شلغم؛ مضره؟!

421969 586 خبر مرکزی

شلغم یک سبزی ریشه ای است که عمدتاً در آب و هوای معتدل در سراسر جهان رشد می کند. گونه های کوچکتر برای مصرف انسان و انواع بزرگتر به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

شلغم فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد. این سبزی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی گیاهی و فیبر غذایی و غیره است.

مضرات خوردن شلغم زیاد

ویتامین C و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فیتونوترینت های موجود در شلغم از سلول های ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این ویتامین ها خطر ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، سرطان معده، سرطان شکم، سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان ریه و غیره را کاهش می دهند.

آنتی اکسیدان ها فواید دیگری مانند بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت تنفسی، ترویج سم زدایی، حفظ سلامت اندام های حیاتی مانند کبد و کلیه ها و غیره دارند.

با این حال، مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ها مضر است، زیرا مقادیر بیش از حد آنتی اکسیدان ها نه تنها سلول های سرطانی، بلکه سلول های سالم اطراف آنها را نیز هدف قرار می دهند.

استفاده طولانی مدت از ویتامین E ممکن است خطر سرطان پروستات و سکته هموراژیک را افزایش دهد. شلغم سرشار از آنتی اکسیدان است و خوردن آن در حین مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. شلغم را در حد اعتدال مصرف کنید و اگر مکمل مصرف می کنید، مطمئن شوید که تداخل غذا و دارو وجود ندارد.

  وزیر آموزش و پرورش کی خواهد بود؟

برای دیابتی ها خیلی خوب نیست

شلغم دارای شاخص گلیسمی متوسط ​​62 است. هنگامی که در حد متعادل مصرف شود، ترشح قند خون را کند می کند. این از افزایش شدید سطح قند خون جلوگیری می کند. به مدیریت دیابت کمک می کند.

فیبر غذایی موجود در شلغم سرعت جذب قند در خون را کاهش می دهد. خوردن شلغم در حین رژیم غذایی پر پروتئین به مدیریت دیابت کمک می کند. زیرا پروتئین خاصیت گلیسمی شلغم را کاهش می دهد.

علیرغم فوایدی که شلغم دارد، مصرف متعادل شلغم می تواند قند خون شما را به کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. این به نوبه خود باعث سرگیجه، گرسنگی بیش از حد، تعریق بیش از حد، ضربان قلب سریع، گیجی و نوسانات خلقی می شود. اگر داروهای دیابت مصرف می کنید، پس از مشورت با پزشک، شلغم بخورید تا مطمئن شوید که غذا با دارو تداخلی ندارد.

فشار خون پایین

فشار خون بالا یک مشکل رایج سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری یکی از عوامل اصلی مشکلات قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی است.

شلغم حاوی پتاسیم است که یک گشادکننده عروق طبیعی است که رگ های خونی را شل می کند. گردش خون را بهبود می بخشد و فشار خون یا فشار خون بالا را تسکین می دهد.

پتاسیم همچنین به عملکردهای دیگری مانند حفظ تعادل الکترولیت ها، بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت استخوان ها کمک می کند. با این حال، پرخوری شلغم می تواند فشار خون ما را به زیر حد مجاز کاهش دهد. این می تواند باعث سرگیجه، غش، حالت تهوع، مشکلات تنفسی، ضربان قلب نامنظم، کم آبی بدن، تاری دید و تمرکز ضعیف و غیره شود. شلغم را در حین مصرف داروهای فشار خون تنها پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

  ارتش یمن پیشروی می کند - السومه تسخیر می شود

فیبر غذایی بیش از حد برای معده مضر است

شلغم هضم را بهبود می بخشد زیرا حاوی فیبر غذایی است که حرکات روده را بهبود می بخشد. یبوست را برطرف می کند و مشکلات گوارشی مانند درد شکم، گاز، نفخ و غیره را برطرف می کند.

با این حال، فیبر غذایی بیش از حد می تواند باعث جذب ضعیف مواد مغذی و افزایش خطر اسهال و سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ و انسداد روده شود. شلغم همچنین حاوی رافینوز (یک کربوهیدرات غیرقابل هضم) است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود باعث گاز معده، نفخ و درد شکم می شود.

افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند، حتی با مقدار کمی گاز، ممکن است دچار گاز معده و درد شکم شوند. برای سالم ماندن شلغم را در حد اعتدال مصرف کنید. با یک بخش کوچک شروع کنید و به سیستم گوارش خود اجازه دهید به تدریج سازگار شود.

مضرات خوردن شلغم زیاد در دوران بارداری و شیردهی

شلغم به حفظ بارداری کمک می کند، زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی و غیره است. آنتی اکسیدان های موجود در شلغم از میوه در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

اسید فولیک یا اسید فولیک موجود در شلغم باعث رشد مغز جنین می شود. خطر نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی و اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد. شلغم سطح قند خون را تنظیم و کاهش می دهد.

سایر مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های B کمپلکس و غیره. همچنین نقش مهمی در حفظ یک بارداری سالم دارند. با این حال، خوردن شلغم می تواند باعث گاز معده، درد شکم و نفخ شود. افرادی که معده حساسی دارند، حتی با مقدار کمی شلغم، این علائم را بیشتر تجربه می کنند.

  8 فواید روزه از نظر علمی

همچنین اگر به شلغم حساسیت دارید از خوردن آن خودداری کنید. اگر به سبزیجات دیگر مانند بروکلی، گل کلم و کلم و غیره حساسیت دارید، احتمالاً به شلغم حساسیت دارید. قبل از مصرف شلغم در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. مطمئن شوید که عوارض جانبی یا تداخل دارویی وجود ندارد.

حساسیت به مصرف زیاد شلغم

اگر به شلغم و سبزیجات چلیپایی حساسیت دارید، آن ها را نخورید. برخی از واکنش های آلرژیک می تواند توسط شلغم ایجاد شود. این موارد شامل آبریزش بینی، آبریزش بینی، درد چشم، سرفه، آسم، تورم لب ها، سینوس ها، مشکلات تنفسی و قرمزی اطراف لب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید