سهم دانش آموزان مدارس دولتی در میان «فاتحان» کاهش یافت

جامعه 24 – نتایج کنکور و اعلام وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور سراسری از جمله نمونه هایی است که می تواند تفاوت دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس دولتی و سایر مدارس استثنایی را نشان دهد. از سال‌های گذشته که سهم دانش‌آموزان مدارس کمکی در رتبه‌های برتر «کنکور سراسری» به‌طور محسوسی افزایش یافته، زنگ خطر تشدید بی‌عدالتی آموزشی به گوش می‌رسد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها از وضعیت تحصیلی داوطلبان برتر کنکور، «از مجموع 40 داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به عنوان برترین معرفی شده اند، 29 داوطلب در مدارس سمپاد، 9 داوطلب در غیرنظامیان. مدارس دولتی، یک دانش آموز در مدرسه دولتی و یک دانش آموز در دبیرستان نمونه. آنها آموزش عمومی دریافت کردند.»

اگر چه اغراق نیست که دانش آموزان برتر کنکور سراسری در هیچ یک از رشته ها نخبه دانش آموزی هستند و تنها با اتکا به نتایج کنکور نمی توان تحلیل جامعی از وضعیت آموزشی کشور داشت. اما عواملی مانند قشربندی آموزش و پرورش، تولید نابرابری‌های اجتماعی و دور شدن از عدالت آموزشی را نمی‌توان با توجه به اینکه هر ساله تعداد دانش‌آموزان برتر در کنکور از سمپادی و … را بی‌اثر و ضعیف برای وقوع چنین نتایجی دانست. مدارس غیردولتی در حال افزایش است.

مدارس دولتی در کنکور دست خالی هستند

هر ساله تعدادی از دانش آموزان نخبه به مدارس تیزهوشان می روند و تعدادی دیگر که در این مسابقه شرکت نمی کنند به مدارس غیردولتی ویژه می روند. خانواده ها هزینه آنها را می پردازند و نتیجه می گیرند، اما دانش آموزان در مدارس دولتی عادی از این چرخه خارج می شوند.

این در حالی است که جمعی از کارشناسان و سیاستمداران حوزه آموزش و پرورش معتقدند رشد بیش از حد مدارس غیردولتی بدون برنامه، روی آوردن به قشربندی آموزش و پرورش مظهر بی عدالتی آموزشی در توزیع نابهنجار داوطلبان برتر کنکور است. و گروهی دیگر معتقدند که کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی را نباید در رشد مدارس غیردولتی به حساب آورد، بلکه باید به کیفیت آموزش در مدارس دولتی توجه جدی داشت.

اگر فتیله مدارس غیردولتی کشیده شود به مدارس دولتی کمک می شود؟

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی در این خصوص درباره رتبه های برتر دانش آموزان مدارس غیردولتی در کنکور سراسری گفت: رتبه المپیاد و کنکور را بررسی کنید، مدارس غیردولتی حضور دارند. به اندازه سهم آنها باید به دو جنبه کیفی و کمی توجه کنید. چنین مسابقاتی به بهبود عملکرد آموزشی و آموزشی کمک می کند. فکر نکنید اگر فتیله از مدارس غیردولتی دمیده شود به مدارس دولتی کمک می شود.

  ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حامد گرشی روی صحنه می رود

وی تاکید کرد که تقابل مدارس دولتی و غیردولتی باعث افزایش کیفیت مدارس دولتی نمی شود.

به همین دلیل، خجت الله فنادی، استاد دانشگاه فرهنگیان، کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزشی، عوامل بی کیفیتی مدارس دولتی و مصادیق بارز نبود عدالت آموزشی در کشور را تشریح کرد و اظهار داشت: یکی از دلایل این اتفاق را می توان در ناعادلانه بودن نظام آموزشی جستجو کرد و فرصت های برابر را به صورت نسبی برای دانش آموزان فراهم نکرده ایم.

وی افزود: دلیل دوم این است که کنکور و نحوه پذیرش دانش آموزان ما در کشور روش درستی نیست. چه کنکوری که تاکنون برگزار شده و چه مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که با همان استرس ها و ترس از بی عدالتی و تضییع حقوق ادامه خواهد داشت.

«معلم»، مؤلفه اصلی کیفیت آموزش

این استاد دانشگاه فرهنگیان مؤلفه اصلی کیفیت آموزش را «معلم» می داند و می گوید: نگاه کنید نظام آموزشی ما در تامین معلم چگونه کار می کند، تامین عادلانه معلمان بسیار مهم و یکی از شاخص هاست. عدالت آموزشی دسترسی به معلمان است. میزان پوشش تحصیلی ما عدد قابل قبولی است اما از نظر کیفیت و دسترسی به آموزش با کیفیت با چالش های زیادی مواجه هستیم. ما در کشور کلاس هایی داریم که نسبت دانش آموز به معلم 52 به 1 است، در عین حال استان هایی داریم که این نسبت 17 به یک است.

فنادی ادامه داد: در یک کلاس درس 45 دقیقه ای با 52 دانش آموز، در نهایت هر دانش آموز 50 ثانیه فرصت دارد تا با معلم تعامل و گفتگوی خصوصی داشته باشد و در کلاس 17 نفره، هر دانش آموز حدود سه دقیقه فرصت دارد تا با معلم صحبت کند. معلم.به صحبت یک تفاوت سه گانه وجود دارد و آن بی عدالتی آموزشی در مدارس دولتی است.


بیشتر بخوانید: 1402 نامزد هنوز بلاتکلیف هستند


وی در پاسخ به این سوال که آیا معلمان استخدام شده از نظر صلاحیت و دروس گذرانده شده یکسان هستند؟ وی گفت: ما چند گروه معلم داریم. اولاً معلمانی که از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده اند که چهار سال درس می خوانند و در واقع یک دوره چهار ساله خاص دارند. ضمناً قبل از ورود به دانشگاه مراحل مصاحبه و گزینش را طی کرده اند. گروه دوم، دانشجویان واجد شرایط ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هستند که در جستجوی شغل مناسب موفق به اخذ مدرک کارشناسی و شرکت در آزمون استخدامی شده اند. آنها باید یک دوره تحصیلی یک ساله را بگذرانند، اما در عمل این دوره ها در کمتر از یک سال به پایان می رسد.

  تفل به حافظ در 16 جولای 1401

این کارشناس آموزشی ادامه داد: دسته سوم معلمان سربازی هستند که برای ترک خدمت آمده اند و هدفشان معلمی نیست. گروه چهارم معلمانی هستند که خدمات خریداری کرده اند و تعهدات بیمه ای آنها مشخص نیست و دوره ای را گذرانده اند اما در موسسات استخدام شده اند. گروه پنجم مربیان نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی بودند که وارد آموزش و پرورش شدند. حال آیا توانایی و انگیزه و شایستگی معلمان فوق یکی است؟

فنادی تاکید کرد: بنابراین نظام آموزشی ما در ارائه معلم که مؤلفه اصلی کیفیت، پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف و کسب معدل خوب است، کاملاً بی انصافی است.

وی با بیان اینکه معلمی که با حقوق سه تا چهار میلیون تومانی خدمات می خرد و معلم رسمی با حقوق هفت میلیون تومانی از نظر انگیزه کار یکسان نیستند، اظهار داشت: باز هم باید اشاره کنم که سیستم آموزشی ما از نظر امکانات ناعادلانه

ناکارآمدی نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی

این استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: از سوی دیگر در سنجش و پذیرش دانشجو و مهمتر از آن در هدایت یادگیری دانشجو چالش هایی داریم. در فرآیند ارزشیابی و پذیرش دانش آموزان، لازم است به تدریج علایق، فرصت ها، استعدادها و شایستگی های دانش آموزان از مرحله اول ابتدایی شناسایی و در پرونده ای ثبت شود. در این صورت وقتی دانش آموز وارد کلاس دهم می شود می داند که باید از کدام سمت برود.

