دلایل تاخیر در تحویل لوازم خانگی

مدیر اجرایی یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی دلایل تاخیر چند ماهه تحویل لوازم خانگی به مشتریان در بازار را تشریح کرد.

دلایل تاخیر در تحویل لوازم خانگی

من گزارش میدم زمان خبریکارشناسان و فعالان اقتصادی مدت‌هاست هشدار می‌دهند که رویه‌ای که در صنعت لوازم خانگی ایجاد شده مشابه خودروسازی است. این صنعت همانگونه رفتار می کند که سال ها قبل صنعت خودرو بود و اکنون می بینیم که صنعت خودروی کشور اگرچه در دوران بلوغ خود به سر می برد اما همچنان از نظر حجم تولید، کیفیت و قیمت و مردم مشکلات ریشه ای دارد. از این صنعت محلی بسیار ناراضی هستند.

اکنون در صنعت لوازم خانگی به دلیل ممنوعیت واردات بدون رقابت و روند توسعه تولید می کنند. تولیدی که کیفیت آن کاهش یافته، خدمات پس از فروش ضعیف شده، تحویل کالا به مشتری با تاخیر چندین ماهه و استفاده از فناوری های جدید به فراموشی سپرده شده است. قطعا با ادامه این روند نمی توان روزهای درخشانی را برای صنعت لوازم خانگی متصور شد.

که این موضوع به موجی از تخلفات در این صنعت تبدیل شده است، یکی از تخلفاتی که اخیرا رخ داده تحویل کالا پس از 90 روز است. یعنی فروشگاه یا نمایندگی یک برند کالا را به مردم می فروشد و پس از 90 روز کاری کالا را تحویل می دهند و همچنین تاکید می کنند که در صورت تغییر قیمت، خریدار باید مابه التفاوت قیمت را پرداخت کند.

بر این اساس فروشندگان لوازم خانگی را به دو صورت می فروشند. یکی اینکه کالا را می فروشند و قبل از اینکه فاکتور را به مشتری بنویسند، اعلام می کنند که کالا با تاخیر تحویل و ارسال می شود، حالا اگر مشتری قبول کرد، فاکتور نوشته می شود.

اما نکته دیگر این است که برخی از فروشندگان با علم به اینکه کارخانه نمی تواند کالا را تحویل دهد، فروش خود را انجام می دهند و پس از چند روز که کالا به دست مشتری نمی رسد، فروشنده به خریدار از تاخیر در تحویل کالا اطلاع می دهد و در این مورد. در صورتی که مشتری چاره ای جز صبر کردن ندارد و بدتر از آن، خریدار در صورت عدم تمایل هیچ امکانی برای پس گرفتن پول خود ندارد، زیرا فروشنده می گوید پول به حساب کارخانه واریز شده و امکان پذیر نیست. پول را برگرداند

چنین اتفاقاتی کم نیست که خریداران لوازم خانگی که به دلیل ممنوعیت واردات نمی توانند به برندهای دیگر روی بیاورند، مجبور شوند تا اصلاح روال تعیین شده توسط نظارت دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان حفاظت و تعزیرات منتظر بمانند.

  کاهش شدید شاخص بورس / کارت بازار قرمز شد

تخلف از نمایندگی ها و مغازه ها

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تایید ماجرای تاخیر در تحویل برخی از محصولات لوازم خانگی، گفت: تاخیر در تحویل لوازم خانگی از فروشگاه های تولیدکنندگان لوازم خانگی اتفاق می افتد؛ این تاخیر در تحویل برخی محصولات لوازم خانگی است. وقتی مردم برای خرید اجناس به سندیکاها مراجعه می کنند، مجبور نیستند مدت زیادی منتظر بمانند و به محض درخواست کالای خود را تحویل بگیرند، اما در نمایندگی ها و مغازه هایی که متعلق به تولیدکنندگان است، چنین مشکلاتی پیش می آید و گاهی اوقات به مشتری گفته می شود که بعد از مدتی کالای او تحویل داده می شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده هیچ مغازه ای حق فروش کالایی که در انبار خود نیست را ندارد و این تخلف محسوب می شود، تصریح کرد: اگر مغازه یا مغازه ای چنین اقدامی را انجام دهد خریدار می تواند. شکایت کرد، از آنجایی که فعالیت مغازه و تاجر غیرقانونی است، مغازه یا نمایندگی موظف است کالایی را که در انبار دارد به مردم عرضه کند.

پازوکی ادامه داد: اما اگر فروشنده در قرارداد یا فاکتور این موضوع را برای خریدار مطرح کند و توافق حاصل شود، عملاً پیش فروش صورت گرفته و خلاف قانون نیست، اما باید دید که مغازه یا نمایندگی مجوز پیش فروش لوازم خانگی دارد یا خیر؟ اگر آنجا نباشد، آن را شکسته است.

در شهریور ماه مشکل حل خواهد شد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: خریدار باید زمان تحویل کالایی را که هزینه کرده است بداند، اگر مشتری از کمیت و کیفیت آن آگاهی نداشته باشد، فروش با چالش مواجه می شود. بر این اساس در صورتی که خریدار با چنین مشکلی مواجه شود و زمان تحویل لوازم خانگی در فاکتور قید نشده باشد، می تواند به سازمان صنعت، معدن و تجارت شکایت کند و اتحادیه لوازم خانگی سریعا به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. به او..

وی با تاکید بر اینکه چنین مواردی در اتحادیه های سطح شهر اتفاق نمی افتد و چنین مشکلی در نمایندگی ها و فروشگاه هایی که مستقیما با کارخانه های لوازم خانگی کار می کنند وجود دارد، تصریح کرد: به نظر می رسد تاخیر در تحویل خانه مشکل داشته باشد. لوازم خانگی از سپتامبر Solve به صورت ساید بای ساید که به سازندگان آن اضافه شده است.

  10 خودرو برتر بازار آمریکا با مدل 2022

عدم همراهی سازندگان با دولت

در گزارش های قبلی تخلفات تولیدکنندگان در عرضه کالا مطرح شده بود، گاهی اصناف از آن گلایه داشتند اما در این مرحله مردم سیل نارضایتی را نیز به آن اضافه کردند. در شرایطی که دولت سعی در جمع آوری لوازم خانگی قاچاق در بازار و کد شناسایی دارد تا فضا را برای تولیدکنندگان داخلی راحت تر کند، برخی از تولیدکنندگان به جای همکاری با دولت و رفع مشکلات خود با مردم رفتار می کنند. که باعث شده عده ای در داخل به کالاها بدبین شوند.

انحصاری رویه جدید لوازم خانگی

بابک نصیری یکی از فروشندگان لوازم خانگی در شرق تهران می باشد. او می گوید بیش از 16 ماه است که سازندگان لوازم خانگی یک یخچال و فریزر ساید بای ساید به او داده اند. این در حالی است که شرکت سازنده تا قبل از سال 1396 تمامی اجناس مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بهتر در اختیار اتحادیه ها قرار می داد، اما در حال حاضر واحد پخش لوازم خانگی از عرضه کالا به اتحادیه ها و تمامی کالاهای موجود در بازار پرهیز می کند. مغازه ها و نمایندگی ها داده می شود، به همین دلیل بسیاری از اصناف شروع به فروش لوازم خانگی کوچک کرده اند.

وی ادامه داد: برخی از توزیع کنندگان لوازم خانگی به ما می گویند که شما سفارش و پول را از مشتری می گیرید و سپس محصول تحویل می شود اما وقتی کالایی برای نمایش در فروشگاه وجود ندارد چگونه می توان آن را فروخت؟ به نظر می رسد سیاستی که تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی در پیش گرفته اند تنها به سمت انحصار می رود.

ما نمی خواهیم مردم را اذیت کنیم

مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی که گفته می شود با تاخیر چند ماهه کالا را به دست مشتریان می رساند، گفت: نمی خواهیم مردم را به دردسر بیندازیم، در این مرحله مجبوریم برخی از لوازم خانگی را با تاخیر تحویل دهیم زیرا تولید در حال انجام است. به دلیل کمبود مواد اولیه کاهش یافته است. این مشکل با تامین مواد اولیه به زودی حل می شود و بلافاصله کالا به دست مردم می رسد.

  پیش فروش محصولات سایپا از فردا 21 بهمن

وی ادامه داد: تاخیر در تحویل لوازم خانگی محدود به چند اقلام است و سایر اقلام در هنگام خرید به مشتری تحویل داده می شود.

اما آنچه از سوی فعالان بازار شنیده می شود این است که کالا با تاخیر چند ماهه به دست مشتریان رسیده و علیرغم وعده های مختلف هنوز این مشکل رفع نشده است. از سوی دیگر تاخیر در تحویل منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت این محصولات در بازار شد. افرادی که در گذشته این اجناس را دارند یا با کارخانه ارتباط خوبی دارند، لوازم خانگی کمیاب را با قیمت های بالاتری در بازار می فروشند.

تولید 18 میلیون دستگاه لوازم خانگی

پیش از این محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنایع عمومی گفته بود: امسال 18 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید می شود و در بهار امسال 15 درصد کاهش نرخ ارز، 10 درصد افزایش تقاضای داخلی و 10 درصد افزایش صادرات را شاهد هستیم. ثبت شده اند.

افزایش تولید لوازم خانگی باید بر اساس تقاضای مردم برای نوع محصولات باشد، زمانی که تقاضا برای یخچال فریزر بیشتر است باید تولید این محصول را نیز افزایش داد تا اینکه تولیدکننده تولید یخچال دوبل را افزایش دهد. فریزر و سایر محصولات و خریدار را مجبور به خرید همان کالا می کند.

اجبار برای مردم

گزارش های میدانی نشان می دهد که برخی از غرفه داران در پاسخ به درخواست مردم برای خرید در کنار هم، آنها را تشویق به خرید سایر کالاها می کنند و می گویند که تحویل کشور دیرتر است و قیمت در زمان تحویل محاسبه می شود (یعنی گران تر). ) بنابراین وقتی مشتری چنین صحبت هایی را از فروشندگان و نمایشگاه ها در مورد عرضه لوازم خانگی می شنود، ناگزیر خریدی انجام می دهد که مطابق میل او نیست.

در هر صورت با توجه به اینکه دولت به سمت آزادسازی واردات خودرو رفته و واردات از شهریورماه در حال انجام است، چنین راهکاری در حوزه لوازم خانگی نیز مورد نیاز است تا مردم بتوانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را در محیطی بهتر و در محل مناسبی خریداری کنند. قیمت های مناسب تر در شرایط فعلی تولیدکنندگان به دلیل منحصر به فرد بودن و انحصاری که ایجاد کرده اند، خواسته یا ناخواسته مردم را آزار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید