فواید روانی آشپزی برای خودتان

فرادید| شنیدن فواید آشپزی غیر معمول نیست. بسیاری از مردم از این سود می برند زیرا باعث صرفه جویی در هزینه، بهبود سلامت و تقویت مهارت های آشپزی ما می شود.

به گزارش فراد؛ با این حال، با وجود این مزایا، آشپزی برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و این قابل درک است، زیرا آشپزی شما را به سوپرمارکت و خرید، شستن ظروف کثیف، بهم ریختگی آشپزخانه و گاهی اوقات باعث سوختگی های جزئی می کند. ; بنابراین آشپزی یکی از کارهایی است که عده ای آن را دوست دارند و برخی دیگر از آن متنفرند.

آشپزی از رژیم غذایی برای تحریک مغز پشتیبانی می کند

آیا می دانستید غذاهای خاصی وجود دارند که می توانند عملکرد شناختی شما را بهبود بخشند؟ یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که بین سلامت روان ضعیف و تغذیه ناسالم ارتباط وجود دارد.

یک رژیم غذایی متعادل بدون غذاهای فرآوری شده می تواند تأثیر مثبتی بر حافظه داشته باشد و از عملکرد انتقال دهنده های عصبی مناسب پشتیبانی کند. نمونه ای از یک گزینه غذایی که می تواند سلامت روان را بهبود بخشد رژیم غذایی مدیترانه ای و) این رژیم بر چربی های سالم مانند روغن زیتون، مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، ماهی و مقدار کمی گوشت قرمز تمرکز دارد.

ذکر آن کلمه لازم است رژیم غذایی ناسالم آنقدر مفاهیم منفی دارد که دلایل اصلی انتخاب های غذایی ناسالم مانند عدم دسترسی به غذای سالم و فقر را از بین می برد.

آشپزی باعث ارتقای ارتباطات اجتماعی می شود

فواید روانی آشپزی برای خودتان

هر چند وقت یکبار یک دستور غذا را می خورید که فقط برای یک نفر باشد؟ نادر! غذا اساساً برای به اشتراک گذاشتن است، و آشپزی بهانه ای آسان برای ارتباط با دیگران است، و می توان به سادگی با کشاورزان درباره ایده های دستور پخت چت کرد.

آشپزی فقط بهانه ای است برای دعوت از یک دوست برای همراهی در آشپزی یا جمع کردن دوستان. وقتی صحبت از آشپزی می شود، بسیاری از راه های تعامل اجتماعی به بهانه این کار به ذهن متبادر می شود. اجتماعی شدن از طریق آشپزی در مطالعات اخیر پیدا شده است. در مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، آشپزی یک روش عالی در زمینه درمان و توانبخشی اعلام شد.

  شانس به تمرین پرسپولیس بازگشت

آشپزی باعث افزایش عزت نفس می شود

وقتی سلامت روانی ما ضعیف باشد، احساس ما نسبت به خود متزلزل می شود. اگر فکر می کنید مغز شما به درستی کار نمی کند، بعید است که ذهن شما با این باور که نمی توانید هیچ کاری را درست انجام دهید، منحرف شود.

مهارت های آشپزی به طور قابل توجهی اعتماد به نفس را افزایش می دهد، حتی اگر فقط با سه ماده در یک نوع پاستا (نودل، کره، پارمزان) پخته شود. آشپزی از نظر بالینی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود، زیرا از این طریق می توان از دیگران لذت برد.

آشپزی به ایجاد یک برنامه منظم کمک می کند

فواید روانی آشپزی برای خودتان

انجام فعالیت های روزانه به قدری برای مغز مفید است که درمان روانشناختی پیرامون آن ایجاد شده است. درمان بین فردی و ریتم اجتماعی (IPSRT) نوعی روان درمانی است که بیشتر برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی استفاده می شود.

این درمان تأثیر رویدادهای استرس زا زندگی و تغییرات روزانه را بر سلامت روان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و احتمال بروز دوره افسردگی یا شیدایی در این افراد تایید می کند.

این نوع درمان به افراد می آموزد که برای زمان خواب، بیدار شدن از خواب و غذا خوردن و سایر فعالیت های روزانه برنامه ریزی کنند. ساعت بیولوژیکی بدن ما را می توان با پیروی از یک برنامه روزانه متعادل کرد.

ساعت بیولوژیکی ساعت داخلی بدن ما است که کورتیزول، هورمون استرس و ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب و بیداری ما را کنترل می کند، تنظیم می کند. آشپزی می تواند یکی از ارکان زندگی روزمره شما باشد و سلامت شما را بهبود بخشد.

  ممنوعیت استفاده از ارز در افغانستان؛ آیا دلار در ایران افزایش قیمت دارد؟

آشپزی خلاقیت را تشویق می کند

گنجاندن فعالیت‌های خلاقانه در زندگی روزمره می‌تواند خلق و خوی شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. آشپزی در دسته فعالیت های خلاقانه قرار می گیرد تا جایی که بر ارتباط بین آشپزی و بهبود روحیه تاکید شده است. بنابراین اگر می خواهید احساس بهتری از همیشه داشته باشید، فورا آشپزی را شروع کنید.

چگونه آشپزی را شروع کنیم

تا اینجا ممکن است متقاعد شده باشید که آشپزی برای سلامت روان شما مفید است، اما ممکن است هیچ ایده ای برای شروع این فعالیت خلاقانه نداشته باشید. ایده های پیشنهادی ما:

به غذاهای مورد علاقه خود فکر کنید. ممکن است عاشق غذاهایی باشید که خودتان نمی توانید درست کنید، مانند سوشی یا فیله های چرخ شده. در عوض، سعی کنید ماهی قزل آلا را در فر بپزید یا یک همبرگر ساده در تابه درست کنید، یا شاید غذاهای مورد علاقه شما خوشمزه و ناسالم، اما ناسالم با مقدار زیادی نمک یا چربی باشد. مشکلی نیست

در تهیه غذاهای سالم دخالت نکنید. غذایی که دوست دارید خودتان بپزید بهتر از غذاهای فرآوری شده و نیمه فرآوری شده است، پس نگران طبخ غذای سالم نباشید. با گذشت زمان، همانطور که مهارت های آشپزی خود را بهبود می بخشید، می توانید غذاهای سالم تری را در برنامه آشپزی خود بگنجانید.

به کلاس آشپزی بروید. در کلاس می توانید افرادی را تجربه کنید که با حضور در آشپزخانه نیز اعتماد به نفس پیدا می کنند و حضور آنها از شدت تجربه می کاهد. اگر حضور در چنین کلاسی خسته کننده است، بهتر است با یک دوست در کلاس آشپزی شرکت کنید.

فواید روانی آشپزی برای خودتان
غذای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای برخی افراد آشپزی به شما انگیزه می دهد که آشپزی کنید و توانایی های خود را افزایش دهید. برای شروع، می توانید دوستان صمیمی خود را دعوت کنید تا در صورت اشتباهات آشپزی دست و پای خود را گم نکنید.

  کدام تیم ها به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی راه یافتند؟

امروزه مهارت های آشپزی می تواند به یکی از ابزارهای دوستیابی شما تبدیل شود. علاوه بر خود غذا، می توانید با به اشتراک گذاشتن فرآیند پخت و پز در قالب عکس یا فیلم، سرگرمی های مختلفی را تجربه کنید و می توانید از دیگران نظر بگیرید و از تجربیات آنها برای بهبود مهارت های خود استفاده کنید.

فقط برای یک وعده غذا آشپزی نکنید. اگر برای پخت و پز روزانه آماده نیستید، غذا را برای دو روز آماده کنید. با این ترفند شما 2 روز در هفته و 7 روز در هفته آشپزی خود را می خورید که انگیزه خوبی برای شکل گیری این عادت است.

از خانواده یا عزیزان کمک بخواهید. از یکی از اعضای باتجربه خانواده یا یکی از عزیزان خود بخواهید نکات و ترفندهای مهم آشپزی را برای شروع به شما آموزش دهد. با کمک عزیزانتان، تعامل اجتماعی شما نیز بهبود می‌یابد که در مواقع سخت منبع راحتی است.

ایجاد عادت های جدید هرگز آسان نیست، چه رسد به عادات پیچیده ای مانند آشپزی! اگر بتوانید این تجربه را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. مهم نیست از چه روشی برای شروع آشپزی برای خود استفاده می کنید، مهم است که اجازه ندهید ترس یا عدم اعتماد به نفس شما را از انجام این فعالیت لذت بخش و مفید باز دارد. آشپزی تجربه ای است که همه ما باید روزی انجام دهیم، حالا که فواید این فعالیت خلاقانه برای سلامت روان را می دانید، چرا آن را به یک فعالیت روزانه با طراوت تبدیل نکنید؟!

منبع: verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید