سندرم سکوت

فرادید| آیا تا به حال نگران این بوده اید که به عنوان یک “متقلب” افشا شوید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. این کاملا طبیعی است که مردم گاهی اوقات احساس کنند فریب خورده اند. حدود 70 درصد از مردم اعتراف می کنند که در مقطعی از زندگی خود به سندرم خود ویرانگر مبتلا بوده اند.

به گزارش فراد؛ بر اساس یک نظرسنجی توییتری، 87 درصد از مردم به این سندرم مبتلا بوده اند. حتی افراد مشهور موفقی مانند تام هنکس، هوارد شولتز و ناتالی پورتمن نیز از این سندرم رنج می برند.

سندرم ایمپاستر چیست؟

اصطلاح سندرم ایمپوستر (سندرم ایمپوستر) یا سندرم خود تخریبی در سال 1978 توسط دو روانشناس به نام های پائولین رز کلنز و سوزان ایمز تاسیس شد. در این پدیده روانی فرد نمی تواند موفقیت های خود را بپذیرد و فکر می کند که مستحق موفقیت نیست و کلاهبردار است.

این افراد همچنین ممکن است از کمبود اعتماد به نفس رنج ببرند و اگر شواهد خلاف آن را ثابت کند، احساس کنند که شایسته موفقیت نیستند. از دیگر علائم این سندرم می توان به احساس بی کفایتی، ترس از شکست و باور به اینکه موفقیت یک امر شانسی یا زمانی است، اشاره کرد.

اگر مدیریت نشوند، ممکن است به بیراهه رها شوند و راه درست را گم کنند. علاوه بر این، کسانی که این احساسات را تجربه می کنند یا به تعویق می افتند یا برای انجام کارها بسیار آماده هستند و واضح است که هر دو رویکرد باعث کاهش بهره وری و مانع رسیدن به هدف می شوند. علاوه بر این معایب، سندرم ایمپاستر به شما اجازه نمی دهد که چالش ها و فرصت های جدید را قبول کنید.

آیا شما یا اطرافیانتان تا به حال علائم سندرم ایمپاستر را تجربه کرده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، نگران نباشید. راه های موثری برای غلبه بر این احساسات به روشی سالم و ابتکاری وجود دارد که در ادامه می خوانید.

1 آن را پنهان نکنید

ابتدا باید تأیید کنید که این مشکل را دارید. شما کسی هستید که به سندرم ایمپاستر اجازه می دهید به عزت نفس شما حمله کند. برای جلوگیری از این امر، باید سکوت را بشکنید و بپذیرید که این مشکل را دارید. سپس باید احساسات خود را از واقعیت ها جدا کنید. کاری که سندروم ایمپاستر به خوبی انجام می دهد این است که تصورات شما از واقعیت را گیج می کند.

  چهره های سرشناس ایرانی متولد ۱۵ خرداد

در صورت امکان از موقعیت فاصله بگیرید و منصفانه به آن نگاه کنید. دریابید که چه زمانی باید و نباید احساس کنید که فریب خورده اید. تمرین، هوش و بینشی که منجر به موفقیت شما شده است را بشناسید و قدردانی کنید.

ممکن است به این نتیجه برسید که زمانی که کار جدیدی را شروع می کنید، احساس فریب خوردگی در شما ایجاد می شود. این درک شما را به سمت جلو سوق می دهد تا بپذیرید که یادگیری رشد است و نباید آن را در خود نگه دارید.

2. تکنیک توقف را انجام دهید

نحوه سرکوب سندرم فریبنده یا سندرم خود ویرانگر

این روش توسط دکتر ملیندا فتس در کتاب خود استفاده شده است روشنگری شناختی (روشنگری شناختی) برای غلبه بر سندرم ایمپاستر. خودت را متوقف کن عنوان عبارت اسسکوت تیاو Fr.افسرده کننده پلایه که به معنی “خاموش کردن بازیکن ظالم” است. شما باید این نوار را که 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته پخش می شود، خواه ندانید، قطع کنید. وقتی خسته و گرسنه هستید یا احساس شکست می کنید، این گروه بلندتر از همیشه خواهد نواخت.

روش های انجام تکنیک توقف و اتصال مجدد مغز به شرح زیر است:

برای جایگزینی این نوار بد، به یک جمله قوی مانند “من به اندازه کافی خوب هستم” نیاز دارید.

این جمله را روی یک کاغذ بنویسید و آن را در مکان های مهم مانند داشبورد ماشین یا کامپیوتر قرار دهید. چرا؟ زیرا تا زمانی که او شروع به انتشار این نوار بیهوده نکند، دیگر نمی توانید آن جمله قطعی را به خاطر بسپارید. در آن لحظات بگویید: «ایست کن!» آنقدر بگو تا آن جمله تاکیدی «من به اندازه کافی خوبم» را به خاطر بسپارید! می توانید معادل این عبارت مثبت را با کلماتی که به ذهنتان می رسد بیان کنید.

هنگامی که درگیر فعالیت های روزانه خود هستید، مانند رانندگی یا ورزش، این عبارات مثبت را بگویید و تمرین کنید تا بتوانید در هنگام بحران آنها را به خاطر بسپارید. مطمئناً ساده به نظر می رسد، درست است.این تکنیک هنگام پخش یک نوار منفی تبدیل به یک چالش می شود.

