غذاهای مناسب برای کاهش فشار خون

جامعه 24– پرفشاری خون زمانی رخ می دهد که فشار خون سیستولیک بالای 13 میلی متر جیوه باشد یا فشار دیاستولیک بالاتر از 8 میلی متر جیوه باشد یا حتی هر دو به طور همزمان اتفاق بیفتند. یک رژیم غذایی مناسب می تواند از این بیماری پیشگیری کند، زیرا فشار خون بالا با اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد.

افراد جوانی که از چاقی رنج می برند دو برابر بیشتر هستند و افراد میانسال و مسن مبتلا به چاقی حدود 50 درصد بیشتر از افراد عادی در معرض فشار خون هستند. فشار خون بالا همیشه علائم واضحی را نشان نمی دهد و می تواند به آرامی در بدن پیشرفت کند و به طور ناگهانی آسیب جدی به فرد وارد کند، به همین دلیل فشار خون را قاتل خاموش می نامند.

از جمله بیماری هایی که به دلیل فشار خون برای افراد اتفاق می افتد، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و اختلالات بینایی است.

رژیم غذایی مناسب می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کرده و از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری کند.

در ادامه با غذاهایی که برای کاهش فشار خون مناسب هستند آشنا می شویم.

انواع مرکبات

پرتقال، گریپ فروت، لیمو، کیوی و غیره. حاوی ویتامین ها، ترکیبات گیاهی و مواد معدنی مختلف است که همگی می توانند به کاهش فشار خون و کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک کنند.

خوردن آب لیمو می تواند فشار سیستولیک را به دلیل اسید سیتریک و رنگدانه های موجود در آن کاهش دهد. آب پرتقال و گریپ فروت نیز فشار خون را کاهش می دهد. اما همه باید به این نکته توجه داشته باشند که آب گریپ فروت یا خود می تواند با داروهای تجویز شده توسط پزشک تداخل داشته باشد و باید با مشورت پزشک مصرف شود.

  آخرین فرصت انسان

غذاهایی که فشار خون را کاهش می دهند

سیر

همه می دانند که سیر برای سلامت بدن بسیار مفید است. خوردن آن به دلیل ضد باکتری و ضد قارچ بودن آن بسیار توصیه می شود. نحوه عملکرد سیر در بدن برای کاهش فشار خون به این صورت است که با تولید دی اکسید نیترات، ماهیچه ها را شل می کند و رگ های خونی را گشاد می کند و فشار خون را کاهش می دهد. خوردن سیر در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک موثر است. هنگامی که با فشار خون بالا مواجه هستید، خوردن ماست و سیر می تواند به کاهش آن کمک کند.

ماست یونانی

ماست یونانی یا ماست تغلیظ شده حاوی پتاسیم و کلسیم است و با مصرف سه واحد در روز قادر است 13 درصد فشار خون را کاهش دهد، بنابراین مصرف هر 200 گرم لبنیات خطر ابتلا به فشار خون را تا 5 درصد کاهش می دهد.

لوبیا و عدس

این حبوبات به دلیل داشتن فیبر، منیزیم و پتاسیم زیاد در کاهش فشار خون بسیار موثر بوده و می توانند از بروز بیماری های ناشی از فشار خون جلوگیری کنند.

غذاهایی که فشار خون را کاهش می دهند

ماهی چرب و سالمون

خوردن ماهی های چرب برای داشتن قلب و عروق خونی سالم بسیار ضروری است، زیرا منبع امگا 3 هستند. این چربی ها اکسی لیپین خون را کاهش می دهند که باعث انقباض رگ های خونی می شود و همچنین با کاهش التهاب، فشار خون را کنترل می کند. طبق تحقیقات، افزایش مصرف امگا 3 ارتباط مستقیمی با کاهش بیماری های قلبی عروقی دارد.

موز

ماده ای که منبع پتاسیم است می تواند در کنترل فشار خون مفید باشد. یک عدد موز حدود 422 میلی گرم پتاسیم دارد و این مقدار پتاسیم می تواند اثرات منفی سدیم را کاهش دهد و فشار خون را به رگ ها کاهش دهد. مصرف قارچ، آووکادو و سیب زمینی مانند موز به دلیل داشتن پتاسیم بالا، تاثیر بسیار مثبتی در کاهش فشار خون دارد.

  اقدامات بانک رفاه کارگران در زمینه استانداردهای ایمنی ارتقا یافته است

غذاهایی که فشار خون را کاهش می دهند

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی همچنین به لطف پتاسیم و دانه های کاروتنوئیدی مانند لیکوپن باعث سلامت قلب و عروق می شود و در کاهش خطر بیماری های قلبی و تنظیم فشار خون بسیار موثر است.


بیشتر بخوانید: فواید و مضرات میوه ها چیست؟


پسته

پسته از دانه های بسیار مغذی است که به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم می تواند در رژیم غذایی مردم افشار برای کاهش فشار خون گنجانده شود، پسته می تواند فشار سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از چربی های سالمی است که به دلیل داشتن پلی فنول می تواند با التهاب مبارزه کرده و از فشار ناشی از این فشارها بر دیواره عروق جلوگیری کند. به جای استفاده از روغن های گیاهی، کره و سایر روغن ها، بهتر است از روغن زیتون در زندگی روزمره استفاده کنید.

غذاهایی که فشار خون را کاهش می دهند

ادویه ها

برخی از گیاهان و ادویه ها در بهبود عملکرد رگ ها و رگ ها مفید هستند، از جمله گشنیز، دانه کرفس، زعفران، زیره سیاه، دارچین، هل، زنجبیل و لیموترش می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

دانه کتان و دانه چیا

با توجه به مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه 35 گرم دانه چیا در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث کاهش آن می شود. دانه کتان همچنین فشار خون را در دراز مدت کاهش می دهد.

چغندر و برگ چغندر

این گیاه ریشه حاوی مقدار بسیار بالایی نیترات است و می تواند به گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند.

  عکس های جدید ایران و جوانانش را بفرستید

دانه کدو تنبل

تخمه کدو حاوی مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، منیزیم، اسیدهای آمینه و آرژنین است که می تواند نیترات دی اکسید در بدن تولید کند و التهاب سیاهرگ ها و انقباضات آنها را کاهش دهد و در نتیجه فشار خون را کاهش دهد.

کلم بروکلی

بروکلی فواید زیادی برای بدن دارد، از جمله بهبود گردش خون. خوردن کلم بروکلی به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن، کارایی رگ های خونی را افزایش می دهد و با افزایش دی اکسید نیترات، فشار خون را کاهش می دهد.

اسفناج و کرفس

اسفناج سرشار از نیترات است و به دلیل داشتن پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آنتی اکسیدان ها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود. خوردن دو فنجان آب اسفناج یا اسفناج پخته، سفتی دیواره سرخرگ ها را کاهش می دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می کند. کرفس حاوی فتالیدها دیواره رگ را شل می کند و فشار را کاهش می دهد.

نتیجه

داشتن بدنی سالم که به کمک یک رژیم غذایی سالم و ورزش به دست می آید، می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. مصرف چربی، نشاسته، کربوهیدرات و نمک رابطه مستقیمی با افزایش فشار خون دارد. افرادی که اغلب فشار خونشان بالاست باید طبق نظر پزشک به طور منظم دارو مصرف کنند و از خوردن غذاهای مضر به ویژه نمک خودداری کنند. همچنین استرس و تنش عصبی در افزایش فشار خون تاثیر دارد.

2022-08-19 08:42:27

دیدگاهتان را بنویسید