خودکفایی در تولید تایر در سال گذشته/سود صنعتی از تولید تایر کاهش یافته است

سال گذشته کشور در تولید تایر به خودکفایی رسید در حالی که سود صنعتی تولید تایر در سه ماه امسال به زیر ۷ درصد رسید.

خودکفایی در تولید تایر در سال گذشته/سود صنعتی از تولید تایر کاهش یافته است

من گزارش میدم وقت خوشدر سال گذشته 21.5 میلیون حلقه لاستیک تولید و 90 درصد نیاز داخلی تامین شد، بنابراین در لاستیک خودرو به خودکفایی کامل رسیده ایم.

ستوده عضو انجمن صنعت تایر ایران گفت: در سه ماهه امسال سود صنعتی تولید تایر به زیر 7 درصد رسیده است در حالی که سود صنعتی باید حداقل 18 درصد باشد. بانک ها برای تشویق تولید تسهیلات دادند اما سودی که از این تسهیلات در نظر گرفتند به جای 18 درصد 22 درصد بود و همین عامل باعث افزایش زیان تولیدکنندگان شد.

ستوده ادامه داد: برای تولید تایر قیمت گذاری منطقی را می پذیریم، اما قیمت گذاری اجباری ضرر دارد. انجمن صنفی تایرسازان خواستار افزایش 58 درصدی قیمت لاستیک شد اما وزارت ایمنی با افزایش 30 درصدی قیمت موافقت کرد. این افزایش قیمت در حالی بود که تورم 54 درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1400 قیمت مواد اولیه افزایش یافت اما قیمت نهایی افزایش پیدا نکرد و هر یک از کارخانه ها از جمله برز، تایر کویر، آرتاویل تایر و یزد تایر به جای سود زیان دادند و این زیان در بورس کدال ثبت شده است.

در ادامه محمدحسین زینلی، عضو انجمن صنعت تایر ایران نیز اذعان داشت: در سال های اخیر در تلاش بوده ایم تا در تولید انواع لاستیک و ماشین آلات به خودکفایی برسیم، اما وزارت ایمنی ارائه نداده است. همکاری لازم است و اکنون فقط در برخی تولیدات به خودکفایی رسیده ایم.

  شرکت بیمه دی با سازمان غذا و دارو تفاهم نامه همکاری امضا کرد/ تسهیل فرآیندهای دارویی در دستور کار قرار گرفت.

یکی از اعضای انجمن صنعت تایر ایران افزود: شرکت ها در سال گذشته صدها میلیارد تومان ضرر کردند و سودی نداشتند. برای رام سازی نیاز به حمایت وزارت ایمنی داریم، اکنون قیمت گذاری اجباری روی لاستیک اعمال کرده اند و همین عامل باعث افزایش زیان تولیدکنندگان شده است.

زینلی تصریح کرد: علاوه بر این صادرات لاستیک با چالش هایی همراه بود و صادرات را با مشکل مواجه کرد. اکنون در تولید لاستیک های سواری و سنگین دوضلعی به خودکفایی کامل رسیده ایم و مازاد تولید داریم.

میرزایی، عضو انجمن صنعت تایر ایران گفت: ما می‌خواهیم بورس کالا را برای همه محصولات تایر باز کنیم زیرا مواد اولیه را از بورس کالا خریداری می‌کنیم. فضای خوبی برای تولید تایر وجود ندارد، اگر دولت قیمت محصولات را افزایش دهد و فقط مواد اولیه را گران کند، زیان کارخانه ها افزایش می یابد و این ضرر در نهایت منجر به تعطیلی کارخانه ها می شود.

تامین 30 درصد از تقاضای بازار برای لاستیک کامیون های سنگین از سوی تولیدکنندگان

حمیدرضا عبدالملکی، عضو انجمن صنعت تایر ایران افزود: تولیدکنندگان داخلی 30 درصد تقاضای بازار تایر خودروهای سنگین را تامین می کنند. در زمینه لاستیک های سنگین به یک میلیون و 400 هزار حلقه نیاز داریم که نزدیک به 400 هزار حلقه آن در کشور تولید می شود.

عبدالمالکی ادامه داد: مهمترین چالش موضوع قیمت گذاری دستوری است که منجر به کاهش سود تولیدکنندگان شده است. به گفته فعالان صنفی تایر، در دهه 1400 وزارت صمت بدون مشورت با آن صنف، لاستیک ها را مشمول قیمت گذاری اجباری کرد.

  عکس / برف برای تعقیب و گریز پاییزی

لازم به ذکر است امسال تورم 77 درصدی قیمت مواد اولیه داشتیم اما وزارت بهداشت نرخ را 30 درصد افزایش نداد، پیشنهاد انجمن صنعت افزایش 70 درصدی بود اما این افزایش قیمت تصویب نشد. .

دیدگاهتان را بنویسید