  جدیدترین رنگبندی تاج شهرهای کشور

3. بین تواضع و ترس تمایز قائل شوید

وقتی صحبت از سخت کوشی و موفقیت می شود، ابتدا فروتنی و سپس ترس مطرح می شود. به عبارت دیگر، داشتن سطح بالایی از شایستگی گاهی اوقات می تواند ارزش آن سطح را نادیده بگیرد. پس از ساعت ها تلاش برای پرورش توانایی های خود، آیا زمان آن نرسیده که دارایی های خود را بشناسیم و آنها را بدیهی بدانیم؟

مشکل اینجاست که هر از گاهی احساس می کنیم بی فایده هستیم. وقتی این احساس به سراغ شما می آید، هر واکنش مثبت یا بازخوردی مانند ترفند یا ترفند به شما کمک می کند تا از شر این احساس خلاص شوید.

ممکن است بدون اینکه فکر کنیم حق با ماست یا اشتباه می کنیم، احساس لیاقت داشته باشیم. یافتن تعادل مناسب بین آنها برای غلبه بر سندرم ایمپاستر بسیار مهم است. احساس تواضع و عزت ربطی به حفاظت از قلمرو ما ندارد. شما نباید به دلیل مهربانی، گشاده رویی یا فروتنی خود احساس کنید که فریب خورده اید.

4. صفحه را مرور کنید

نحوه سرکوب سندرم فریبنده یا سندرم خود ویرانگر

آیا زمانی که برای کالج ها درخواست دادید در فرم درخواست خود لاف نمی زدید؟ اگر نه، این توضیح واضح از شانا نیومن را بخوانید: «صفحه ستایش بسیار شبیه یک رزومه است که بر موفقیت، تجربه مهم، مهارت های رهبری و کار در دوران دبیرستان تأکید دارد. “به طور خلاصه، یک راهنمای سریع با تمام جزئیات و دستاوردها برای هر کسی که می خواهد شما را بهتر بشناسد.”

اگرچه این ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما می توانید از همان مفهوم در هنگام مواجهه با سندرم ایمپاستر استفاده کنید. فقط فهرستی از دستاوردها، فعالیت ها و مهارت های خود تهیه کنید. یکی دیگر از مزایای این روش این است که دیگر خود را با دیگران مقایسه نمی کنید.

5. پیروزی های خود را جشن بگیرید

در مورد دستاوردها باید بگوییم که آنها را در گروه های بزرگ یا کوچک دسته بندی نکنید. هر چه بیشتر پیروزی های خود را جشن بگیرید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. همچنین ستایش را بدون اینکه فکر کنید لیاقت آن را دارید یا خیر بپذیرید. در نهایت با خودتان مهربان باشید و به گفتن حداقل یک کلمه عشق در هر روز عادت کنید.

  در بیشتر نقاط کشور باران می بارد

6. گروه ابرقهرمانان خود را جمع آوری کنید

نحوه سرکوب سندرم فریبنده یا سندرم خود ویرانگر

سخنگوی انگیزشی، مربی هنر و مشاور خلاق تانیا کاتان می‌پرسد: «آیا می‌دانید چگونه شرکت‌ها برای قوی‌تر شدن در عمل، حفظ تعادل، ارزیابی منابع و کمک به بهبود نگرش سازمان، هیئت‌مدیره تشکیل می‌دهند؟ “چرا همان هیئت را برای کار خود ندارید؟”

کاتان نوشت: “دوست من آلیسون وید، رئیس مرکز کنفرانس، آموزش و مشاوره Techwell، نام او را روی تابلو گذاشت، اینها افرادی هستند که او دعوت می کند تا در فاصله کوتاهی از صحنه بنشینند تا او را تشویق کنند و او را به چالش بکشند.” او را بکشید و از اعمالش انتقاد کنید.» خود کاتان هیئت مدیره خود را “گروه ابرقهرمانی” می نامد.

داشتن گروهی از افراد برای محافظت از شما مهم است. در حالت ایده آل، آنها باید از همه جنبه ها، مانند پیشینه فرهنگی، طرز تفکر و مهارت ها متفاوت باشند. کاتان توصیه می کند اغلب، هفته ای یک بار یا هر سه ماه یک بار با این افراد ملاقات کنید. “تجارب، ترس ها، ایده های خلاقانه و آرزوهای خود را به اشتراک بگذارید. موفقیت دیگری را جشن بگیرید. شما باید از یکدیگر حمایت کنید و یکدیگر را به چالش بکشید. “ببینید وقتی نقاط قوت شما (به عنوان ابرقهرمانان) گرد هم می آیند، چه کاری می توانید انجام دهید.”

7. موفقیت را تجسم کنید

یک ورزشکار حرفه ای را مثال بزنید. تجسم کنید که چگونه بر یک مانع یا چالش غلبه می کنید تا از فشار عملکرد فرار کنید. مهمتر از آن، دیگر به بدترین سناریوها فکر نمی کنید.

آخرین نکته

اگرچه هیچ فرمول واحدی برای درمان سندرم ایمپاستر وجود ندارد، اما نکاتی که در این مقاله بیان شد، شروع درمان است. با این حال، موفقیت شما در درمان این سندرم به توانایی شما در مبارزه با اثرات منفی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر فکر نمی کنید که احساس بی ارزشی می کنید، به مرور زمان به اضطراب و افسردگی فلج کننده منجر می شود.

اگر قبلاً پیشنهادات این مقاله را امتحان کرده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید این سندروم را سرکوب کنید، حتماً با یک نفر در مورد آنچه تجربه می‌کنید صحبت کنید، یک مربی، یک گروه همسالان یا یک متخصص دارای مجوز.

منبع: lifehack

دیدگاهتان را بنویسید