وی با اشاره به اینکه سیستم استعدادیابی و هدایت تحصیلی ما به درستی کار نمی کند و دانش جامعی از دانش آموزان نداریم، تصریح کرد: اصلاح اساسی آموزش و پرورش در تصمیم گیری (1، 2-3) برای «طراحی و ایجاد یک دانشگاه جامع علمی است. نظام راهنمایی و استعدادیابی به هدف هدایت دانش‌آموزان به رشته‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در حال و آینده کشور با توجه به استعدادها، علایق و توانمندی‌هایشان مورد تاکید است، گفت: راهبردهای ملی نقشه کلی علمی کشور نیز وجود دارد. ارتقای نظام مشاوره و استعدادیابی و هدایت تحصیلی در کشور. و «طراحی و استقرار سامانه جامع مشاوره، استعدادیابی و راهنمایی برای هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های علمی متناسب با اولویت‌های کشور بر اساس استعداد، علایق و توانایی‌ها و اولویت‌های کشور».

وی افزود: نظام آموزشی ما اکثر دانش آموزان را به سمت آزمون کاندیداتوری سوق می دهد و این اتفاق تا زمانی رخ می دهد که به سوابق تحصیلی به صورت کل نگر نگاه شود. با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد دارند معدل و سوابق تحصیلی را در فرآیند ارزشیابی دانش آموزان لحاظ کنند، اما آیا آموزش و پرورش ما مجری امتحانات نهایی فعلی کاملاً امن است؟ یا تو همون کنکور که خیلی حساسه بحث تقلب و فروش هم کنار نمیاد؟

  دیدار با ادل و معرفی کتاب جدید فردوسی پور

این کارشناس آموزش ادامه داد: اکنون بحث «میزان» اضافه شده و حساسیت ها از جهات دیگری بیشتر شده و امتحانات نهایی محدود به دروس خاصی شده است و سنجش و پذیرش دانش آموزان بر روی همه استعدادها و مهارت ها متمرکز نشده است. به دانش آموزان در چنین شرایطی باید همان روال قبلی ادامه یابد و فرصت انتخاب شایسته ترین افراد برای ادامه تحصیل و خدمت به کشور شناسایی و به درستی مورد استفاده قرار نگیرد و متأسفانه افرادی انتخاب می شوند که نه همه بلکه تعداد قابل توجهی از آنها هستند. آنها پول بیشتری داشتند و معلمان و مدارس بهتری داشتند، نمرات بهتری داشتند و آزمون های بهتری داشتند.

فنادی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم شایسته ترین جوانان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم تا در آینده خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم، گفت: ما این کار را نمی کنیم بلکه می گوییم هرکس پول بیشتری دارد می رود. مدرسه بهتره یا تو کلاس کنکور شرکت کنه میتونه بهترین جاها رو تو دانشگاه ها بگیره.

جداکردن دانش آموزان از یکدیگر نمونه دیگری از بی عدالتی است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تنوع مدارس و جدایی دانش آموزان از یکدیگر را از دیگر مصادیق بی عدالتی و خالی شدن استعداد از مدارس دولتی و افت کیفیت مدارس دانست و گفت: تعدادی از مدارس را تقسیم کردیم. دانش آموزان تحت عنوان تیزهوشان و اعزام آنها به مدارس استثنایی. ما اظهار می کنیم که این ممکن است بر کیفیت مدارس دولتی تأثیر بگذارد. از طرفی هوش انواع مختلفی دارد و محدود به ریاضیات و… نمی شود ما به انواع دیگر هوش توجهی نداریم.

چند دلیل موفقیت دانش آموزان سمپادی و غیردولتی در کسب رتبه های برتر کنکور

این استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: خدماتی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه ها، اردوها و … به دانش آموزان ارائه می کند. همچنین عمدتاً در شهرها صورت می گیرد و در روستاها موجود نیست.

فنادی به طور ویژه به دلایل موفقیت دانش آموزان سمپادی و غیردولتی در کسب رتبه های برتر کنکور اشاره کرد و گفت: رواج نگرش کنکور محور در مدارس غیردولتی، برگزاری کلاس های کنکور در دور دوم مدارس غیردولتی، برگزاری اردوهای چند هفته ای ویژه برای تقویت مهارت آموزی، ارائه معلمان مجرب مدارس استثنایی و غیردولتی و حذف بسیاری از شهرها از مدارس سمپاد از جمله دلایل توزیع نامتقارن و ناعادلانه دانش آموزان است. از مدارس مختلف در کسب رتبه های برتر کنکور.

2022-08-04 21:42:10

دیدگاهتان را بنویسید