خطر خفه کردن احساسات

446678 171 خبر مرکزی

فرادید| بسیاری از ما وقتی صحبت از نقاشی برای خودمان می شود، نگرش آرامی داریم، اما این رویکرد همیشه مطمئن ترین انتخاب نیست زیرا به ما اجازه نمی دهد در مورد نیازهای خود صحبت کنیم و با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش فراد؛ سرکوب احساسات می تواند در طول زمان به روش های غیرمنتظره ای به سلامت روحی و جسمی ما آسیب برساند.

چرا تمایل داریم احساسات خود را سرکوب کنیم؟

سناریوهای زیادی وجود دارد که نیاز به سرکوب احساسات را ایجاد می کند. مثلاً به خود می گوییم: «اجازه دهید امروز به خوبی و خوشی تمام شود. – بعداً روی احساساتم تمرکز خواهم کرد. ما برای احساسات خود ارزشی قائل نیستیم و سعی نمی کنیم احساسات واقعی خود را پنهان کنیم تا در تماس باشیم. در نهایت، ما احساسات خود را به یک دلیل کلیدی سرکوب می کنیم: زیرا به نظر آسان تر و ایمن تر است.

«دلایلی که گاهی اوقات یا شاید بیشتر اوقات احساسات خود را سرکوب می کنیم ممکن است متفاوت باشد، اما به نظر می رسد ریشه همه این دلایل ترس از آسیب پذیری باشد. به دلیل این ترس، ما به ترتیبات حفظ خود عاطفی واکنش نشان می دهیم. سرکوب احساسات یک احساس کاذب از امنیت عاطفی ایجاد می کند. دکتر کالین مولن، روانشناس

به گفته دکتر مولن، برخی از مردم یاد می گیرند که ابراز احساسات در سنین بالا بی خطر نیست. این باور در دوران کودکی افراد می تواند به اشکال مختلف شکل بگیرد. والدین یک فرد ممکن است در کودکی احساسات او را بی اهمیت و کوچک می دانستند، از بیان احساسات خود می ترسیدند یا آنقدر مضطرب بودند که اگر فرزندشان نیازها یا احساسات خود را بیان می کرد، پاسخ مناسبی به آنها نمی دادند.

  هر آنچه که باید در مورد شانه یخ زده بدانید

به گفته دکتر مولن: «در آینده، این کودکان به بزرگسالانی تبدیل خواهند شد که از نظر عاطفی خفقان (یا افسرده) هستند. سرکوب یا اجتناب از ابراز احساسات در نهایت منجر به ترس از شنیدن “نه”، طرد یا قضاوت منفی می شود.

چرا سرکوب احساسات معمولاً اثر معکوس دارد؟

سرکوب کردن احساسات ممکن است در کوتاه مدت ایده خوبی به نظر برسد، اما تاثیر معکوس بر ما دارد به شرح زیر:

این برای سلامت روان ما مضر است: نادیده گرفتن مکرر احساسات در نهایت به عزت نفس ما آسیب می رساند. با گذشت زمان، این احساس رو به رشد است که هیچ کس به نیازها و خواسته های ما علاقه مند نیست و اعتقادات ما برای کسی بی ربط است. احساس استرس، افسردگی یا اضطراب می تواند به این مشکل کمک کند.

سلامت جسمانی ما را تهدید می کند: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سرکوب احساسات می تواند منجر به استرس فیزیکی برای بدن شود. استرس روی بدن خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. پیامدهای دیگر ممکن است شامل مشکلات حافظه باشد. دکتر مولن

مشکلات در روابط اجتماعی ما: توانمندسازی روابط اجتماعی برای سلامت کلی ما حیاتی است. از آنجایی که ما موجوداتی اجتماعی هستیم، اگر احساسات خود را به اندازه کافی ابراز نکنیم، روابط ما نمی تواند رشد قابل توجهی داشته باشد.

«ارتباط بین مردم می تواند به تعادل سیستم عصبی ما کمک کند و افق دید ما را گسترش دهد و از گرفتار شدن در دام ترس و باورهای غلط جلوگیری کند. از همه مهمتر، چگونه باید دیده شوید و شناخته شوید در حالی که صادق نیستید؟ شاری فوس می گوید: «و اگر معروف هستی، چگونه می توان به خاطر واقعیت خود دوست داشت؟»

  نمایی از بورس اوراق بهادار در سال 1400

علائم سرکوب عاطفی

به نظر می رسد بقیه متوجه نمی شوند.
از زمانی که با دیگران وقت گذرانده اید، به آنچه می خواستید نرسیده اید.
همچنین معمولاً علائم فیزیکی مانند ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی، سردرد، تپش قلب و تنش را تجربه خواهید کرد.
شما احساس خشم و ناامیدی فزاینده ای نسبت به دنیا و مردم دارید.
نسبت به دیگران احساس نارضایتی خواهید کرد.

علائم دیگر عبارتند از:

علائمی که نشان می دهد یک فرد در حال سرکوب احساسات خود است را می توان با کلمات انتخابی، لحن و زبان بدن او تشخیص داد. برخی افراد ناخودآگاه بدن خود را به سمت داخل خم می کنند، دست های خود را به هم می بندند، دست ها یا پاهای خود را تکان می دهند، سریع نگاه می کنند یا سر خود را تکان می دهند. به سوالات ساده مثل خودتان پاسخ دهید؟ شاری فوس: «من پاسخی برای تلاش برای تغییر موضوع، پایان دادن به گفتگو یا حتی خروج از اتاق نمی‌دانم!»

چگونه می توانیم احساسات خود را بهتر بیان کنیم؟

ابراز احساسات همیشه طبیعی نیست، اما برای احترام به خود نیازمند تمرین و تعهد است. با گذشت زمان، ما می توانیم مهارت های مورد نیاز برای پردازش و بیان احساسات خود را توسعه دهیم.

“یکی از بهترین راه ها برای ابراز احساسات، بیان عقیده است.” دکتر مولن

پیشنهاد دکتر مولن ساده به نظر می رسد، اما نیاز به تمرین دارد. گام های کوچک بردارید و روی نکات مثبت تمرکز کنید، برای مثال:

وقتی دیشب شام خوردم واقعاً احساس دوست داشتن کردم.
امیدوارم بتوانید در پروژه من در روز شنبه به من کمک کنید.
می‌خواهم مطمئن شوم که من از کجا آمده‌ام.
وقتی با هم چنین کارهایی را انجام می دهیم احساس خوشحالی می کنم.

  خبر خوش برای بازنشستگان؛ افزایش حقوق ۵۷ درصدی؟!

نمونه هایی از نحوه بیان احساسات خنثی یا ناامید کننده:

بعضی وقتا حس میکنم اصلا به حرفام گوش نمیدی
از اینکه شنبه نتونستی کمکم کنی واقعا ناراحت شدم.
وقتی یادت رفت ناراحت شدم
من ناامید هستم که باید دوباره این موضوع را مطرح کنم.

نتیجه

تمایل به سرکوب احساسات یک عادت دیرینه است که در طول زمان ایجاد می شود. شکستن این چرخه و شروع به ابراز احساسات به دیگران نیازمند تلاش واقعی است. تمرین احساسات ممکن است دلهره آور، خطرناک یا دشوار به نظر برسد، اما تسلیم نشوید، پاداشی که دریافت می کنید ارزش تلاش را دارد.

منبع: verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید