دارچین را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

9. زنجبیل

زنجبیل کاربردهای فراوانی دارد و در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. مردم برای قرن ها از زنجبیل برای درمان بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، گردش خون، سطح کلسترول و فشار خون استفاده می کنند. هم مطالعات انسانی و هم حیوانی نشان می دهد که مصرف زنجبیل فشار خون را به طرق مختلف کاهش می دهد. این ماده به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و یک مهار کننده طبیعی ACE عمل می کند.

  هواشناسی ایران امروز 14:09/30

مسدود کننده های کانال کلسیم و مهارکننده های ACE از انواع داروهای فشار خون هستند. مطالعه ای که روی بیش از 4000 نفر انجام شد نشان داد کسانی که بیشترین مصرف زنجبیل – 2 تا 4 گرم در روز – را داشتند، کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند.

زنجبیل خوشمزه است و به راحتی در رژیم غذایی خود گنجانده می شود. از طرف دیگر، می توانید مکمل های زنجبیل را خریداری کنید. لازم به ذکر است که غلظت زنجبیل در مکمل ها بسیار بیشتر است.

10. رانش

هل یک ادویه خوشمزه با طعم کمی شیرین و تند است. هل سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 20 بزرگسال که به تازگی تشخیص داده شده بود فشار خون بالایی داشتند، نشان داد که مصرف روزانه 3 گرم پودر هل به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش داده و آن را به حالت عادی بازگرداند.

مطالعات فاز حیوانی نشان داده است که هل به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و ادرار آور ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشد. دیورتیک ترکیبی است که به حذف آب انباشته شده از طریق ادرار کمک می کند.

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات در این زمینه هنوز نسبتاً جدید است. بنابراین، دانشمندان باید مطالعات بیشتری را برای بررسی بیشتر اثرات هل در انسان انجام دهند. به راحتی می توانید از هل در آشپزخانه خود استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید از مکمل یا عصاره هل استفاده کنید.

آخرین کلمه

فشار خون بالا شایع ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری قلبی است. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، این مشکل نیمی از بزرگسالان در آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهترین راه برای مدیریت سطح فشار خون ترکیبی از داروهای مناسب، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و تغییر سبک زندگی است. همانطور که گفته شد، چندین گیاه و ادویه وجود دارد که می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

این گیاهان و ادویه ها عبارتند از ریحان، جعفری، دانه کرفس، پنجه گربه چینی، باکوپا مونری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل. به خاطر داشته باشید که بسیاری از گیاهان و ادویه ها می توانند با داروهای رایج رقیق کننده خون تداخل داشته باشند و بسیاری از عصاره ها و مکمل های مورد بحث در بالا فاقد تحقیقات ایمنی کافی هستند.

به همین دلیل، همیشه با پزشک خود در مورد اینکه چه گیاهان و ادویه هایی را می خواهید در رژیم غذایی خود بگنجانید، مشورت کنید و هرگز بدون مشورت با او، مصرف داروهای فشار خون خود را قطع نکنید.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید