خواب زیاد؛ مرگ نزدیک است؟!

خواب فرآیندی است که در آن بدن به آرامش نسبی می‌رسد، متابولیسم را افزایش می‌دهد و فرآیند جوان‌سازی سیستم‌های بدن مانند سیستم ایمنی، اسکلتی، عضلانی و عصبی را تشدید می‌کند. میزان خوابی که هر فرد در سنین مختلف دارد متفاوت است و ساعت بیولوژیکی بدن با افزایش سن تغییر می کند.

اما گاهی اوقات زمان خواب انسان به حدی افزایش می یابد که روز و شب به خواب اختصاص می یابد و فرد عملاً قادر به انجام کارهای مفید نیست.

در افراد میانسال، میانگین زمان خواب حدود 7 ساعت در شب است. به طور کلی نوزادان تا 2 ماه بین 12 تا 18 ساعت در روز، نوزادان 2 تا 11 ماهه بین 14 تا 15 ساعت، نوزادان یک تا سه سال از 12 تا 14 ساعت، کودکان 3 تا 5 سال از 11 تا 13 ساعت، کودکان 5 تا 10 سال به 10 تا 11 ساعت، نوجوانان 10 تا 18 سال از 8 تا 9 ساعت و بزرگسالان بالای 18 سال به 7 تا 9 ساعت نیاز دارند.

بهترین کیفیت خواب زمانی حاصل می شود که بدن برای 6 ساعت خواب به کمترین دمای خود نزدیک شود و میزان “ملاتونین” آزاد شده پس از 4 ساعت خواب به حداکثر خود برسد. در واقع کیفیت خواب به الگوهای رفتاری بستگی دارد.

ساعات بیداری متناسب با نیازهای بدن است و در نهایت فعالیت های روزانه و مصرف غذا به بدن کمک می کند تا ساعت درونی خود را تنظیم کند. خواب‌آلودگی که معمولاً در اواسط روز و بعد از غذا رخ می‌دهد، یک جریان ثابت نیست.

مقداری فعالیت بدنی سبک می تواند این خواب آلودگی را از بین ببرد و از اختلالات خواب در شب جلوگیری کند. چرت روزانه نباید بیش از 20 دقیقه طول بکشد و فقط برای جبران کمبود خواب شبانه است.

  ورودی دلار به کانال 28 هزار تن است

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در طول روز ساعت‌های طولانی می‌خوابند ممکن است به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مبتلا باشند یا در معرض خطر مرگ بسیار بیشتری قرار بگیرند.

مطالعات نشان می دهد که افسردگی و شرایط نامطلوب اجتماعی-اقتصادی ارتباط تنگاتنگی با خواب زیاد دارد و تأثیر منفی بر سلامت جسم و روح دارد. به عنوان مثال، افرادی که ثروتمند نیستند، دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی دارند که این امر آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند مشکلات قلبی قرار می دهد که در نهایت منجر به خواب زیاد می شود.

یکی از دلایل اصلی خوابیدن، نخوابیدن به خواب عمیق است زیرا چنین افرادی خوب نمی خوابند.

چنین افرادی می توانند ساعت های زیادی در روز بخوابند، اما این باعث می شود بعد از بیدار شدن از خواب احساس خستگی و بی حوصلگی کنند. «آپنه» یا وقفه در خواب یکی از علل خستگی در طول روز است.

آپنه خواب یک اختلال تنفسی است که در آن فرد در حین خواب نفس خود را متوقف یا قطع می کند، بنابراین برای چند لحظه نفس خود را متوقف می کند. این گونه افراد معمولاً شب ها خوب نمی خوابند و در روز بی حوصله هستند.

وسط خواب یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل برای داشتن یک خواب خوب شبانه است. پزشکان و متخصصان معمولاً به شما توصیه می کنند که از قرار دادن تلویزیون و کامپیوتر در اتاق خواب خودداری کنید، زیرا اتاق خواب باید فقط برای خواب استفاده شود و وجود هرگونه وسیله سمعی و بصری در هنگام خواب می تواند آرامش را از انسان سلب کند. در چنین مواقعی فرد در تمام طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کند.

  فال حافظ 20 خرداد 1401

یکی از مهم ترین مشکلاتی که باعث خواب آلودگی در طول روز می شود، مراقبت از نوزاد و نوزاد در شب توسط والدین است. والدینی که نوزادان خردسال دارند همیشه در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند.

افسردگی یکی دیگر از دلایل کم خوابی است. وقتی فردی هنوز خواب خوبی دارد و می خواهد بخوابد، این می تواند نشانه افسردگی باشد. علائم افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برخی افراد با خواب زیاد آن را نشان می دهند. در واقع خواب فرآیند رهایی از اضطراب ذهنی است.

حمله خواب یا میل شدید و غیرقابل کنترل به خواب اختلالی است که بخشی از مغز مسئول خواب و بیداری را تحت تأثیر قرار می دهد. این افراد اغلب در طول روز دچار خواب آلودگی شدید می شوند و نمی توانند بیدار بمانند و اغلب دچار آپنه خواب می شوند.

آنها معمولا نمی توانند تفاوت بین بیدار شدن و خوابیدن را تشخیص دهند. محققان بر این باورند که آپنه خواب یک بیماری ارثی است که می تواند سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این افراد پس از بیدار شدن از چند دقیقه تا حدود یک ساعت خواب همچنان احساس خواب آلودگی می کنند.

مطالعات نشان می دهد که کمبود پروتئینی به نام هیپوکرتین، یک انتقال دهنده عصبی، باعث خواب آلودگی می شود.

مصرف برخی داروهای تجویزی نیز می تواند باعث پرخوابی در انسان شود. گاهی اوقات سوء مصرف مواد مخدر، الکل و حتی کافئین می تواند نیاز به خواب را تشدید کند. از طرفی غذاهای ناسالم و تنقلات مقوی نیز باعث افزایش خواب آلودگی می شوند.

  اینفوگرافیک/ 5 علامت هشدار دهنده نارسایی کبد

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید