فیلم های تاریخ مصرف گذشته یا قاچاق در جشنواره فیلم فجر؟!

عده ای درباره تعدادی از فیلم های منتخب جشنواره فجر نوشته اند که از نمایش این فیلم ها برای آنها حکایت دارد. با توجه به پیامدهای امنیتی چنین مشکلی، نگرانی کارگردانان در مورد امنیت سرمایه خود این نگرانی را ایجاد می کند که آیا متولی مهم ترین رویداد هنری کشور نتوانسته به درستی از آن دفاع کند و اگر چنین است، آیا؟ موضع روشن، ابعاد داستان مشخص می شود و سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره فجر اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهند داد؟

هزینه ساخت فیلم میلیاردها تومان است که بازگشت این سرمایه به اکران این آثار و فروش آنها بستگی دارد. جشنواره فیلم فجر در سال های اخیر بسته DCP یا سینمای دیجیتال را ارائه کرده است. فایل DCP دارای تنظیمات منحصر به فردی است که به کارگردان امکان تعیین می دهد.

این فایل فقط در یک ویدئو پروژکشن خاص با شماره سریال مشخص، در تاریخ و زمان مشخص و یک یا چند بار پخش می شود. بنابراین، تماشای مجدد فیلم در دستگاه دیگری، یک ساعت زودتر یا دیرتر از زمان مقرر و بیشتر اوقات غیرممکن است.

فیلم های جشنواره فیلم فجر چگونه به پایان رسید؟

با این اوصاف، فیلم‌های ارسالی به جشنواره فیلم فجر تاکنون فقط در هیات انتخاب نمایش داده می‌شود و قاعدتاً بحث ممیزی مطرح است و معاونت نظارت و ارزشیابی نیز می‌تواند فیلم‌ها را ببیند. بنابراین فقط مردم می‌توانند فیلم‌هایی را ببینند که در جریان اکران فیلم‌ها برای هیئت انتخاب یا هیئت پروانه نمایش حضور داشتند یا به نوعی – که قانونی نیست – به یک نسخه از فیلم نمایش داده شده در هیئت و هیئت مدیره دسترسی داشته باشند. ؟! این سوال مهم و کلیدی است که برگزارکنندگان جشنواره باید به آن پاسخ دهند.

نزدیک به یک ماه مانده به آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر، عده ای که در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور نداشتند و نمی توانستند به طور معمول فیلم ها را تماشا کنند، در شبکه های اجتماعی درباره این فیلم ها نوشتند و به آن ها گفتند فیلم را ببینید. یکی از این افراد در واقع مجموعه مقالاتی برای تعدادی از فیلم های برگزیده جشنواره مانند «نگهبان شب» رضا میرکریمی، «خائن» مسعود کیمیه و «گروه دختر» منیر گدی نوشته است که ارزش دیدن را دارد. نکته قابل توجه این است که با توجه به ادبیات نویسنده و وعده نوشتن هر روز در مورد فیلم های دیگر، ظاهرا تعداد زیادی یا همه فیلم ها برای این شخص و احتمالاً دیگران پخش شده است.

  مهاجم آبی شاه مجیدی با شهره دو منظوره در اهواز!

شاید در نگاه اول به نظر برسد که همه این فیلم ها توسط سازندگانشان برای این افراد نمایش داده شده است، اما قطعا اینطور نیست.

به ویژه صادق میرکریمی، مدیر تولید دیده بان شب، در واکنش به این اتفاق عجیب نوشت: «فیلم های ما را به چه کسانی نشان می دهید؟! فیلم سینمایی «نگهبان شب» ما همچنان در مرحله فنی است و به جز هیئت انتخاب جشنواره و هیئت پروانه نمایش در جایی اکران نشده است، احتمالاً در مورد سایر فیلم های حاضر در جشنواره.

وی افزود: خیلی عجیب است که یک منتقد سینمایی یک ماه قبل از جشنواره آنها را دیده و درباره آنها نوشته و حتی داستان فیلم ها را تعریف کرده و متأسفانه به دبیر افتخاری جشنواره تذکر داده است. وی در پایان مقاله منتشر شده خود اشاره کرد که این امر مسئولیت دبیر را برای پیگیری موضوع افزایش می دهد.

با توجه به اینکه رعایت موازین حرفه ای و اخلاقی حداقل انتظار مدیران از برگزارکنندگان جشنواره است، انتظار واکنش یا موضع گیری تیم جشنواره نسبت به این موضوع منطقی به نظر می رسد. در صورت انتشار غیرقانونی فیلم، طبیعتاً صاحبان حقوق معنوی و مادی دیده بان شب، تمامی اقدامات قانونی خود را حفظ خواهند کرد.»

در پی این واکنش، محمد تقی فهیم، یکی از عوامل برنامه تلویزیونی هفت – که این مطالب را نوشته و خطاب به میرکریمی نیز نوشته است، پست مربوط به “نگهبان شب” در اینستاگرام را حذف کرد. اما تا زمان انتشار این گزارش، انتشارات آنها را برای سایر فیلم ها حذف نکرده بود.

حال این سوال مطرح می شود که فیلم های جشنواره فیلم فجر چگونه به پایان رسید و آیا فیلمسازان در قبال امنیت فیلم ها و هزینه های صرف شده برای ساخت این آثار مسئولیتی ندارند؟

فیلمسازان حق دارند امنیت سرمایه خود را تضمین کنند. به همین دلیل از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر انتظار می رود در این زمینه موضع صریح داشته باشند و در دفاع از امنیت فیلم و البته اقدام خود وارد و اعلام موضع کنند. تا زمان اعلام موضع محدود نخواهد بود. رویکردی که تا حدودی می تواند آرامش را به فضای سینما بازگرداند.

  پیشگیری از آبله میمون نیاز به مراقبت دارد نه واکسن!

دبیرخانه جشنواره فجر: احتمالاً بیرون از ستاد جشنواره و سازمان سینمایی دیده می شود!

در پی این اتفاق ستاد جشنواره فجر تنها با فیلم «نگهبان شب» به این اعلامیه پاسخ داد و در مورد سایر فیلم ها سکوت کرد.

در بخشی از این ابلاغیه با اشاره به معیارهای DCP که در بالا ذکر شد، آمده است: طبق معمول نسخه سینمایی از صفحه انتخاب هیات انتخاب حذف شد.

وی ادامه داد: بررسی‌های دبیرخانه جشنواره نشان می‌دهد با توجه به اکران فیلم با فرمت رمزگذاری شده DCP، چه در زمان اکران هیات انتخاب جشنواره و چه در زمان اکران برای شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی، امکان مشاهده آن توسط افراد غیرمسئول وجود ندارد. .

ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر در این بیانیه با تاکید بر حفظ حقوق صاحبان تمامی آثار از جمله فیلم «دیده بان شبانه» این اطمینان را داده است که تمامی فیلم ها از جمله فیلم «دیده بان شب» مشمول این حمایت می شوند. مرکز فرماندهی. گفته می شود:

این احتمال وجود دارد که نسخه دیگری از این فیلم در خارج از ستاد جشنواره و سازمان سینمایی به منتقد مذکور ارائه شده باشد. از این رو با حمایت از تهیه کننده و صاحبان فیلم، تا یافتن عامل یا عوامل احتمالی برای تماشای فیلم «دیده بان شبانه» در کنار آن ها خواهد بود و حقوق معنوی و مادی سازندگان رعایت می شود. “

با این حال شخص مورد نظر قبل از شروع این سری از نوشته های سینمایی به صراحت تاکید کرد: «(هر روز یک فیلم قبل از جشنواره) مقدمه. چهلمین جشنواره در راه است؟ از فردا قصد دارم یکی از آثار در بخش مسابقه و فیلم را به اختصار معرفی کنم.» با توجه به متن منتشر شده که حاوی جزئیات دقیق فیلم هاست، این نشان از تماشای تعداد زیادی فیلم دارد.

به گزارش «تابناک» اما طیف وسیعی از فیلم ها از جمله دیده بان شب، نسخه ای غیر از جشنواره دریافت نکرده اند و این داستان را نمی توان به یک فیلم خلاصه کرد.

  تصادف مرگبار؛ 10 کشته در صبح خونین در جاده اهواز

وی در پایان این پیام بر ردیابی ماجرا تاکید کرد و گفت: ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی ضمن پیگیری دقیق این ماجرا از تهیه کننده محترم فیلم بپرسند که آیا به نتیجه رسیده است. منبعی که فیلم را در خارج از کشور دیده است. ارائه از ستاد جشنواره “; انتظار می رود این وعده به سرعت محقق شود و آرامش خاطر به کارگردانان و سرمایه گذاران سینما برگردد.

لازم به ذکر است که در این مورد دلیل ماجرا کاملاً مشخص نیست که چرا آبروی سازمان سینمایی به این موضوع پایبند است و نهادهای مسئول از جمله حراست سازمان سینمایی تاکنون پیگیر این قضیه نبوده اند یا نتایج را اعلام کرد؟

فیلم های تاریخ مصرف گذشته یا قاچاق در جشنواره فیلم فجر؟!

ادعای متهم مبنی بر قاچاق فیلم

محمد تقی فهیم در واکنش به این اتفاق، تنها تماشای فیلم میرکریمی را برعهده گرفت و در بخشی از نوشته خود در این زمینه نیز عنوان کرد: آقای میرکریمی، من فیلم شما را در پانزده دقیقه دیدم که معلوم شد ضبط شده است. تلفن پارکینگ بود و تعدادی از خطوط ناقص و البته خلاصه داستان که توسط یکی از نزدیکان پروژه واتس اپ به من نسبت داده شده بود …

طبیعی است که پس از چهل و پنج سال فعالیت در عرصه رسانه و البته پیرامون سینما، چنین فرصتی برای من به وجود آمده است و سعی نکنید منبع ویدیو را معرفی کنید، زیرا اگر ذهن خود و همه رسانه ها را از دست بدهم، قدرت شما have استفاده خواهد شد. “من به عنوان یک روزنامه نگار هرگز از راز خود منحرف نخواهم شد.”

اتهامات وارده فراتر از نمایش فیلم خارج از ضوابط است و به منزله قاچاق فیلم است، اما در واقع این شخص مدعی است که نسخه قاچاق فیلم توسط شخصی به دست آمده و دیده است که البته جرم خاصی بوده است. بنابراین، اگر این ادعا که توسط نهادهای امنیتی و قضایی قابل تأیید است، صحت داشته باشد، ممکن است سؤال فراتر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می شد; با این حال باید تا تایید این بیانیه صبر کنیم. آیا این پیگیری‌ها اتفاق می‌افتد یا داستان در این مرحله محرمانه باقی می‌ماند؟!

دیدگاهتان را بنویسید