جای سوزن انداختن در مترو و اتوبوس نیست!

حمیده امینی فرد| ساعات حضور در طرح ترافیک از روز گذشته در تهران افزایش یافته است. شهروندان با یک ساعت کاهش در صبح (7:30) و یک ساعت افزایش در بعدازظهر (17) به روزهای اوج ترافیک تهران بازگشتند.

این زمان با بازگشایی مراکز آموزشی مجددا افزایش می یابد و صبح ها از ساعت 7:30 به 6:30 و بعد از ظهر از 17 به 18 تغییر می کند. بازگشت این طرح به گذشته با توجه به افزایش ترافیک و تراکم ترافیک در یک ماه اخیر از سوی مسئولان شهری و پلیس آگاهی اعلام شد.

واکسیناسیون ۷۸ درصد شهروندان تهرانی (دوز اول) و بازگشت تردد به داخل شهر یکی از دلایل افزایش ترافیک هفته های اخیر در تهران است.

اگرچه در اوایل صبح دیروز وضعیت ترافیکی تهران در برخی از بزرگراه ها سخت بود، اما در اواسط بعد از ظهر به تدریج از ازدحام کاسته شد و بعد از ظهر در ساعت شلوغی شهروندان دوباره در دام ترافیک شلوغ بعدازظهر گرفتار شدند. 7 به تدریج آرام شد. دیروز اولین تکانه های رفت و آمد شهروندان بر حمل و نقل عمومی تاثیر گذاشت.

تعداد مسافران مترو را یک و نیم افزایش دهید

مترو تهران صبح دوشنبه 5 درصد و در عصر نسبت به یکشنبه 10 درصد افزایش داشت.

اگرچه بیشتر شکایات شهروندان مربوط به بسته بودن جاده ها و ترافیک سنگین بود، اما تعداد مسافران مترو به یک میلیون و 800 هزار نفر (با افزایش 20 هزار نفری از شنبه تا یکشنبه) نشان داد که وضعیت حمل و نقل عمومی نیز از افزایش ترافیک در امان نیست. با چالش افزایش ترافیک مسافران در خطوط مترو روبرو شوید.

  افزایش فراوانی omicron در کشور; مدارس تعطیل نمی شوند؟!

علی عبدالاپور، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایران با بیان اینکه ارزیابی رفتار مسافران در دوران کرونا با سال های گذشته متفاوت بود، گفت: نمی توانیم تحلیل قطعی در این زمینه ارائه کنیم، اما آمادگی داریم تعداد مسافران را 20 به 20 افزایش دهیم. 25% “ما برای این تعداد آماده شده ایم.”

وی گفت: خوشبختانه اجرای این طرح با استقبال مردم مواجه شد و بسیاری از مردم دوز دوم را در ایستگاه ها تزریق کردند که منجر به افزایش تعداد مسافران در دو هفته شد.

پیش از این تعداد مسافران حدود 600 تا 700 هزار نفر بود و گفت: در ساعات پیک سال های گذشته که با تغییر برنامه ترافیکی و افزایش قیمت بنزین همراه بود، شاهد افزایش 20 تا 25 درصدی مسافران بودیم. . ما در روزهای اولیه بودیم، بنابراین بر اساس آن می‌توانیم به شما بگوییم که تغییر بزرگی در آینده رخ خواهد داد.»

اجرای طرح حرکت در پایتخت بیش از 4 دهه سابقه دارد که البته در طول این سال ها در 19 مرحله تغییر کرد و در سال 84 با آمدن طرح دوگانه و واحد وارد فاز گسترده تری شد. یا سهمیه 20 روزه فصلی است.

با این حال اجرای این طرح همچنان با موافقان و مخالفانی مواجه است. برخی تاکید دارند که این طرح غیر از درآمدزایی برای شهرداری هیچ ملکی ندارد و البته مسئولان شهرداری هم در تمام لحظات پاسخ داده اند که درآمدهای کلانی از اجرای طرح ندارند.

 مترو

تغییر زمان طرح ترافیک حدود 15 درصد موثر است

اما سردار هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: تغییر ساعت طرح ترافیک 10 تا 15 درصد در رفع معضل ترافیک موثر است و این طرح تاثیری در زنجیره ترافیک تهران نخواهد داشت. او می گوید:

  اس ام اس و پیام تبریک وکیل

وی افزود: واقعیت این است که زیرساخت‌های تهران ظرفیت این حجم خودرو را ندارد و این در حالی است که واردات خودرو در طول سال در حال افزایش است و سالانه یک میلیون و نیم دستگاه خودرو اعم از موتورسیکلت و خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود. . اما خروجی خودروهای فرسوده نداریم و اگر اسقاط شود بسیار کم است. البته ما با طرح وزارت صمت برای افزایش تولید مخالف نیستیم، اما اسقاط خودروهای فرسوده باید در اولویت باشد».

طرح ترافیک طی تقریبا دو سالی که از ورود کرونا می گذرد فراز و نشیب های زیادی داشته است. از تعطیلی موقت پروژه تا کاهش ساعات کاری به دلیل دورکاری و تعطیلی مراکز آموزشی … اکنون به نظر می رسد با بازگشت شهرها به زندگی عادی با وجود همه هشدارها و خطرات موج ششم، یک از راه حل های کلیدی

اختلال در ترافیک به ویژه در ساعات عصر به دلیل کاهش طول روز و همچنین اعمال محدودیت در شب که منجر به کاهش ساعت رانندگی شد، علاوه بر ترافیک باعث آلودگی هوا نیز شد. بنابراین با تداوم شرایط هواشناسی و عدم وزش بادهای موثر، همزمان با افزایش ترافیک عصر، غلظت ذرات معلق افزایش یافته و وضعیت نابسامانی برای گروه های حساس در مناطق پرتردد ایجاد می شود.

یعقوب آزاددل، مدیر توسعه و آموزش سیستم های حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با دفاع از اجرای طرح ترافیک و افزایش ساعات آن به «ایران» می گوید: تجربه نشان می دهد که با کاهش ساعات طرح، محدودیت های ترافیکی در ترافیک اضافه شده در معابر.

  کشف 50 هزار تن گندم ذخیره شده در اصفهان

اگرچه زمانی محدودیت‌ها برای جلوگیری از ازدحام و خطر همه‌گیری ویروس کرونا و به دنبال آن افزایش استفاده از خودروهای شخصی برداشته شد، اما در برخی کشورها محدودیت‌ها حتی افزایش یافته است و مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه و عابران پیاده کرده است.

البته وضعیت تهران با برخی شهرها قابل مقایسه نیست، اما این احتمال وجود دارد که شهروندان حداقل برای مسافت های کوتاه از خودرو استفاده نکنند. من با اجرای این طرح موافقم چون اگر نبود راه بندان بیشتر می شد و منطقی بود ساعت ها اجرای طرح حتی زودتر به گذشته برگردد.

علاوه بر مترو، تغییر زمان بندی جدول زمانی تاثیر مستقیمی بر شبکه اتوبوسرانی دارد. اگرچه تا دو روز آینده می توان تعداد مسافران را شمارش کرد، اما مشاهدات میدانی ما نشان می دهد دیروز برخی از خطوط و به ویژه تمامی خطوط تندرو شهر با افزایش مسافر مواجه شدند.

تعداد مسافران اتوبوس در ماه های اخیر به حدود 600 هزار نفر رسیده است که قطعا طی چند روز آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت، البته بزرگترین نگرانی شروع سفرهای آموزشی است.

دیدگاهتان را بنویسید