فرادید| همین چند روز پیش بود که ایران خودرو خط تولید تارا اتوماتیک را افتتاح کرد. خط تولیدی که باید روزانه 130 دستگاه از این خودرو تولید کند که 120 دستگاه پرسرعت و 10 دستگاه اتوماتیک خواهد بود. البته یقه های آبی جاده مخصوص می گویند تا بهمن ماه تولید روزانه بسته بندی اتوماتیک به 200 عدد می رسد.
به گزارش فرادید; ایران خودرویی مدعی است که وزن کش اتوماتیک دارای ویژگی های بیشتری نسبت به وزن کم سرعت بالاست و می تواند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.
با این ویژگی ها تارا اتوماتیک باید دارای امکاناتی مانند سانروف، ورود بدون کلید و استارت دکمه دار، دوربین عقب، شیشه دودی، کیسه هوای جانبی، صندلی برقی راننده، آینه تاشو، فرمان چرمی و دسته دنده، کروز کنترل، زیر زانوی جلو و رینگ های آلیاژی 16 اینچی علاوه بر راحتی تارا دارای سرعت هستند.
همچنین قیمت بسته بندی اتوماتیک برای اولین بار اعلام شد و متقاضیان باید 415 میلیون تن برای این محصول بپردازند.
ایران خودرو نسخه دنده ای تارا را با قیمت 290 میلیون و 472 هزار و 900 تن به فروش می رساند.
مشخصات فنی وزن کشی اتوماتیک
بررسی مشخصات فنی تارا اتوماتیک نشان می دهد که این خودرو نسخه ایرانی پژو 301 فرانسوی است که البته ایران خودرو تلاش کرده تا در طراحی تارا تغییراتی ایجاد کند و نسخه متفاوتی از 301 را ارائه دهد.
اما با نگاهی به مشخصات 301 می توان دریافت که تارا همچنان از نظر پلت فرم، پیشرانه و ظاهر شباهت زیادی به نسخه فرانسوی خود دارد.
به گزارش ایران خودرو، تارا اتوماتیک به موتور 1.6 لیتری TU 5 Plus مجهز شده است. این موتور همچنین دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ می باشد. 113 اسب بخار قدرت با 144 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و در نسخه اتوماتیک گیربکس 6 سرعته AT قدرت به چرخ های جلوی این سدان ملی تامین می شود.
علاوه بر این، فناوری پمپ روغن متغیر، سیستم همگام سازی سوپاپ ورودی متغیر، ساختار تزریق سوخت جدید و … برای درایو TU 5 Plus تعبیه شده است.
حداکثر سرعت تایر اتوماتیک 190 کیلومتر در ساعت است. همچنین صفر تا 100 این خودرو در 11.4 تکمیل می شود.
مصرف سوخت ترکیبی این محصول 7.29 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

آیا تارا اتوماتیک در مقابل رقبا حرفی برای گفتن دارد؟
تارا اتو رقابت سختی بین سدان های کلاس C برای سهم بازار دارد. تارا اتوماتیک در حال حاضر باید با دنا پلاس توربو اتوماتیک، سایپا شاهین در بین خودروهای داخلی و در بین خودروهای خارجی و مونتاژی با جک J4، تخت B30، آریزو 5 هیوندای اکسنت و فردا 511 رقابت کند.
اما از نظر قیمت، دنا پلاس توربو اتوماتیک با 395 میلیون تومان، شاهین با 291 میلیون تومان و جک J4 با 395 میلیون تومان مهم ترین رقبای تارا اتوماتیک در بازار سدان های کلاس C هستند.
در چنین شرایطی که قیمت تارا اتوماتیک بین 20 تا 125 میلیون تومان نسبت به رقبا گرانتر است، ایران خودرو شرایط سختی برای رقابت خواهد داشت.
از سوی دیگر آریزو 5 با 626 میلیون تومان، هیوندای اکسنت با 795 میلیون تومان، فردا 511 با 569 میلیون تومان و بسترن B30 با 580 میلیون تومان شرایط متفاوتی برای رقابت با تارا اتوماتیک خواهند داشت.
تارا اتومات از نظر فنی دارای مشخصات مشابه دنا پلاس توربو اتوماتیک، فالکون و جک J4 بوده و با آن ها تفاوتی ندارد.