علل و درمان خشم افسردگی

446234 439 خبر مرکزی

فرادید| خشم یک احساس رایج در بین کسانی است که افسردگی را تجربه می کنند. این عصبانیت می تواند ناشی از دنیا، اتفاقات گذشته و یا حتی از خود او باشد و آنقدر شدید و غیرقابل کنترل باشد که افسردگی فرد را تشدید کند و بر روابط شخصی و حرفه ای او تأثیر بگذارد.

خشم و افسردگی

خشم یک احساس رایج است که اگر به شیوه ای سازگارانه به آن پرداخته نشود، می تواند مخرب باشد. تجربه خشم در افراد مبتلا به افسردگی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد:
تحریک پذیری: تحریک پذیری یکی از مشخصه های افسردگی است، بنابراین تعجبی ندارد که این الگوی خشم با افسردگی مرتبط باشد. یک فرد افسرده ممکن است با عصبانیت در مورد مشکلات کوچک با دیگران صحبت کند یا نتواند با ناامیدی های کوچک بدون واکنش منفی کنار بیاید.
خصومتفرد افسرده ای که خشم بیرونی دارد نه تنها با خلق و خوی تحریک آمیز با دیگران صحبت می کند، بلکه می تواند به دیگران نیز حمله کند.
حملات خشمشروع سریع خشم (حمله خشم) یکی دیگر از علائم افسردگی است که می تواند واکنشی به مشکلات جزئی باشد.

علل عصبانیت در افسردگی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختلال در انتقال‌دهنده سروتونین ممکن است تا حدی مسئول خشم در افسردگی باشد. این بدان معناست که اگر تعادل مواد شیمیایی در سیستم عصبی در مغز به هم بخورد، می تواند منجر به تحریک پذیری، افسردگی و عصبانیت شود. به همین دلیل، مصرف داروهای ضد افسردگی نیز می تواند به بهبود علائم خشم کمک کند.

خشم درونی و بیرونی

خشم درونی در افراد مبتلا به افسردگی رایج است. بر اساس مطالعه ای در سال 2013 در بریتانیا، خشم درونی شدت افسردگی را افزایش می دهد. خشم درونی می تواند به شکل یک صدای درونی بیش از حد منفی باشد که غلبه بر احساس شرم را برای فرد دشوار می کند و در نهایت می تواند منجر به کاهش عزت نفس شود. یک فرد افسرده زمانی افسرده تر می شود که به منتقد درونی خود گوش می دهد و انجام کاری برای کاهش افسردگی برایش دشوار است، مانند انجام کارهایی که زمانی از آن لذت می برد، وقت گذرانی با دیگران یا بیرون رفتن و معاشرت کردن. تداوم خشم درونی احساس افسردگی را طولانی می کند، احساس ترحم به خود و تمرکز بر افکار منفی فرد تشدید می شود و به مرور زمان بیش از پیش ناتوان و منفی می شود. بنابراین، خشم درونی افسردگی را طولانی می کند و علائم را بدتر می کند.
افراد مبتلا به افسردگی ممکن است نه تنها خشم درونی بلکه بیرونی را نیز تجربه کنند. یک فرد افسرده تحریک پذیرتر از دیگران است، بنابراین می تواند در مسائل کوچک بیش از دیگران به دیگران حمله کند. افسردگی می تواند احساسات منفی را در حال حاضر تشدید کند و کنترل آنها را برای فرد افسرده سخت تر کند. تجربه این نوع خشم مانند یک دور باطل است که به سختی می توان از آن فرار کرد. قرار گرفتن در این دور باطل زندگی شخصی و شغلی انسان را مختل می کند. برای مثال، اگر یک فرد افسرده نتواند با استرس در محل کار کنار بیاید، ممکن است با عصبانیت به همکاران، مدیران یا حتی مشتریان خود حمله کند. این ناتوانی در کنترل خشم به روابط فرد افسرده با خانواده، دوستان و اقوام آسیب می زند.

  بانک رفاه کارگران دوره ای مسابقات «هوش حفاظتی» برگزار می کند.

خشم را با افسردگی درمان کنید

درمان خشم در افسردگی مشابه درمان موجود برای خود افسردگی است.
1 درمان عاطفی متمرکز (EFT)نوع خاصی از درمان توسط Les Greenberg معرفی شد. در این نوع درمان، دو نوع خشم در نظر گرفته می شود: خشم سازگار و خشم ناسازگار:
«خشم تطبیقی» به شما انگیزه می دهد تا اقدامی جسورانه انجام دهید. تصور کنید که به دلیل عادات غذایی ناسالم اضافه وزن دارید و ورزش نمی کنید. در خشم انطباقی، هر دو از دست خود عصبانی می شوید که از کنترل خارج شده اید و انگیزه دارید که سالم غذا بخورید و به باشگاه بروید. این نوع خشم کنترل می شود.
“خشم بی نظیر” به شما انگیزه نمی دهد. در مثال بالا، این نوع عصبانیت باعث می شود که برای خود متاسف شوید و احساس کنید در دام افتاده اید.
ریشه این خشم ناسالم در صدای منتقد درونی نهفته است که گاهی به خاطر تجربیات آسیب زا عصیان می کند. این نوع عصبانیت یا منجر به اضطراب و افسردگی می شود یا هر دو را تشدید می کند.
2. تبدیل خشم ناسازگار به احساسات ناسازگاردرمان متمرکز بر هیجان شامل تغییر عواطف ناسازگار با کاوش در علل ریشه ای آن است. یکی از راه های انجام این کار، بیان صدای منتقد درونی در قالب کلمات است.
“ببینید چقدر به وزن شما اضافه شده است. شما اصلاً خودکنترلی ندارید. شما می توانید برای زندگی وزن کم کنید. باید بپذیری که امیدی به تو نیست. به این ترتیب برای همیشه چاق خواهید شد. “تلاش بی فایده است زیرا اراده ای ندارید.”
در این درمان، شما باید این صداهای انتقادی را به کلمات تبدیل کنید، انگار که آنها را از فردی خارج از خود شنیده اید. این کلمات همچنین شامل بیان احساسات پشت آن افکار است. با این تمرین شما خود را از این افکار جدا می کنید، گویی این صداها متعلق به شما نیست. گام بعدی این است که بفهمیم این صدای انتقادی از کجا می آید. قدم بعدی پاسخ به انتقادات این صداست. به این ترتیب در عمل طرف خود را می گیرید.
می دانم که اضافه وزن دارم، اما پایان دنیا تمام نشده است. من دارم محدود می شوم، اما سال سختی را پشت سر گذاشتم. کاهش وزن برای من غیرممکن نیست، فقط باید چند عادت سالم را به برنامه زندگی خود اضافه کنم. من مجبور نیستم این شرایط را بپذیرم و قطعاً ناامید کننده نیست. من یک سری چیزها را امتحان کردم که جواب نداد، اما این به این معنی نیست که هیچ ایده ای ندارم. اهمیت اراده کمتر از من است که می داند اهدافم چیست و به آنها اهمیت نمی دهم. می دانم که اگر تلاش کنم به هدفم می رسم.»
3. پزشکیاین گزینه برای درمان افسردگی و تسکین احساس عصبانیت یا تحریک پذیری است. داروها درمان مستقیم خشم نیستند، اما تسکین علائم افسردگی می تواند تأثیر غیرمستقیم بر خشم داشته باشد.
4. تکنیک های کنترل خشم: با کمک مشاور در این زمینه مطالعه کنید یا در کلاس های کنترل خشم شرکت کنید

  گره کور طرح ترافیک تهران

مقابله با خشم مرتبط با افسردگی

حس شفقت خود را تقویت کنیدیکی از راه‌های مدیریت خشم مرتبط با افسردگی، پرورش احساس عزت نفس است. از آنجایی که انجام این کار ممکن است دشوار باشد، بهتر است با خود مانند بهترین دوست خود رفتار کنید. وقتی با مهربانی به یکدیگر نگاه می کنید، عصبانیت خود را به سمت درون هدایت نمی کنید.
مدیریت انگیزهمحرک های خشم مرتبط با افسردگی را در افراد، مکان ها یا موقعیت ها شناسایی کنید و برای این موقعیت های استرس زا آماده شوید.
در مقابل صدای منتقد درونی مقاومت کنیداین مستلزم آن است که خشم و احساسات را بپذیرید، نه اینکه از آنها دوری کنید. بهترین راه برای کمک گرفتن از یک درمانگر نوشتن درباره احساسات، شناسایی صدای منتقد درونی و نوشتن پاسخی به آن صدا است.
پذیرش خشمبپذیرید که خشم بخشی از افسردگی شماست، اما شما ابزارهایی برای بهبود خلق و خوی خود دارید. مبارزه با خشم، درست مانند مبارزه با اضطراب، فقط اوضاع را بدتر می کند.
ابراز خشمیاد بگیرید که خشم خود را به روشی سالم بیان کنید. با پذیرش خشم و رها کردن آن بدون اینکه اجازه فوران آن را بدهید. وقتی بتوانید خشم خود را به صورت ظاهری ابراز کنید، از شدت افسردگی کاسته می شود.

خشم را قبل از فوران آن از بین ببرید

– تمرینات تنفسی
مراقبه یا یوگا دقیق
ایجاد سیستم پشتیبان: داشتن حداقل یک نفر که بتوانید روی او حساب کنید کافی است. اگر چنین فردی ندارید، می توانید به گروه های حمایتی بپیوندید تا با افرادی که مشکلاتی مشابه شما دارند ملاقات کنید و در عین حال با راهکارهایی برای مدیریت افسردگی و خشم آشنا شوید.

  کیک کوچک؛ دسر گرم برای روزهای سرد زمستان

منبع: verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید