خواص درمانی کنجد در 4000 سال

439791 471 خبر مرکزی

کنجد یکی از قدیمی ترین ادویه های شناخته شده است که قدمت آن به 1600 سال قبل از میلاد می رسد. روغن کنجد سخت سفت می شود.

کنجد در تمام طول سال موجود است و بسته به تنوع در رنگ های مختلف به خصوص سفید، زرد، سیاه و قرمز موجود است.

دانه‌های کنجد پهن و بیضی شکل، طعم مطبوع و مطبوعی به اکثر غذاهای آسیایی می‌دهند و یکی از اجزای اصلی تاهینی و مربای خوشمزه خاورمیانه یعنی حلوا هستند. تاهینی خمیری است که از دانه های کنجد آسیاب شده تهیه می شود.

کنجد یک منبع غذایی بسیار ارزشمند است. همچنین منبع بسیار خوبی از منگنز و عسل است. همچنین منبع ارزشمندی از کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1، روی و فیبر غذایی است.

خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد 14 درصد کلسیم مورد نیاز خانم ها را تامین می کند و اگر به بلندکردن ناخن عادت داشته باشند، کنجد باعث تقویت ناخن ها می شود و هیچ ترک و شکنندگی در این اندام نشان نمی دهد که بخشی از زیبایی انگشتان دست است.

علاوه بر این، مصرف ۲ قاشق غذاخوری از آن، رساندن ۵ میلی گرم روی را در بدن به ویژه پوست، مو و ناخن ها تسهیل می کند.

حتما می دانید که کنجد چربی زیادی دارد اما یک چربی گیاهی و چند لایه است. این روغن حاوی اسیدهای چرب ضروری است که جزء کلیدی در ساختار پوست محسوب می شود و در صورت عدم کمبود این مواد مغذی، پوست کاملاً یکدست، نرم و لطیف به نظر می رسد.

جالب است بدانید وجود این چربی ها در صورت مصرف همراه با منبع پروتئینی (کنجد دارای پروتئین قابل توجهی در کنار چربی است)، موهای آسیب دیده را ترمیم کرده و از خشکی بیش از حد این اندام جلوگیری می کند و برای افرادی که سال ها هستند راحت می شود. .از خشکی مو رنج می برند و همیشه از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشک می ترسند.

  نتایج تکان دهنده برای دانشمندان؛ آیا افراد دارای اضافه وزن در معرض خطر آلزایمر هستند یا افراد ضعیف؟

امروزه از روغن کنجد به ویژه کنجد سیاه در تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی به ویژه محصولاتی که برای رفع خشکی تجویز می شوند استفاده می شود. معمولا از این روغن در ترکیب با انواع کرم ها، ماسک ها و شامپوهای ترمیم کننده استفاده می شود تا خواص درمانی آنها چند برابر شود.

چه چیزی باعث فیبر غذایی در کنجد می شود؟

کاهش کلسترول خون در انسان
محافظت از سلول های کبد در برابر آسیب اکسیداتیو
پیشگیری از فشار خون بالا در مطالعات آزمایشگاهی حیوانات
افزایش ذخیره ویتامین E در حیوانات

مواد معدنی مفید در کنجد

کنجد منبع عالی مس، کلسیم، منیزیم و روی است. تنها یک چهارم آن می تواند 70.4 درصد مس، 31.6 درصد منیزیم و 35.1 درصد کلسیم مورد نیاز روزانه را تامین کند.

روی: سلامت استخوان ها را حفظ می کند

با توجه به تأثیر روی بر تراکم استخوان، به مردان مسن توصیه می شود که به طور منظم غذاهای غنی از روی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

آکنه را کاهش می دهد.

از نازک شدن موها جلوگیری می کند و از ریزش مو به خصوص در خانم ها جلوگیری می کند.

علاوه بر این به دلیل ترکیب این ماده مغذی با ویتامین E، این اثرات چندین برابر می شود و می توان از خواص ضد چروک و سفید کنندگی این ویتامین استفاده کرد.

مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نقش مهمی در کاهش درد و التهاب آرتریت روماتوئید دارد.

علاوه بر این، در فعالیت آنزیمی که برای اتصال کلاژن و الاستین لازم است، موثر است. کلاژن و الاستین برای ساختار، استحکام و قابلیت ارتجاعی عروق خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

  آیا اینترنت گران می شود؟!

همانطور که گفته شد، کنجد منبع خوبی از منیزیم است.

اثرات مفید منیزیم به شرح زیر است

کاهش اسپاسم راه هوایی در آسم
کاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا یک عامل خطر برای حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت است).
پیشگیری از اسپاسم نوعی رگ خونی است که در حملات میگرنی نقش دارد.
ایجاد خواب طبیعی در زنان مبتلا به عوارض یائسگی.
کلسیم: پیشگیری از سرطان روده، پوکی استخوان و میگرن

کلسیم یک ماده معدنی مهم است که در کنجد یافت می شود. مطالعات اخیر نقش موثر کلسیم را در موارد زیر نشان داده است:

محافظت از سلول های روده در برابر مواد شیمیایی سرطان زا
جلوگیری از از دست دادن توده استخوانی که در دوران یائسگی یا بیماری های خاصی مانند روماتیسم مفصلی رخ می دهد.

پیشگیری از سردردهای میگرنی

اگرچه تصور می شود پوکی استخوان اغلب زنان مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، حقیقت این است که مردان مسن نیز بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند.

حدود 30 درصد از شکستگی های لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر هشت مرد بالای 50 سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شود.

مطالعه ای بر روی 396 مرد 45 تا 99 ساله نشان داد که ارتباط واضحی بین مصرف کم روی و کمبود مواد معدنی در ایجاد پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات وجود دارد.

فیتواسترول ها: کلسترول خون را کاهش می دهد

فیتواسترول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختار شیمیایی مشابه کلسترول دارند. دریافت مقدار مناسب فیتواسترول ها باعث کاهش کلسترول خون، تقویت پاسخ ایمنی و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

  کارت بانکی خود را به خانه ببرید

امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها از سویا، ذرت و سایر گیاهان استخراج می شود و به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

گزارش های فیتواسترول در گیاهان نشان می دهد که کنجد یکی از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول است. در هر 100 گرم کنجد 400 تا 413 میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

مقدار فیتواسترول موجود در پسته و تخمه آفتابگردان از 270 تا 289 میلی گرم متغیر است و مقدار آن در تخم کدو 265 میلی گرم در 100 گرم است.

برای داشتن ارزش غذایی کنجد، باید از این ماده مغذی به عنوان یکی از اجزای مهم ادویه ها و طعم دهنده ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر می خواهید کنجد خام را بیش از یک سال ذخیره کنید، باید آن را در ظرف شیشه ای خشک درب دار و به دور از هرگونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نگهداری کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هیچ توصیه یا عادتی را بیهوده تکرار نکنید، حتی اگر متخصصان آن را مهم می دانند.

منبع: ایسکانیوز

دیدگاهتان را بنویسید