غذاهای سنتی ژاپنی؛ ماهی و اختاپوس زنده که پشم می خورد

فرادید| ظاهراً خوردن Katsu ika odori-don که به معنای واقعی کلمه “کاسه ماهی مرکب رقصنده” است، شجاعت زیادی می خواهد.

به گزارش فراد، این غذای ژاپنی برای اولین بار در سال 2010 به لطف ویدیویی که به سرعت در یوتیوب به اشتراک گذاشته شد به شهرت جهانی رسید.

این ویدئو ماهی مرکب بدون سر را نشان می دهد که روی کاسه ای پر از رشته فرنگی و فیله ماهی نشسته است. سپس یک دست مرموز با قوری در عکس ظاهر می شود و جوهر را روی ماهی مرکب می ریزد که بعدا معلوم شد سس سویا بوده است.

به محض اینکه سس سویا روی ماهی مرکب ریخته شد، حیوان شروع به حرکت دادن بازوهای خود کرد و آنقدر آن را خشن کرد که برخی به شوخی آن را «ماهی مرکب زامبی در حال رقص» نامیدند.

این غذا تنها یک نمونه از غذاهای دریایی است که ژاپنی ها در حالی که حیوان هنوز زنده است و در ظرف غذا می خورد مصرف می کنند. در واقع، این یک روش مدرن برای خوردن غذاهای دریایی در ژاپن به نام odorigui یا “غذا خوردن در حین رقصیدن” است.

اگرچه در این مورد ماهی مرکب مرده است، سلول های عصبی آن توسط سدیم موجود در سس سویا فعال می شوند. سدیم سلول های عصبی حیوان را تحریک می کند و باعث تنش عضلانی می شود.

Odorigui امروزه در ژاپن رایج است، اما منشا این رژیم هنوز مشخص نیست.

وقتی ژاپنی ها ماهی می خورند، اختاپوس ها و قورباغه ها زنده هستند
گفته می شود این رژیم غذایی که اغلب شامل خوردن ماهی های کوچک و زنده است، ریشه در فعالیت های ماهیگیری در شهرهای بندری دارد و هنوز هم در آن شهرها رایج است.

دیو لوری، منتقد رستوران و نویسنده کتاب راهنمای سوشی می‌گوید: «شیرو وو ماهی مارماهی‌مانندی است که به‌طور سنتی در ژاپن خورده می‌شود، اما زنده است». زیرا گوشت حیوان طوری است که اگر بلافاصله بعد از شکار خورده نشود، می پوسد».

  عکس/ روز بخیر پیروز، یوزپلنگ کوچک ایرانی

یک رستوران shiro-uo در ساحل شمالی کیوشو وجود دارد. این رستوران پس از پایان فصل ماهیگیری تا آغاز فصل ماهیگیری بعدی تعطیل خواهد بود. فصل مصرف این غذا از اواسط بهمن تا اوایل فروردین است.

دوری در مورد منشاء ماهی می گوید: «این روش ماهی خوردن حدود 300 سال پیش در ژاپن رایج بود. گفته می شود که پس از وقوع سیل ویرانگر در فوکوئوکا، حاکم به مردم دستور داد آب های سیل زده را تمیز کنند و در ازای آن بشکه ای با نوشیدنی مخصوص دریافت کنند. کارگران می بینند که ماهی shiro-uo پس از سیل روی زمین افتاده است. آنها شروع به خوردن این ماهی با نوشیدنی سنتی ژاپنی کردند و از آن زمان خوردن این ماهی در ژاپن رایج شد.

طرز تهیه این غذا نیز برچسب خاص خود را دارد.

یک کاسه بزرگ ماهی بسیار کوچک که در آن خورده می شود، همراه با تخم بلدرچین خام و یک بطری سرکه، روی میز سرو می شود. سپس در ظرفی جداگانه تخم بلدرچین و سرکه را با هم مخلوط کنید. سپس با ملاقه ماهی های زنده کوچک را از ظرفی که در آن قرار داده اند خارج کرده و سرکه و تخم بلدرچین را بریزید. در نهایت از چوب های مخصوص ژاپنی برای صید ماهی و خوردن آن استفاده می کنند.

اگرچه گفته می شود خوردن شیرو-وو به صورت زنده پیش درآمدی برای ظهور ماهی مرکب زنده در غذاهای ژاپنی بوده است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه این ماهی های کوچک ناپدید شده اند.

لوری می گوید: «این غذای جدید احتمالاً از یک رژیم غذایی سنتی به نام ikizukuri یا خوردن زنده می آید.

  مدافع چلسی به بارسلونا رفت

این اصطلاح به معنای «پخت و پز زنده» است و به نحوه درست کردن غذای ماهی مرکب، میگو یا ماهی زنده (یا حتی قورباغه و اختاپوس زنده) توسط سرآشپز اشاره دارد.

از مشتریان خواسته می شود ماهی مورد نظر خود را از یک مخزن بزرگ آب در رستوران انتخاب کنند. آنها می توانند آن را تماشا کنند تا زمانی که غذای آنها توسط سرآشپز آماده شود.

این روش در ژاپن رایج است زیرا می گویند ماهی مرکب هر چه تازه تر باشد خوشمزه تر است.

وقتی ژاپنی ها ماهی می خورند، اختاپوس ها و قورباغه ها زنده هستند
برای تزیین این نوع غذا از تکنیکی به نام ike jime استفاده می شود تا کمترین برش در بدن حیوان ایجاد شود و درد کمتری احساس شود. زیرا اگر حیوان درد داشته باشد اسید لاکتیک در بدن ترشح می شود که می تواند طعم گوشت را تغییر دهد.

تنها تفاوت این روش با روش katsu ika odori don این است که در روش دوم ماهی مرکب هنوز زنده است، سه برش در بدن آنها ایجاد می شود و در حالی که هنوز بدن خود را کشیده و می پیچند مصرف می شود.

اما در روش کاتسو ایکا اوتوری دون سر حیوان را می برند و بدن آن را روی برنج یا رشته فرنگی می گذارند. مهمانانی که به این غذا دعوت می شوند تمایل دارند قبل از خوردن آن، بدن حیوان را با سس سویا بپاشند و “رقص” حیوان را تماشا کنند.

برخی می گویند این روش خوردن غذاهای دریایی از نوعی غذای کره ای به نام sannakji گرفته شده است که با اختاپوس زنده تهیه می شود که به اعتقاد آنها می تواند قوای جنسی را در انسان افزایش دهد.

  توجه؛ برگزاری مراسم محرم در فضای باز!

برخی دیگر مانند آشبورن معتقدند مصرف این غذاها و این شیوه غذا خوردن به دلیل تمایل نخبگان به نشان دادن قدرت و ثروت است.

معیشت احتمالاً به دوره رونق اقتصادی در ژاپن از سال 1985 تا 1990 برمی گردد، زمانی که نمایش ثروت و قدرت در بین ژاپنی ها مهمتر از کیفیت غذا بود. ایکیزوکوری به پول زیادی نیاز داشت، بنابراین خوردن به این روش راهی برای نشان دادن ثروت و قدرت بود.

ساده ترین پاسخ به این سوال که چرا این شیوه مصرف تا این حد فراگیر شده این است که آدم خواری فقط جنبه تبلیغات و جذب مشتری دارد.
وقتی ژاپنی ها ماهی می خورند، اختاپوس ها و قورباغه ها زنده هستند

اریک راث، استاد تاریخ در دانشگاه کانزاس، می‌گوید فقدان شواهد کافی در تاریخ ژاپن که نشان دهد آدم‌خواری در ژاپن سابقه دارد، این تردید را ایجاد می‌کند که آیا این عمل واقعاً ریشه در فرهنگ ژاپنی دارد یا خیر. به نظر می رسد این روش فقط یک نوع تبلیغات مدرن برای جذب مشتری باشد. در واقع داستانی که در مورد او اعلام شد یک داستان ساختگی است.»

در هر صورت این شیوه مصرف غذا بحث را قطبی می کند. برخی می گویند که این موجودات هنگام مصرف احساس می کنند، در حالی که برخی دیگر می گویند این شیوه غذا خوردن بازتابی از فرهنگ مدرن ژاپنی است که تازگی غذا برای آن اهمیت زیادی دارد.

بالاخره چه کسی می تواند بگوید ماهی مرکب زنده ای که زیر دندان شما صدا می کند جدید نیست؟

منبع: بی بی سی
مترجم فرادید: عاطفه رضوانیا


این گزارش قبلا با کد 67995 در سایت فرادید منتشر شده است

دیدگاهتان را بنویسید