جادوی غلغلک دادن؛ خطری جدی برای رقبای آمریکایی

423106 515 خبر مرکزی

یوجین دبلیو، وبلاگ نویس فناوری در سال 2020، در حساب کاربری تیک تاک تقریباً عمیق و واضح نوشت: «وقتی تیک‌توک را تماشا می‌کنید، تیک‌توک نیز به شما نگاه می‌کند». آنچه این وبلاگ نویس – یک کاربر مبتدی – در الگوریتم شبکه اجتماعی می بیند همان چیزی است که همه فرض می کنند:

یک نمایش تصادفی که در مورد نحوه طراحی لباس شب مشاوره می دهد، شخصی با سگ بازی می کند، “راد استوارت” (خواننده راک انگلیسی و یکی از پرفروش ترین خوانندگان تاریخ) با روسری و “مایا آنجلو” شاعر، نویسنده و فعال حقوق بشر) مدنی) شعر خود “زن فوق العاده” را خواند. تحلیل این وبلاگ نویس از آنچه در Tiktak می بیند واضح است.

این شبکه اجتماعی فقط ویدیوهای فریبنده و جذابی نیست که نمی توان آنها را نادیده گرفت. بلکه یک عنصر دگرگون کننده قدرت و درآمدزایی بازار رسانه های اجتماعی است. هیجانی غیرقابل انکار از انقلاب خلاق.

از نظر زمانی، تنها پنج سال پس از تولد Tikotak، این شبکه اجتماعی ادعا می کند که تعداد کاربران فعال آن به یک میلیارد کاربر فعال در ماه رسیده است و البته تاکید می کند که این تعداد منهای کاربران بالقوه ای است که در صورت ممنوع نشدن در هند احتمالاً در میان شهروندان هندی بوده است.

در 12 ژانویه، شرکت جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها App Annie اعلام کرد که Tikotak در سال 2021 از رقبایی مانند WhatsApp و Instagram از نظر زمانی که کاربران در آن صرف می‌کنند و همچنین فیسبوک پیشی گرفته است.

با این حال، تصمیم یک قاضی در 11 ژانویه به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده اجازه داد تا از متا، شرکت مادر سه شبکه اجتماعی، به دلیل نقض قوانین ضد تراست شکایت کند. اکنون به نظر می رسد که موفقیت Tikotak به چالش کشیده شده و این استدلال را که فیس بوک شکست ناپذیر است مورد تمسخر قرار داده است.

TickTook جادوی خود را از الگوریتم و داده هایی که روی آن قرار می گیرد و پردازش می شود به دست می آورد. برخلاف فید چرخشی فیسبوک، TickTock یک رابط کاربری ساده دارد که تنها یک ویدیو را نمایش می دهد، به این معنی که برنامه همیشه دقیقاً می داند کاربر در حال تماشای چه چیزی است.

  بیانیه رسمی ایران در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی

ویدیوها کوتاه هستند و به همین دلیل بینندگان آنها را زیاد می بینند و بنابراین اطلاعات زیادی به دست می آید. این الگو، همراه با چندین کانال از دوستان و خانواده، به الگوریتم اجازه می‌دهد تا کاربران را با سازندگان محتوا همگام‌سازی کند تا بتوانند به درستی سرگرم شوند.

و از آنجایی که اکثر ویدیوها با تلفن همراه گرفته می شوند، هر کسی می تواند آنها را بسازد. اما موانع ورود به این شبکه اجتماعی کم و شیوع آن زیاد است. با این حال، یک سوال بزرگ باقی می ماند. آیا تیکوتاک می تواند کسب و کار را به همان شکلی که جلب توجه کرده است برنده شود؟ منشا آن و به خوبی نشان می دهد که می تواند.

این شبکه اجتماعی زیرمجموعه شرکت خصوصی چینی ByteDance است که طبق برخی منابع در سال 2021 درآمد آن به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است. اپلیکیشن خواهرش، Douyin، توانسته است بازار بسیار رقابتی رسانه های اجتماعی چین را به دست آورد و آن را قدیمی و دست نیافتنی در سیلیکون ولی جلوه دهد.

این به Tikotak مزیتی در تجربه تجاری می دهد. با وجود رشد سریع این شبکه اجتماعی، رشد درآمد آن تا کنون کند بوده است (این شرکت هیچ اطلاعات مالی درباره خود منتشر نکرده است). این طبیعی و قابل پیش بینی است. تلاش نافرجام دونالد ترامپ برای ممنوعیت بلیط در سال 2020 به دلیل نگرانی های امنیت ملی ایالات متحده، نگرانی عمومی را برانگیخته است.

فروش های بی فایده بعدی، تغییرات مدیریتی و بی ثباتی مربوط به رابطه بیت کوین نیز باعث سردرگمی بیشتر شد. اما اکنون به نظر می رسد که تیکوتاک بر این موانع و مشکلات غلبه کرده است.

در غیاب تضادهای ژئوپلیتیکی، Tikotak موفق شده است نه تنها تجربه کاربری، بلکه مدل تجاری شبکه های اجتماعی در ایالات متحده را نیز به طور کامل تغییر دهد. Tikotak این کار را به چند روش انجام داد. این شبکه اجتماعی روند توسعه خود را با تبلیغات آغاز کرد.

  آیا سهمیه بنزین در نوروز امسال پرداخت می شود؟

گوگل و فیسبوک در خط مقدم رویکرد پرداخت به ازای کلیک بودند. اما Tikotak با دعوت از برندها برای همکاری با تولیدکنندگان محتوا که می توانند محتوایی با پتانسیل بالا برای محبوبیت ایجاد کنند، به تدریج روند را معکوس می کند. گاهی اوقات استفاده از محصولات و خدمات این برندها به صورت ویدئویی نمایش داده می شود و گاهی حضور این برندها حتی می تواند هشتگ باشد.

مشکل دوم تجارت الکترونیک است. TickTock، مانند دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی ایالات متحده، اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا با کلیک بر روی یک ویدیو، کالا را مستقیماً خریداری کنند. این شبکه اجتماعی با همکاری شاپیفا، یک پلت فرم تجارت الکترونیک، میزبان مشاغل بیشتری است.

پدیده ای که اکنون به عنوان تجارت اجتماعی شناخته می شود – فروش آنلاین از طریق پخش زنده – در چین بسیار بزرگتر و پررونق تر از ایالات متحده است. جرمی یانگ از مدرسه بازرگانی هاروارد می‌گوید تیک تاک می‌تواند بر تجربه Douyin برای تقویت تجارت فروش آنلاین خود استوار شود.

موضوع سوم اقتصاد تولیدکنندگان محتوا است. طبق گزارش مجله فوربس، هفت ستاره پردرآمد شبکه اجتماعی TickTock در سال گذشته تنها از طریق کار بر روی این پلتفرم، مجموعاً 55.5 میلیون دلار درآمد کسب کردند که سه برابر این رقم در سال 2020 است.

تیک تاک همچنین اخیراً راه هایی را برای کاربران خود معرفی کرده است تا با ارائه هدایا و کمک به تولیدکنندگان محتوای محبوب، مشوق هایی را برای تولید محتوای بهتر و حق عضویت تیک تاک ارائه دهند. چنین راه حل هایی برای اولین بار در چین استفاده شد.

با این حال، اگر TickTack دوباره تجربه نزدیک به مرگ داشته باشد، هیچ یک از این نوآوری ها کارساز نخواهد بود. به همین دلیل است که این پلتفرم اجتماعی می خواهد آخرین قطعه از پازل استراتژی تجاری خود را قرار دهد و تقاضا را در ایالات متحده و چین متعادل کند.

این شبکه اجتماعی شو جی چئو، سنگاپوری اهل چین را به عنوان مدیرعامل خود انتخاب کرده است. او در یک منطقه شهری زندگی می کند که قلمروی بی طرف در نظر گرفته می شود. او در غرب تحصیل کرد و قبلاً مدیر ارشد مالی ByteDense و Xiaomi بود.

  4 قسمت از بدن که هوش شما را نشان می دهد

با در نظر گرفتن این موضوع، یک سیاست باز با بازارهای غربی انتظار می رود. با این حال، این سوال بی پاسخ باقی مانده است که آیا می تواند – یا حتی باید – مسئله وابستگی Tikotak به Bytodense را حل کند و این تصور را که چین ممکن است از اطلاعات موجود در Tiktak سوء استفاده کند محدود کند.

این تا حد زیادی به حل مشکلات ژئوپلیتیک بستگی دارد. اما جدا کردن Tiktak از ارتش خود متشکل از مهندسان نرم افزار چینی می تواند مهارت های بالای خواندن و هوش او را به خطر بیندازد.

تیک تاک با چالش های بسیار دیگری نیز مواجه است. این پلتفرم باید برای ایجاد محتوای متوسط ​​سرمایه گذاری زیادی کند تا اطمینان حاصل شود که ویدیوهای نامناسب قبل از انتشار ویروسی حذف می شوند. مشکل اعتیاد به این اپلیکیشن به حدی جدی است که هشتگ آن (#tiktokaddict) بیش از 500 میلیون بازدید داشته است.

این اپلیکیشن با نظرسنجی های مربوط به اطلاعات شخصی، به ویژه برای کاربران زیر سن قانونی مواجه است. خطر افزایش نظارت بر عملکرد در این پلت فرم با محبوبیت بیشتر افزایش می یابد.

با این حال، آنچه بلیط ها نباید از آن ترسید، له شدن توسط غول های سیلیکونی است. اینستاگرام قابلیت Reels را برای رقابت با TickTock معرفی کرد و یوتیوب که متعلق به شرکت مادر گوگل آلفابت است، ویدیوهایی به نام Shorts را معرفی کرد. اما هیچ یک از اینها هنوز به محبوبیت TickTock لطمه ای وارد نکرده است.

این چیز خوبیه؛ در چین، Tikotak در خط مقدم ایده های نوآورانه برای رسانه های اجتماعی مبتنی بر ویدیو قرار دارد. بازاری که سال هاست تحت سلطه آمریکا بوده است.

در زمانی که حزب کمونیست چین به طور خودسرانه محدودیت هایی را بر صنعت فناوری مصرف کننده چین اعمال می کند، وجود بلیط ها دلیل رضایت بخش و خوشایندی است که تجارت آزاد و ابتکار چین می تواند توجه جهان را به این کشور جلب کند.

منبع: اکونومیست

دیدگاهتان را بنویسید