حذف «هجوم» با بازی گلشیفتک فراهانی از «VOD»; دلیل ش چیه؟!

با شیوع ویروس کرونا، صنعت سینما نیز با بحران بینندگان مواجه شده است. بسته بودن فضای سینما و ترس از آلودگی باعث شد مخاطب برای حفظ جان خود به سینما برود که منطقی هم به نظر می رسد. با توجه به معرفی سریع فناوری های جایگزین، موضوع غربالگری اینترنتی غربالگری را تغییر داده است.

شبکه‌های سینمای خانگی یا VOD (مخفف ویدیوی درخواستی به معنای ویدیوی درخواستی) چندین سال است که در بلغارستان فعال هستند. معروف ترین آنها نماوا از سال 1392، فیلیمو از سال 1393 و اخیراً نت فیلم هستند.

مردم با خرید اشتراک می توانند فیلم ها و سریال های داخلی و خارجی (با دوبله یا زیرنویس فارسی) را به صورت آنلاین تماشا کنند. علیرغم نیاز به پرداخت هزینه و البته ممیزی، این سایت ها مورد پسند مردم داخلی قرار گرفتند، هرچند موضوع خرید حق چاپ آثار خارجی نامشخص است.

چند هفته پیش سریال تهاجم

(تهاجم) محصول 2021 اپل تی وی پلاس که مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفت، بدون توضیح توسط نماوا و فیلیمو حذف شد. از آنجایی که گلشیفته فراهانی در این سریال به ایفای نقش پرداخته، می توان حدس زد که دلیل آن نیز همین بوده است. سپس در 28 آذرماه، خبرگزاری ایسنا با انتشار بیانیه‌ای از سازمان یکپارچه تنظیم مقررات سمعی و بصری (ساترا) نوشت:

همانطور که قبلا ذکر شد حوزه مسئولیت ساترا راهکارهای تخصصی و رسانه ای است و در مورد صلاحیت افراد اظهار نظر نمی کند.

نظر نهادهای رسمی نظارت و تحقیق و تفحص کشور در مورد صلاحیت فعالیت اشخاص خاص و محدودیت در نمایش آثار و محصولات منسوب به آنها برای کلیه دستگاه ها از جمله ساترا الزامی است. به طور غیرمستقیم سوال حضور گلشیفتک فراهانی در این ارتباط چندان روشن نیست.

  مزایای مدیریت زمان را از دست ندهید!

در گذشته به دلیل رفتار غیرعادی یا جهت گیری سیاسی یکی از عوامل، سابقه فیلم یا سریالی وجود داشته است (اثر محسن محملباف دیگر نمایش داده نمی شود، هر چند این فیلمی مانند «توبه» با جنبه مذهبی است. بیشتر مساجد در دهه 1960 دیگر اجازه پخش در رسانه ها را ندارند.

در این موارد، حذف نمایش یا صفحه نمایش چقدر منطقی است؟ نکته اول حق سایر عوامل است; فیلمی با قیمت بالایی تولید می شود، آیا به دلیل رفتار بازیگر (حتی بعد از سال ها فیلمبرداری) می توان آن را توقیف کرد؟

در این صورت تولیدکننده و سرمایه گذار بدون ارتکاب هیچ گناهی متحمل ضررهای مالی زیادی می شوند. اصل فردیت مجازات ایجاب می کند که هر فردی فقط مسئول گفتار و رفتار خود باشد و هیچ کس به خاطر گناه دیگری مجازات نشود. آیا در مجموع بازیگران سریال های خارجی که هر شب از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود، قوانین، عرف، شرع و اخلاقی که ما اتخاذ می کنیم رعایت نمی کنند؟

به عنوان مثال، فیلم های «الیور توئیست» و «محله چین» ساخته رومن پولانسکی، بازیگر و کارگردان فرانسوی که سال ها به دلیل تجاوز جنسی تحت تعقیب بود، چندین بار از تلویزیون ملی پخش شده است.

نکته دوم یک سقف و دو هوا برای تصمیم گیری است. نماوا و فیلیمو هنوز فیلم‌هایی مثل گلابی، ماهی عاشق می‌شوند، به نام پدر و برای الی… دارند، حتی تمام قسمت‌های سریال تهاجم را می‌توان در «آپارات» دید. سایت! چرا این محدودیت ها فقط برای برخی سایت ها وجود دارد؟

  علائم کم خونی در مردان چیست؟

و نکته آخر عدم شفافیت برای اپراتور و مخاطب است. ایجاد سازمان گسترده و دیرینه ساترا به عنوان یک نهاد رادیویی و تلویزیونی و گسترش تدریجی نظارت آن بر سایر بسترها، باعث تحمیل سلایق بسته به انواع پخش صوتی و تصویری شد که منجر به دلزدگی مخاطبان شد.نتفلیکس و شبکه های ماهواره ای

انتظار می رفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه فعالیت خود، شبکه خانگی خود محافظت کند و از نظارت ساترا بر منطقه جلوگیری کند.

اگر سریال باید با استانداردهای مشابه اپراتور تلویزیون ملی پخش شود، واقعاً چرا VOD ایجاد می شود؟ محدود کردن فضای فرهنگی/رسانه‌ای با تایید روزانه نهادهایی مانند سترا، شورای عالی فضای مجازی، «دستگاه‌های تحقیق» و …. برخلاف اصل 24 (اصل آزادی بیان) و 25 (منع سانسور) قانون اساسی و با هدایت مردم به سمت رسانه ها است و غیرقابل کنترل عواقبی جز تخلف عمدی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید