علائم و درمان گرمازدگی

فرادید| گرمازدگی وضعیتی است که در اثر گرمای بیش از حد بدن، معمولاً به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یا فعالیت بدنی شدید در دمای بالا ایجاد می شود. اگر دمای بدن فرد به 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر برسد، جدی ترین آسیب گرمایی که گرمازدگی است رخ می دهد. این وضعیت در ماه های گرم تابستان بسیار شایع است.

به گزارش فراد؛ گرمازدگی نیاز به درمان فوری دارد. بدون درمان، این وضعیت می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها یا ماهیچه های بدن آسیب برساند. هر چه درمان را بیشتر به تعویق بیندازید، خطر آسیب بیشتر و خطر عوارض جدی یا کشنده بیشتر می شود.

نشانه ها
علائم و نشانه های گرمازدگی عبارتند از:

• دمای بدن بالا: دمای مرکزی بدن 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، که با دماسنج مقعدی به دست می آید، نشانه اصلی گرمای بیش از حد است.

• تغییر در خلق و خو یا رفتار: گیجی، گیجی، بی حوصلگی، تحریک پذیری، هذیان، تشنج و کما از جمله رفتارهایی هستند که ممکن است در اثر گرمازدگی رخ دهند.

• تغییر در تعریق: گرمازدگی ناشی از گرمای شدید نیز پوست را گرم و خشک می کند. با این حال، در میان ورزش های شدید، پوست ممکن است خشک یا کمی مرطوب به نظر برسد.

• تهوع و استفراغ: در این حالت ممکن است فرد دچار ناراحتی معده و حتی حالت تهوع و استفراغ شود.

• قرمزی پوست: با افزایش دمای بدن، پوست ممکن است قرمز شود.

• تنفس سریع و مداوم: تنفس می تواند سریع و کم عمق باشد.

• افزایش ضربان قلب: ضربان قلب یک فرد نیز می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. زیرا فشار گرما باعث افزایش ضربان قلب نیز می شود.

• سردرد: همچنین ممکن است پس از گرمازدگی دچار سردرد شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فکر می کنید فردی دچار گرمازدگی شده است، بهتر است با اورژانس محلی خود تماس بگیرید و وضعیت او را گزارش دهید.

اقدامات فوری برای خنک کردن طبیعی صورت قبل از دریافت درمان اضطراری عبارتند از:
• صورت خود را در سایه یا مکانی خنک نگه دارید
• لباس های اضافی را در بیاورید
صورت خود را با توجه به امکانات موجود، مانند بطری آب، دوش آب سرد، شلنگ باغچه و غیره خنک کنید یا از کیسه یخ روی سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران خود استفاده کنید.

علائم و درمان گرمازدگی چیست؟
علل گرمای بیش از حد
هر کسی ممکن است دچار گرمازدگی شود. اما عوامل متعددی وجود دارد که خطر این عارضه را افزایش می دهد:

  شرکت های خودروسازی گروه بهمن در صدر رده بندی فروش خدمات قرار گرفتند

• سن: توانایی یک فرد برای مقابله با گرمای شدید به قدرت سیستم عصبی مرکزی او بستگی دارد. در سنین بسیار پایین، سیستم عصبی مرکزی به طور کامل رشد نکرده است و در بزرگسالان بالای 65 سال، سیستم عصبی مرکزی ضعیف و فرسوده می شود که باعث می شود بدن کمتر بتواند با تغییرات بدن به ویژه از نظر دما مقابله کند. هر دو گروه اغلب با هیدراتاسیون مشکل دارند که خطر گرمازدگی را افزایش می دهد.

• فعالیت در هوای گرم: تمرینات نظامی و شرکت در ورزش هایی مانند مسابقات فوتبال یا دویدن طولانی مدت در هوای گرم از جمله شرایطی است که می تواند منجر به گرمازدگی شود.

• قرار گرفتن ناگهانی در هوای گرم: اگر در معرض افزایش ناگهانی دما، مانند موج گرمای زودرس تابستان یا سفر به یک آب و هوای گرم قرار بگیرید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما باشید. محدود کردن فعالیت به حداقل چند روز به شما امکان می دهد به تغییرات آب و هوایی عادت کنید.

• نبود تهویه مطبوع: استفاده از پنکه می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند. اما تهویه هوا در هوای گرم و پایدار موثرترین راه برای خنک کردن و حفظ هوا است.

استفاده از برخی داروها: استفاده از برخی داروها بر توانایی بدن در حفظ رطوبت تأثیر می گذارد و باعث واکنش گرمایی می شود. به خصوص در مورد داروهایی که باعث رگ های خونی و منقبض کننده عروق می شوند، مسدود کننده های آدرنالین (بتابلوکرها)، سرکوب کننده های سدیم و آب (ادرار آورها) یا داروهایی که برای کاهش علائم روانی (یا داروهای ضد افسردگی) استفاده می شوند. ضد روان پریشی) مراقب باشید.

محرک های درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) و محرک های غیرقانونی مانند آمفتامین ها و کوکائین نیز شما را در برابر گرمازدگی آسیب پذیرتر می کند.

• شرایط خاص بهداشتی: تعدادی از شرایط مزمن، مانند بیماری قلبی و ریوی، می تواند خطر گرمازدگی را افزایش دهد. بنابراین، افزایش وزن، سبک زندگی کم تحرک و سابقه گرمازدگی قبلی نیز ممکن است شانس ابتلا به این عارضه را افزایش دهد.

علائم و درمان گرمازدگی چیست؟
اثرات جانبی
بسته به اینکه دمای بدن چقدر بالا باشد، گرمای بیش از حد می تواند عوارض زیادی را در فرد مبتلا به این عارضه به همراه داشته باشد. عوارض شدید این عارضه عبارتند از:

آسیب به اندام های حیاتی: گرمازدگی بدون درمان سریع برای کاهش دمای بدن می تواند مغز یا سایر اندام های حیاتی فرد را تحریک کند و به احتمال زیاد باعث آسیب دائمی شود.

  سهم همدردی کارکنان بانک دی

مرگ: گرمازدگی بدون درمان فوری و مناسب می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

جلوگیری
مشکل گرمازدگی قابل پیش بینی و پیشگیری است. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد در هوای گرم، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

• لباس راحت بپوشید: پوشیدن لباس های اضافی یا لباس های خیلی تنگ اجازه نمی دهد بدن شما به خوبی خنک شود.

• محافظت در برابر آفتاب: آفتاب سوختگی نیز بر توانایی فرد برای خنک شدن تأثیر می گذارد. بنابراین در بیرون از منزل با کلاه و عینک آفتابی از خود محافظت کنید و همچنین از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. مقدار زیادی ضد آفتاب بزنید و هر 2 ساعت یکبار آن را تجدید کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید: هیدراته نگه داشتن یا هیدراته نگه داشتن بدن به حفظ دمای سالم کمک می کند و در عین حال از اثرات گرمازدگی جلوگیری می کند.

• در مورد برخی داروها اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید: اگر مشکل گرما دارید یا داروهایی مصرف می کنید که ممکن است بر توانایی بدن شما در حفظ مایعات تأثیر بگذارد و شما را در برابر گرمازدگی آسیب پذیرتر کند، به پزشک خود مراجعه کنید.

• هرگز کسی را در ماشین پارک شده در آفتاب رها نکنید: این اشتباه یکی از علل شایع مرگ ناشی از گرما در کودکان است. هنگامی که ماشین در زیر نور مستقیم خورشید پارک می شود، دما می تواند در عرض 10 دقیقه به 20 درجه فارنهایت (بیش از 6.7 درجه سانتیگراد) برسد.

علائم و درمان گرمازدگی چیست؟
اگر هوا گرم یا مرطوب باشد، حتی اگر شیشه ها باز باشد یا ماشین در سایه باشد، باز هم نگه داشتن شخصی در ماشین پارک شده درست نیست.

• شرایط مساعد را در گرمترین ساعات روز فراهم کنید: اگر در هوای گرم نمی توانید از فعالیت های شدید اجتناب کنید، سعی کنید به طور منظم مایعات بنوشید و به طور منظم در یک مکان خنک استراحت کنید. سعی کنید تمرین یا فعالیت بدنی خود را برای ساعات خنک تر روز مانند صبح یا عصر برنامه ریزی کنید.

به هوای گرم عادت کنید: زمان محدودی را صرف کار یا ورزش در هوایی کنید که به آن عادت ندارید. افرادی که در معرض هوای گرم نیستند، در برابر بیماری های مربوط به گرما آسیب پذیرتر هستند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن به هوای گرم عادت کند.

• در صورت افزایش خطر مراقب باشید: اگر دارو مصرف می کنید یا شرایطی دارید که خطر ابتلا به مشکلات گرمایی را افزایش می دهد از قرار گرفتن در معرض گرما خودداری کنید و اگر علائم گرمازدگی را دارید سریع عمل کنید. اگر در یک رویداد ورزشی شلوغ یا فعالیت در هوای گرم شرکت می کنید، ابتدا مطمئن شوید که خدمات پزشکی در مواقع اضطراری در دسترس است.

  20 پروژه ورزشی در استان قزوین راه اندازی می شود

تشخیص
اگر دچار گرمازدگی شدید شده اید، پزشک معمولاً مشکل شما را با آزمایش تشخیص می دهد. تست های آزمایشگاهی نیز می توانند تشخیص را تایید کنند. این تست ها عبارتند از:

• دمای مقعدی را برای بررسی دمای مرکزی بدن اندازه گیری کنید. اندازه گیری دمای مقعدی دقیق ترین روش برای تعیین درجه حرارت در مرکز بدن است و البته دقیق تر از اندازه گیری دما از طریق دهان یا پیشانی است.

• یک آزمایش خون برای بررسی سدیم یا پتاسیم خون و میزان گاز خونتان انجام دهید. برای بررسی آسیب به سیستم عصبی مرکزی.

• آزمایش ادرار برای بررسی رنگ ادرار. این به این دلیل است که وقتی گرما زیاد است رنگ ادرار معمولاً تیره‌تر می‌شود. عملکرد کل کلیه نیز باید بررسی شود. زیرا می تواند تحت تأثیر گرما قرار گیرد.

• تست عملکرد عضلانی. برای بررسی آسیب جدی به بافت عضلانی (رابدومیولیز).

• معاینات اشعه ایکس و سایر معاینات تصویربرداری. برای بررسی آسیب به اندام های داخلی.

رفتار
برای جلوگیری از آسیب به مغز و سایر اندام های حیاتی با خنک کردن بدن تا دمای معمولی به مرکز بهداشت مراجعه کنید. برای انجام این کار، پزشک شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

• خنک شدن در آب سرد: نشان داده شده است که حمام با آب سرد یا یخ موثرترین راه برای تسریع کاهش دمای مرکزی بدن است. شما می توانید با فرو بردن سریع بدن خود در آب سرد، خطر مرگ و آسیب به اندام های حیاتی را کاهش دهید.

علائم و درمان گرمازدگی چیست؟
• از تکنیک های خنک کننده تبخیری استفاده کنید: اگر گزینه غوطه وری در آب سرد در دسترس نباشد، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است سعی کنند دمای بدن بیمار را با روش تبخیر کاهش دهند. آب سرد به صورت و بدن پاشیده می شود، در حالی که باد گرم به بدن می وزد و باعث تبخیر آب می شود. همچنین پوست را خنک می کند.

بدن خود را با یک پتوی سرد و یخ بپوشانید و خنک کنید: روش دیگر این است که خود را در یک پتوی خنک کننده قرار دهید و بطری های یخ را روی کشاله ران، گردن، پشت و زیر بغل خود قرار دهید تا دمای بدن خود را کاهش دهید.

منبع: Mayoclinic

دیدگاهتان را بنویسید