توجه؛ فست فود به بدن آسیب می رساند!

مطالعات مختلف نشان داده است که تند غذا خوردن می تواند منجر به اضافه وزن و دیابت نوع 2 شود و تند غذا خوردن عوارض جانبی بسیار جدی دیگری نیز دارد.

خوردن یکی از بزرگترین لذت های زندگی هر فردی است. روزهای زندگی ما در اوج است، بنابراین فست فود بخشی از سبک زندگی ما شده است. ما دائما در حال حرکت، کار، بازی، صحبت یا رانندگی هستیم، بنابراین عادت به فست فود در برخی از ما ریشه دوانده و باعث می شود علائم بدن خود را نادیده بگیریم.

این عادت مضراتی دارد که علاوه بر کاهش لذت غذای خوب، می تواند آسیب جدی به سلامتی ما وارد کند.

1- اضافه وزن: فست فود با افزایش خطر اضافه وزن یا چاقی همراه است، بنابراین اگر سریع غذا بخورید و کمتر بجوید، جای تعجب نیست که به مغز فرصتی برای احساس سیری داده نشود. در نتیجه باعث می شود غذای بیشتری بخورید و کالری بیشتری مصرف کنید.

فست فود می تواند با هورمون های روده ای تداخل داشته باشد که به تنظیم اشتها کمک می کند و به شما می گوید چه زمانی سیر هستید. بر اساس یک مطالعه، خوردن با سرعت بالا باعث کاهش اثر حرارتی غذا و افزایش متابولیسم بعد از غذا می شود.

2- دیابت: فست فود به خودی خود باعث دیابت نوع 2 نمی شود، اما عادات غذایی یکباره می تواند هضم آن را دشوار کند. طبق یک مطالعه، افراد میانسالی که دیابت نداشتند اما فست فود می‌خوردند در معرض خطر مقاومت به انسولین بودند. این وضعیت که در آن بدن به طور موثر از انسولین استفاده نمی کند، می تواند به مرور زمان به دیابت منجر شود.

  پوشش بازو؛ عامل ممنوعیت کشتی بانوان

تند غذا خوردن می تواند باعث افزایش ناگهانی قند خون شود که با مقاومت به انسولین همراه است و معمولاً به آن دیابت می گویند. البته غذاهای ناسالم با چاقی مرتبط هستند و چاقی عامل اصلی مقاومت به انسولین است.

3- سندرم متابولیک: مقاومت به انسولین ارتباط نزدیکی با سندرم متابولیک دارد (مجموعه ای از عوامل که نه تنها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، بلکه بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد). افرادی که فست فود می خورند بیشتر از افرادی که آهسته غذا می خورند در معرض ابتلا به سندرم متابولیک هستند.

افرادی که فست فود می خورند نیز مستعد سطوح پایین کلسترول خوب هستند. این دو عامل باعث ایجاد سندرم متابولیک می شوند و اغلب منجر به بیماری قلبی می شوند.

4- ورم معده (گاستریت): فست فود همچنین با گاستریت، التهاب معده (التهابی که پوشش داخلی معده را از بین می برد و باعث ایجاد زخم های سطحی یا عمیق در معده می شود) همراه است.

افرادی که غذای خود را قورت می دهند بیشتر در معرض پرخوری هستند. از سوی دیگر، پرخوری به نوبه خود باعث می شود که غذا برای مدت طولانی تری در معده بماند، بنابراین پوشش معده بیشتر در معرض اسید معده قرار می گیرد.

5- خفگی: آیا می دانستید فست فود باعث تنگی نفس می شود؟ به کودکان یاد می دهیم آهسته غذا بخورند و غذای خود را با دقت بجوند تا خفه نشوند. بزرگسالان باید از این روند پیروی کنند.

چگونه آهسته غذا بخوریم تا چاق نشویم؟

برای بسیاری از ما، فست فود به یک عادت تبدیل شده است و ترک آن مستلزم تلاش آگاهانه است. استراتژی‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا عادت جدیدی برای کاهش سرعت و لذت بردن از رژیم غذایی خود ایجاد کنید و در نهایت با آهسته‌تر غذا خوردن از چاقی پیشگیری کنید:

  بدن به چه میزان ویتامین C نیاز دارد؟

زمان کافی در نظر بگیرید: اولویت را به وعده های غذایی خود بدهید و برای هر یک از این وعده ها حداقل 20 دقیقه وقت بگذارید. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بدن شما سیگنال های سیری را به مغز شما ارسال کند.

از تمام حواس خود استفاده کنید: زمانی که می خواهید شروع به خوردن کنید، چند دقیقه به عطر، طعم، تردی، بافت و سایر خواص حسی غذا توجه کنید و سپس آن را امتحان کنید.

اطلاعات بیشتر: لقمه های کوچک بردارید و آنها را کاملا بجوید. جویدن خوب علاوه بر کاهش سرعت غذا، هضم آن را آسان می کند که جذب مواد مغذی را افزایش می دهد.

قاشق و چنگال را بگذارید: متاسفانه وقتی به خود می آیید متوجه می شوید که غذا خیلی زود تمام می شود. قرار دادن قاشق و چنگال روی میز بین هر بار جویدن به جلوگیری از این اتفاق کمک می کند و باعث می شود از خوردن لذت ببرید و به هضم بهتر آن کمک کنید.

کمتر با اعضای خانواده سر میز یا سر میز صحبت کنید: بهترین راه برای خوردن غذا افزایش میزان جویدن است، بنابراین به جای صحبت کردن برای کمک به هضم بهتر غذا، زمان بیشتری را به جویدن نسبت به زمانی که سر میز هستید اختصاص دهید.

منبع: Top’s

دیدگاهتان را بنویسید