زنگ رادیو گوشه ای!

423116 773 خبر مرکزی

پولاد آمین| این روزها «جیران» رایج ترین نام در فضای مجازی و رسانه های ایران است که در اکثر رسانه های هنری و سینمایی اخبار زیادی مبنی بر ممنوعیت یا توقف انتشار آن منتشر شده است.

همزمان؛ خاتون با جنجال و جنجال قابل توجه و البته تمجید رسانه ای روبرو شده است. «جزیره» همان و البته «نیسان آبی» است که با وجود اجماع موجود در کیفیت نه چندان بالا، اما به هر حال انتشار هر قسمت، حداقل در روز انتشار، باعث گسترش شگفت انگیز می شود. از اصطلاحات و کلماتی که مستقیماً از مجموعه به نظر می رسد. مردم راه را باز کردند.

بعدها «میدان سرخ»، «حرفه‌ای» و «کسوف» را داریم که اگرچه هر سه آن‌ها عملاً شکست خورده‌اند، اما انتشار هر یک از قسمت‌هایشان فضای خبری برای سریال‌سازی خارج از تلویزیون ایجاد می‌کند.

چند ماه پیش این فضا متعلق به Wounded و اکنون Frog, Good, Bad Kitten بود. «رادیواکتیو»، «دراکولا»، «ملکه گدایان»، «می خواهم زنده بمانم»، «سیاوش»، «گیسو»، «مردم عادی» و قبل از آن «قلب»، «ممنوعه»، «عاشقانه»، نهنگ آبی» «مانکن»، «ساخت ایران»، «رقص روی شیشه»، «هیولا» و … اگر به عقب برگردیم، «شهرزاد» و «قهوه تلخ» و «قلب یخی» که راه را هموار می کنند. اولین روزهای پخش سریال در شبکه نمایش خانگی.

همزمان؛ جوکر قلب بسیاری را به دست آورده است که فقط ساعت ها استراحت و خنده می خواهند. همان کاری که شب های مافیا به نوعی انجام داد.

همریفیق هم همین کار را کرد و البته پیشگو و شب آهنگی. مانند تاکوهای بی‌شماری که امروزه همزمان تولید و عرضه می‌شوند، به نظر می‌رسد هرکسی که می‌توان نامش را سلبریتی نامید، باید تاکوی خاص خود را داشته باشد. و البته سریال ها و فیلم های بی شمار خارجی روزانه که در یکی دو سال اخیر نقش بسزایی در شکل دادن به ذائقه مخاطب داشته اند.

در این میان لازم نیست در ورزش و فوتبال و این جور چیزها برنامه و مصاحبه زیاد انجام دهیم، حتی برای دقایقی مخاطب فضای مجازی را می گیرد و تماشا می کند.

  هنری کیسینجر؛ نگرانی 2022 در آستانه صدمین سالگرد

اینها تنها بخشی از مجموعه ها و برنامه هایی هستند که در یکی دو سال اخیر بالاخره روی پلتفرم های ویدئو کنفرانس راه اندازی شده اند. وقتی بخواهیم اسامی سریال های پخش شده در این مدت را مرور کنیم، به خود زحمت نیاورید پیشگویی را که اندازه آن مشخص می شود، فهرست کنید. ممکن نیست.

واقعا نمی تواند باشد. به جز یک، دو نام تکراری مانند “پایتخت” و “راهبه”. خ «و» بچه مهندس» که سابقه چندین سریال و چندین سال پخش و نمایش در ذهنشان دارد، نام جدیدی اختراع نخواهد کرد!

جایگزینی برای تلویزیون خصوصی

حدود 10 سال پیش علی معلم که در آن زمان در قید حیات بود و در آن زمان در قید حیات نبود، اولین کارشناس بود که گفت در ایران سریال های نمایش خانگی به نوعی جایگزین شبکه های خصوصی تلویزیون شده است.

این منتقد محترم و موثق با اشاره به اینکه «سریالی شدن شبکه سینمای خانگی به دلیل محرومیت کشور از شبکه های خصوصی تلویزیونی است»، خاطرنشان کرد: «سریالی شدن شبکه سینمای خانگی به دلیل محرومیت کشور از شبکه های خصوصی تلویزیونی است». وی گفت: مردم شبکه سینمای خانگی را جایگزینی برای شبکه های خصوصی تلویزیونی و البته راهی برای فراتر رفتن از تلویزیون می دانند که صرفاً برای یک سلیقه خاص برنامه تولید می کند.

به گفته علی معلم، «متاسفانه صداوسیما در سریال سازی سلیقه محدودی دارد که نمی تواند ذائقه مخاطب را برآورده کند. در این میان سریال های خانگی که ظاهر و ممیزی متفاوت دارند، فرصتی برای ارضای آن سلایق متفاوتی است که در هیچ جای دنیا دیده نمی شود.»

اکنون پس از گذشت حدود 10 سال، کار ویژه پلتفرم های ویدئو مارکتینگ آنلاین در فضای رسانه ای ایران بهتر و بیشتر شده است.

شبکه ای که شاید محصولات مختلف آن از نظر کیفی تفاوت چندانی با تولیدات تلویزیونی نداشته باشد، اما تنها به دلیل کمی بازتر بودن قوانین ممیزی و فاصله نسبی از انحصار گروه های فیلم و سریال، در سال های اخیر توانسته است ذائقه مخاطبان بیشتری را برآورده کند. و نه تنها به رقیب جدی تلویزیون تبدیل شد، بلکه در کنار تلویزیون حضور پررنگی نیز از خود به نمایش گذاشت.

  در نوبت سوم چه واکسنی را واکسینه کنیم؟

تا جایی که تلویزیون را وادار کرد تا با اخذ مجوزها و ممیزی محصولات شبکه سعی در مقابله با نفوذ روزافزون محصولات شبکه داشته باشد.

همه اینها، یعنی پلتفرم های بازاریابی ویدئویی آنلاین، در حال تبدیل شدن به رسانه واقعی هستند. رسانه های سرگرمی، چیزی شبیه نیم دایره تلویزیونی خصوصی که به طرز عجیبی – که تقریباً در دنیا بی سابقه است – نه تنها به تولید و پخش برنامه ها و سریال های مختلف می پردازند، بلکه در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور، مردم در این جریان و آنها مشارکت می کنند. متقاعد کردن به پرداخت هزینه برای تماشای برنامه ها. و اکنون که چنین رسانه هایی به رقیب قدرتمندی برای تلویزیون رایگان در کشور تبدیل شده اند. شاید بیشتر از طنز سرنوشت بتواند ضعف و ضعف تلویزیون دولتی را آشکار کند.

فرود به سمت بالا

شبکه نمایش خانگی البته از ابتدا چنین جایگاهی نداشت و زمانی عرصه سوتوکوری پر از چندین فیلم سانسور شده و البته چند فیلم ایرانی بود که باید خرید. عرصه به قدری ضعیف بود که سریال سازی برای شبکه منطقی به نظر نمی رسید و بیشتر خطر شکست را داشت تا موفقیت.

اوایل بارها این اتفاق افتاد و سریال هایی مثل «قلب یخی»، «ویلای من»، «احمق»، «کوچه مروارید» و 4 افتاد. حتی با ستاره های محبوب و حروف بزرگ مثل هدیه تهرانی و حمید فرهونژاد و مهران مدیری که پا به این وادی گذاشته بودند.

«شهرزاد» – بعد از «قهوه تلخ» – اما آن روند را تغییر داد و به یک داستان شکسته پایان داد. سریالی که نه تنها به ناامیدی های مخاطب عادت کرده، اغلب در میانه یک سریال دردناک به پایان می رسید که به سری سوم رسید و الگویی برای دیگر سازندگان سریال شد.

موفقیت شهرزاد فضای سریال سازی را تغییر داد و باعث شد شبکه سینمای خانگی حداقل در حوزه سریال سازی گوی سبقت را از صداوسیما بگیرد که اتفاق کوچکی نیست.

  طرز تهیه یک گیلاس خوشمزه انجمن ۲۴

اکنون مروری کوتاه بر سری پلتفرم‌های تحویل آنلاین آینده حاکی از آن است که در ماه‌های آینده، حداقل تسلط این پلت‌فرم‌ها بر فضای سریال‌سازی این سرزمین سنگین‌تر خواهد شد.

سریال «بازیگر» به کارگردانی نیما جاویدی و نوید محمدزاده در ماه های آینده یکی از کنجکاوترین و هیجان انگیزترین سریال های شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

سریال یاگی به کارگردانی محمد کارت و با بازی پارسا پیروزفر و طناز طباطبای دیگر سریالی خواهد بود که احتمالا در داخل کشور پرمخاطب خواهد بود. و البته «سوشون» به کارگردانی نرگس آبیار و بازی بهنوش طباطبایی (در حال حاضر) که بر اساس رمانی به همین نام از سیمین دانشور ساخته شده است، شاید به همین دلیل کنجکاو باشد.

شبکه زنان راز به کارگردانی افشین هاشمی و با بازی لیلا خاتمی، احمد مهرانفر، حمید فرهونژاد و سیامک انصاری برای دیگر جنبش های حقوق زنان یکی دیگر از سریال های جذاب شبکه نمایش خانگی در سال 1400 خواهد بود.

«آهوی من» ساخته مهرداد غفارزاده، پس از جنجالی که سازنده اش برای «همسایه ها» به راه انداخت، قطعاً باعث شد خیلی ها با کنجکاوی به آن نگاه کنند. و البته سریال سودا ساخته ایمان یزدی کارگردان با بازی علیرضا تالشی، محمدرضا علیمردانی، بهاره کیانافشار و سمیرا حسن پور. «بی گناه» به کارگردانی مهران احمدی و با بازی محسن کیایی، شبنم مقدمی، ماهور الوند و مسعود رایگان; «آمستردام» به کارگردانی مسعود کاراگزلو با بازی شهرام حقیقت دوست، مهدی سلطانی و هنگامه غازیانی. «عقرب عاشق» به کارگردانی حسین سهیلی زاده با بازی آرمند درویش، محمدرضا فروتن و سیاوش کیرابی. «ساخت ایران 3» به کارگردانی باخمن گودرزی با بازی امین حیایی و مجید صالحی; «نوبت لیلی» به کارگردانی روح اله حجازی با بازی مریلا زارعی، امین شعرباف، لاله مرزبان و پردیس احمدیه و البته «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت الله با بازی مهران مدیری، مهران گفاریان و مهران گفوریان قابل تبدیل شدن است. یک سریال تلویزیونی پلتفرم ها نوید رویدادهای هیجان انگیز را می دهند!

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید