در مورد رژیم غذایی IBS چه می دانید؟

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری گوارشی است که اگر قابل درمان باشد و با رعایت نکات تغذیه ای علائم آن را کاهش دهد، زندگی را برای فرد ناخوشایند می کند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اختلالی است که با تغییرات چشمگیر در حرکات روده مشخص می شود. برخی افراد اسهال را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر یبوست دارند. درد و گرفتگی شکم می تواند فعالیت های روزانه را غیر قابل تحمل کند.

مداخله پزشکی در درمان IBS مهم است، اما آیا می دانستید که یک رژیم غذایی خاص می تواند علائم شما را بهبود بخشد؟ به رایج ترین رژیم های غذایی موجود برای کاهش علائم ناخوشایند و داشتن یک سبک زندگی سالم نگاهی بیندازید.

1 رژیم غذایی با فیبر بالا: فیبر به مدفوع شما اضافه می شود و به حرکت آن در روده کمک می کند. بزرگسالان باید 20 تا 35 گرم فیبر در روز مصرف کنند. اگرچه این ممکن است به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما موسسه ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی تخمین می زند که اکثر مردم فقط 5 تا 14 گرم در روز غذا می خورند. غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل مغذی هستند و به جلوگیری از یبوست کمک می کنند.

2. رژیم غذایی کم فیبر: در حالی که فیبر می تواند به برخی از افراد مبتلا به IBS کمک کند، افزایش مصرف فیبر می تواند علائم را در صورت نفخ شکم و اسهال مکرر بدتر کند.

قبل از حذف کامل فیبر از رژیم غذایی خود، روی منابع فیبر محلول مانند سیب، انواع توت ها، هویج و جو دوسر تمرکز کنید.

  در تعطیلات نوروز چند لیتر بنزین خوردیم؟

منابع رایج فیبر نامحلول عبارتند از غلات کامل، آجیل، گوجه فرنگی، کشمش، کلم بروکلی و کلم. همچنین می توانید داروهای اسهال را 30 دقیقه قبل از مصرف فیبر مصرف کنید تا اثر آنها کاهش یابد.

3. رژیم غذایی بدون گلوتن: گلوتن پروتئینی است که در غلات مانند نان و پاستا یافت می شود. این پروتئین می تواند به روده افرادی که به گلوتن حساس هستند آسیب برساند.

برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل یا عدم تحمل گلوتن IBS را تجربه می کنند. در چنین مواردی، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند علائم را کاهش دهد. می توانید جو، چاودار و گندم را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا مشکلات گوارشی شما در حال بهبود است یا خیر.

اگر به نان و ماکارونی حساس هستید باز هم امیدی برای شما وجود دارد. می توانید نسخه های بدون گلوتن محصولات مورد علاقه خود را در فروشگاه های مواد غذایی سالم و بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید.

4. رژیم حذف: رژیم غذایی حذفی بر اجتناب از برخی غذاها برای مدت طولانی تمرکز دارد تا ببیند آیا علائم IBS بهبود می یابد یا خیر.

بنیاد بین المللی اختلالات عملکردی (IFFGD) حذف این چهار مجرم رایج را توصیه می کند:

قهوه
شکلات
فیبر نامحلول
آجیل

با این حال، باید از هر غذایی که مشکوک هستید اجتناب کنید. یک غذا را به مدت 12 هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید. به هر گونه تفاوت در IBS توجه کنید و به سراغ غذای بعدی در لیست خود بروید.

 رژیم IBS

5. رژیم غذایی کم چرب: مصرف مزمن غذاهای پرچرب یکی از علل شناخته شده مشکلاتی مانند چاقی است. با این حال، به خصوص برای افراد مبتلا به IBS دشوار است زیرا علائم آنها بدتر می شود.

  50 میلیارد باکس آفیس انیمیشن ایرانی در روسیه

غذاهای پرچرب معمولاً فیبر کمی دارند که می تواند برای یبوست مرتبط با IBS دشوار باشد. گزارش شده است که غذاهای چرب مخصوصاً برای افراد مبتلا به IBS که با ترکیبی از یبوست و اسهال مشخص می شود مضر هستند.

خوردن یک رژیم غذایی کم چرب برای قلب مفید است و می تواند علائم بیماری روده را بهبود بخشد. مقاله رژیم غذایی کامل برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در بخش قبلی در مورد سلامت مرطوب می گوید که به جای مصرف غذاهای سرخ شده و چربی های حیوانی، به گوشت بدون چربی، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و محصولات لبنی تکیه کنید. روی چربی تمرکز کنید.

6. رژیم غذایی FODMAP FODMAP: پمپ های غذا کربوهیدرات هایی هستند که هضم آنها در روده بسیار دشوار است. از آنجایی که این کربوهیدرات ها آب بیشتری در روده دریافت می کنند، افراد مبتلا به IBS ممکن است پس از خوردن این غذاها گاز، نفخ و اسهال بیشتری را تجربه کنند. مصرف غذای FODMAP را به مدت شش تا هشت هفته محدود کنید، زیرا علائم ممکن است بهبود یابد.

توجه به این نکته ضروری است که همه کربوهیدرات ها FODMAP نیستند. برای بهترین نتیجه، باید غذاهای مناسب را حذف کنید.

غذاهایی که باید اجتناب کرد:
لاکتوز (شیر، بستنی، پنیر، ماست)
میوه های خاص (هلو، هندوانه، گلابی، انبه، سیب، آلو، شلیل)
لوبیا
شربت ذرت با محتوای فروکتوز بالا
شیرین کننده ها
نان، غلات و ماکارونی بر پایه گندم
پسته و بادام هندی
سبزیجات مخصوص (کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکلی، پیاز، کلم بروکسل، گل کلم، قارچ)

  نجات گنجشکی که در تیر برق گرفتار شده بود توسط آتش نشانان

به خاطر داشته باشید که در حالی که این رژیم برخی از میوه ها، آجیل ها، سبزیجات و محصولات لبنی را حذف می کند، اما همه مواد غذایی را از این دسته بندی ها حذف نمی کند.

اگر شیر می نوشید، شیر بدون لاکتوز یا جایگزین های دیگر مانند برنج یا شیر سویا را انتخاب کنید. قبل از شروع این رژیم با پزشک خود صحبت کنید تا از خوردن وعده های غذایی بیش از حد محدود اجتناب کنید.

بهترین رژیم غذایی و تغذیه سندرم روده تحریک پذیر

برخی از غذاها می توانند به IBS کمک کنند، اما همه آنها متفاوت هستند. قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید، علائم خود را بررسی کنید و با پزشک خود صحبت کنید. در نحوه واکنش بدنتان به یک رژیم غذایی خاص ثابت قدم باشید، زیرا ممکن است لازم باشد غذاهایی را که می خورید دوست داشته باشید.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، شما باید مقدار زیادی آب بنوشید، به طور منظم ورزش کنید و مصرف کافئین خود را کاهش دهید تا نظم و ترتیب را افزایش دهید و علائم IBS را به حداقل برسانید.

منبع: ایسکانیوز

دیدگاهتان را بنویسید